RattleBattle Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Er det slik at hvis jeg legger inn Alpha 3 av 11.04 nå så vil jeg få updates slik at jeg, når den ferdige versjonen slippes, vil ha det samme som om jeg skulle installert den ferdige versjonen? Du skal få det ja. Men jeg tror det kan være greit å gjøre en clean install når ferdig versjon er ut, just in case. Lær deg hvordan du partisjonerer manuelt og sett opp egen partisjon for / og en for /home. Når du reinstallerer formaterer du kun / slik at du beholder innstillinger til programmene og desktopen som ligger under /home. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 RattleBattle: Ang. det med installering på nytt, når jeg gjør det med en /home og en / så blir alt borte når jeg velger å installere på /.. Vet du hva som kan være galt? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 RattleBattle: Ang. det med installering på nytt, når jeg gjør det med en /home og en / så blir alt borte når jeg velger å installere på /.. Vet du hva som kan være galt? Har du montert den andre partisjonen som /home (uten å formatere)? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Eneste partisjonen jeg fant etter at jeg reinstallerte en maskin her med 10.10, og jeg installerte på / partisjonen, så finner jeg ingen andre partisjoner. Så det er bare å skrive sudo mount /home eller noe lignende i terminal? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Begynner å bli ordentlig gira nå frem mot ferdig versjon. Det er dog to ting som bekymrer meg og det er det faktum at den nye måten å implementere menyene på ikke blir lik i alle programmer og at det samme gjelder for de nye "scroll-barene". Forskjellig oppførsel i forskjellige programmer er et minus på inntrykket det gir å bruke OS-et Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Skjønner ikke at både Gnome og Canonical på død skal lage netbook ui , særlig nå som netbook bølgen er over. Tror nok de satser på et universalt UI som fungerer bra på både trykkfølsomme, småe og større skjermer. Håper (og ser ut til) at Unity og Shell velger stabilitet fremfor funksjoner, og bygger videre på dette over tid, fremfor det KDE4 gjorde når det først ble utgitt. Noe som tilhengere av Gnome alltid har satt pris på er simplisiteten. Om dette fortsatt blir bevart i Shell og Unity så tror jeg disse kan gjøre det bra, men vil nok formes etter brukernes ønsker å behov ganske fort da det er nokså nytt og annerledes. Eye-candy kan tiltrekke nye brukere, men også frustrere loyale brukere, så de bør være noe forsiktig der (Gnome har gjort et par drastiske forandringer som å fjerne makimer og minimer, samt panelene i nåværende Gnome ser mer fleksible ut og shortcuts til programmer er mer tilgjengelige). Fant et par for de som ikke har sett så mye fra KDE 4.6, Unity eller Gnome Shell. Gnome 3 (Shell): Hjemmeside: http://www.gnome.org/ Unity: http://www.youtube.com/watch?v=oFCnNs8jbgw Hjemmeside: http://unity.ubuntu.com/ KDE 4.6: Her snakkes det også om hvilket fordel MeeGo kan ha mtp programvare fra KDE desktop edition. (starter ca 23.30): Hjemmeside: http://www.kde.org/ Lenke til kommentar
hernil Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Gnome Shell imponerte meg faktisk! Blir ikke helt enkelt å bestemme mellom Unity og Shell. Tror jeg skal starte med Unity og se om jeg venner meg til den så får heller testing av Shell bli noe når jeg får tid eller vil prøve noe nytt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Beta 2, den siste før release, kom i går; http://www.webupd8.org/2011/04/final-ubuntu-1104-beta-2-has-been.html Endret 15. april 2011 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det er vel bærre å køyre updatemanager for dei som har tidligare værsjonar av 11.04? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Aner ikke. Ser ikke for meg at det skal være noe verre enn å kjøre en kjapp update. Foreløpig holder jeg meg til 10.10 fram til Knølhvalen er ute av beta. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det er vel bærre å køyre updatemanager for dei som har tidligare værsjonar av 11.04? Ja, er ganske sikker på det Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Testet 11.04 Beta 2 litt nå, og ser at det er et par merkelige feil som ikke er av stor betydning, men allikevel ikke gir følelse av at det er gjennomført. Menyene til Firefox plasseres ikke i panelet. Dette var tilfellet med Global Menu også, men utifra et par skjermbilder i Ubuntu Software Center så det ut til at menyene til KDE-programvare havner i panelet nå. Hva er greia med at navnet på programmet og menyene overlapper hverandre? I programmer som Gimp (kanskje det eneste) er det utrolig irriterende at menyen forsvinner om man har klikket på Toolbox-vinduet eller Layers, etc.-vinduet. Jeg får også et lite mellomrom mellom panelet og øverste delen av skjermen der bakgrunnsbildet blir synlig. Bortsett fra det så erfarte jeg et par krasj og følte også at et par oppgaver var tilrettelagt litt vanskeligere enn de kunne ha vært, men dette UI-et er forsatt på et tidlig stadiet. Dette er helt klart noe jeg kunne gått over til, det eneste jeg synes kan være litt kjedelig er mangelen på fleksibilitet. Ser ikke ut til at man kan endre like mye på utseende som man kunne i Gnome 2.x hvor man stort sett kunne endre utseendet akkurat slik man selv ønsket å ha det. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Synes Unity virker lovende. Har alltid kunne tenke meg en vertikal "dock"(altså en som er tilpasset denne retningen). De fleste skjermer i dag er i 16:9 format og programvare/OS burde utnytte dette. Når jeg sitter på forelesning på UiB ser jeg at mange har en 13 tommer laptop(eller mindre) med Windows 7. De fleste har en stor Windows 7 dock(panel) i bunn av skjermen, deretter med MS Office(med "ribbon" på topp); det er ikke mye plass igjen da for dokumentet de skriver på. Ser litt fjernt ut(tipper ribbon kan flyttes men har ikke sett det enda). Mac har en litt bedre løsning. Jeg har også en 13 tommers laptop med Ubuntu på. Et "problem" er å velge mellom AWN og Docky - for de er begge så gode. Når jeg leser at Unity utvikles av samme utviklerne som fra AWN og Docky så får jeg store forhåpninger. Bare synd Gnome3 shell og Unity ikke kunne vært et stort prosjekt. "Ser ikke ut til at man kan endre like mye på utseende som man kunne i Gnome 2.x hvor man stort sett kunne endre utseendet akkurat slik man selv ønsket å ha det." Hørte en podcast fra en av utviklerne hvor det ble sagt at mulighet for endringer kommer senere når de har fått til en stabil hovedbase, så det bekymrer meg ikke. Endret 18. april 2011 av Dy§no Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Prøvde Unity på nytt her i forgårds og ser med skrekk på Ubuntu 11.04. produktet er ikke klart i det hele tatt. Hvert femte program krasjet når jeg prøvde å starte det opp! Tro meg, jeg håper Unity skal bli bra, er en liten Ubuntu fanboy, men alt tyder på at 11.04 skal bli Canonicals KDE 4.0 der ingen ting fungerer og alle fortsetter å bruke 3.5 litt til. Men som sagt, håper jeg tar feil og Unity kicker-ass! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Da er 11.04 ute av beta og tilgjengelig for nedlasting; http://www.webupd8.org/2011/04/ubuntu-1104-natty-narwhal-released-see.html http://releases.ubuntu.com/11.04/ Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Skeptisk til Unity men kryper til korset å gjør en Ubuntu 11.04 installasjon. Noen som har rukket å testet det ennå? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Håper denne versjonen fungerer bedre på Macbook Pro, etter at jeg fikk meg Mac for snart et år siden måtte jeg etter mye streving gå over til OSX (+ Windows). Jeg prøvde i ei uke med det var så dårlig støtte, bare det å måtte ta strømmen for å slå av var ikke bra. Selv ikke sudo halt fungerte. Hadde da da brukt Linux i noen år, og håper jeg snart kan fortsette med det igjen. Edit: Noen som har erfaring med Ubuntu 64bit om dagen? Siste jeg prøvde det i 64bit var rundt 2008, da var det dårlig støtte for det. Har det blitt bedre nå? Endret 28. april 2011 av chri-ot Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Bruker Ubuntu 10.10 64bit som funker fjell. Har ikke vært borti noen programmer som ikke kan kjøres pga 64bit enda. Er det så at man kan velge Classic desktop når man logger inn? Isåfall vil jeg vurdere å oppgradere. Har ikke helt troen på unity da det er helt nytt og jeg har hørt at det er bugget. Endret 28. april 2011 av Joachricar Lenke til kommentar
hernil Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Prøvde akkurat på minnepenn (installasjon tas i morgen) og må si jeg irriterer meg litt over inkonsekvensi ting som scroll-barer og menylinje. Det skinner for tydelig gjennom at Ubuntu er i en overgangsfase og det er litt synd. Sånn i forhold til PR fra vanlig media og det å få nye brukere over så tror jeg de ikke bør forvente særlig mye. Det er rett og slett en litt blandet brukeropplevelse man har i vente tror jeg. Jeg skal gi Natty en sjanse et par dager og kanskje også teste ut Gnome Shell etterhvert Denne utgivelsen gir meg forhåpninger mot 11.10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå