Daywalkerhenrik Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Har gitt fra oppgaven: -Kube med konstant indre volum = 0.008 m^3 -Trykk er 1 atm = 101 325 Pa ved temperatur T1 = 300 K -(Fasit: 1.35 kN) Oppgave: Boksen varmes opp til T2 = 400 K. Finn nettokraften fra lufttrykket (i og utenfor boksen) på hver av veggene til boksen. Har funnet ut: -Formel for trykk: P = NKT/V , der N er antall molekyler, K er en konstant, T er temperaturen og V er volumet. -Antall molekyler i boksen er da tilnærmet 1.96 * 10^23. -Kan da regne ut trykk etter temperaturøkingen til å være tilnærmet 135.1 kPa. -Forskjell i trykk blir da 33775 Pa. Hvordan går jeg videre? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) trykk=kraft/areal og 1 Pa = 1N/m^2 Endret 9. mars 2011 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg har levert min oppgave, så tar dette litt fra hodet. Først en ting: Du trenger ikke gå veien om antall molekyler i boksen. Du har formelen P= NKT/V som du selv sier. Først har du et kjent trykk, volum og temperatur. Da er det lett å finne hva NK må være. Så når du skal finne trykket etterpå vet du at N og K fortsatt er lik, samme med volumet. Bare et tips, gjør det mye lettere. Uansett, det du må gjøre er å finne arealet på ene veggen (0.2*0.2) og bruke formelen SDA ga. Ettersom du vet trykket er lik på alle veggene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå