Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Koble CD-spiller til tenningsnøkkelen ++


Anbefalte innlegg

Jeg er lite erfaren inne bilstereo.

 

1) Har funnet ut at det røde ledningen på CD-spilleren skal kobles til under med tenningsnøkkelen. Problemet er at jeg ikke vet hvilken av de utallige ledningene under tenningen jeg skal koble de på eller hvordan man gjør det. Dette er en Ford Transit 91-modell. Kan noen hjelpe meg?

 

Slenger med et par ekstra spørsmål, som også er nokså lette, men ikke så betydelige...

 

2) Den svarte ledningen, jordingne, kan den bare kobles direkte tilbake på batteriet?

 

3) Hva er den oransje og hvite ledningen til (for det meste oransje)? Dimming? Hva betyr det i så fall?

 

4) Jeg har også en blå og hvit ledningn som er merket "ANT.CONT". Er denne til antennen? Kan jeg da bare koble den på den eksisterende antennekontakten i bilen?

 

Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du må bruke et måleinstrument, eller en sånn sak du kan stikke i ledningen, og finne en ledning som har strøm med tenningen på. En slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Provelampe-348-V/

 

2. Jordingen kan du strekke helt til batteriet ja, men det er enklere å strekke den til nærmeste jordingspunkt eller skru den inn i noe metall i nærheten av spilleren med en selvborrende skrue.

 

3. Hvilken spiller er det snakk om? Oransje ledning pleier å være lyset i spilleren, så denne kan du antagelig koble sammen med den røde.

 

4. blå/vit er til ELEKTRISKantenne, eller til ekstern forsterker, har du ingen av disse, så skal ikke den kobles til, bare isoleres

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar

 

1) Kan det være flere ledninger? Jeg kan bare bruke en av de som evt. funker? Skal jeg da kutte opp ledningen og skjøte den med kabelsko?

 

3) Det er snakk om en spiller fra Kenwood. Det er en brukt CD-spiller, men denne ledningen er ikke brukt. Kanskje den ikke er til lyset da?

 

4) Er det den lange pluggen som er til eksisterende antenne, kanskje?

Lenke til kommentar

Ja, det kan være flere ledninger som har strøm med tenning på, og du kan kutte og skjøte med kabelsko.

 

Da lar du vær å koble til den oransje, og ser hva som skjer.

 

Den pluggen til antenna skal inn i antennehullet på spilleren, og har ikke noe med den blå/vite ledningen å gjøre. Hvis du har en antenne som skal komme opp/ut når du skrur på spilleren, for så å gå ned igjen når du skrur av, så skal den blå/vite kobles til den, men det har du vel neppe på den gamle transiten.

Lenke til kommentar

Ja, det kan være flere ledninger som har strøm med tenning på, og du kan kutte og skjøte med kabelsko.

 

Da lar du vær å koble til den oransje, og ser hva som skjer.

 

Den pluggen til antenna skal inn i antennehullet på spilleren, og har ikke noe med den blå/vite ledningen å gjøre. Hvis du har en antenne som skal komme opp/ut når du skrur på spilleren, for så å gå ned igjen når du skrur av, så skal den blå/vite kobles til den, men det har du vel neppe på den gamle transiten.

 

Vil ikke anbefale deg å kutte ledninger til tenning og skjøte dem med kabelsko!!! Dette kan føre til dårlig kontakt og problemer over tid. Det beste er å legge opp ledning i fra sikrings boksen som er veldig lett tilgjengelig på disse Transitene. Husk at styre strøm til spilleren skal være på når du har tenning på on/acc. Mener også at disse Transitene (MK3) har ett orginal utak for spiller tilgjengelig. Sitter nok bare tapet opp under dachboardet ett sted. Bygde selv en slik Russe bil i fjor. Og kjenner disse bilene svært godt. Link til mitt prosjekt: http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=15&t=66874&p=572546&hilit=norway#p572546

 

Om du trenger råd tips eller lurer på noe anngående din Transit så anbefaler jeg deg å spørre på Transit forumet. Mener jeg fremdeles har koblings skjema til bilen om dette kan være av interesse. Jeg bygde om fra 89 - 95 modell lednings nett på min. Men får ikke funnet frem koblings skjema før helgen pga arbeid... send meg en PM om dette er av interesse.

Lykke til!

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...