Gå til innhold

Kjøpe ny gaming-pc


Anbefalte innlegg

Heihei.

Ser ut som at det er på tide å bytte ut den gamle riggen min (E6600, 8800GTS etc) som vel begynner nærme seg 5 år.. :p

 

Har mistet min innsikt i hardware, sist jeg kunne noe var 8800GTX greia. :p Men heldigvis har jeg diskusjon.no, så jeg tenkte spørre dere om hjelp. :)

 

Jeg har dog lest litt rundt, og kan nok tenke meg Sandy Bridge-brikkesettet til Intel, vet ikke om det er vits i å kjøpe i7 eller bare gå for i5? Ellers foretrekker jeg nVidia over ATi, og GPUen (og da selvsagt CPUen) skal gjerne være kraftig slik at denne også kan vare en del år. Jeg vil gjerne også ha en SSD på 60gb eller noe slikt, og et stillegående og stilfult kabinett (Black Rafinery eller hva det heter kanskje?).

 

Vil gjerne kjøpe deler fra enten Komplett.no eller Amentio.no da begge har lager i Stavanger-området, og budsjettet er på rundt 10k - gjør ikke noe om den blir billigere.

 

På forhånd takk! :)

 

EDIT: Sikler også litt på et dualscreen-oppsett, men jeg savner min gamle CRT som kunne ha over 60hz - derfor vil jeg gjerne ha forslag til en BRA gamingskjerm som kan ha en del hz (er vel 120hz som er greia på LCD?), så lenge dette ikke er for dyrt for tida. Jeg har ingen problemer med å vente hvis slike skjermer koster flesk. :)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et veldig bra oppsett for rett under 10,000: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=903393&su=79D98132-5E11-4554-9329-D684CBE42F2F

 

Slik det er nå, så har du vel GTX 560Ti til litt under 2000, GTX 570 til litt under 3000 og GTX 580 til litt under 4000. Jeg valgte et overklokket GTX 570 i oppsettet til deg. Men et GTX 560Ti er også et helt greit kort til prisklassen du ser på.

 

Prossessoren jeg valgte er en i5 2500k. Den eneste forskjellen mellom den og i7 2600k er at den er 0.1 GHz tregere, har 6MB L3 cache i stedet for 8MB L3 cache og den har ikke hyperthreading. Det siste gjør at hver kjerne kan kjøre to ting samtidig, så du får nesten 8 kjerner. Det er også her den største forskjellen er. Men hyperthreading har egentlig sjeldent noe å si, og det er ingen ytelsesforskjell i spill. Dermed er det bedre å spare litt på å kjøpe i5, og så ta det igjen på et bedre grafikkort!

 

i5 2500k er forresten ganske nøyaktig dobbelt så rask som Q6600 (4-kjerner-versjonen av E6600)! ;)

 

Jeg valgte en god SSD på 64GB, i tillegg til en veldig god vanlig harddisk på 1TB som også er veldig billig. Du bør dog huske å installere operativsystemet ditt på SSD-disken! :)

 

Jeg fant ikke kabinettet du nevnte, så jeg bare valgte et annet. Men her er det jo fritt fram, kabinett er jo bare smak og behag (og så er det jo forskjell på støy).

 

PS! Oppsettet jeg lenket til har ikke Windows inkludert. Skjerm kommer også i tillegg, og her har jeg dessverre ikke noen anbefalinger.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Tomat1, lol :D

 

Tusen takk mathias! Det var akkuratt det kabinettet jeg mente, utrolig at jeg klarte kalle det Black Rafinery, vet ikke hvor jeg har det fra.

 

Ser ut som et veldig kurrant oppsett, kommer til å velge det med mindre det kommer flere anbefalinger og/eller innvendinger i tråden :)

 

EDIT: Kom foressten på at jeg også trenger et lydkort. Dermed blir lyd på hovedkortet direkte irrelevant, og jeg trenger anbefalinger på hvilket lydkort. :)

Og hva er forskjellen på 2500k og 2500 (CPU)?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Ja, takk. :)

Med mindre jeg skal overklokke noe vilt, trenger jeg da ekstra vifter? Hvis jeg prioriterer støynivå litt.

 

Hovedkortet er greit det også regner jeg med? iom. at jeg ikke bryr meg om lyd, wifi-støtte etc?

Også trenger jeg tips på lydkort. Trenger ikke være så dyrt, men vil ha grei lyd - er ikke så glad i integrert lyd. :)

 

EDIT: Grafikkortet er også bra? Ingen vits å gå for de dyrere GTX 570?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar
EDIT: Kom foressten på at jeg også trenger et lydkort. Dermed blir lyd på hovedkortet direkte irrelevant, og jeg trenger anbefalinger på hvilket lydkort. :)

Og hva er forskjellen på 2500k og 2500 (CPU)?

Er det noen spesiell grunn til at du trenger separat lydkort? Har dessverre ikke noe peiling på lydkort uansett.

 

Forskjellen på 2500k og 2500 er at 2500k kan overklokkes (ulåst multiplier), mens 2500 er mer eller mindre låst til den frekvensen som er standard. Dessuten er 2500k billigere på Komplett for øyeblikket uansett.

 

 

Ja, takk. :)

Med mindre jeg skal overklokke noe vilt, trenger jeg da ekstra vifter? Hvis jeg prioriterer støynivå litt.

 

Hovedkortet er greit det også regner jeg med? iom. at jeg ikke bryr meg om lyd, wifi-støtte etc?

Også trenger jeg tips på lydkort. Trenger ikke være så dyrt, men vil ha grei lyd - er ikke så glad i integrert lyd. :)

 

EDIT: Grafikkortet er også bra? Ingen vits å gå for de dyrere GTX 570?

Nei, da trenger du ikke ekstra vifter. Det er nok en liten forskjell i støynivå hvis du kjøper stillegående vifter, men du må jo tenke på at det er mange andre vifter i pcen: på grafikkortet, strømforsyningen og kabinettet, i tillegg til at også harddisken lager lyd.

 

Hovedkortet har ikke wifi. Det vil du måtte kjøpe i tillegg hvis du har lyst på det.

 

Grafikkortet jeg valgte i oppsettet er faktisk et GTX 570. Det er også litt overklokket i forhold til et vanlig GTX 570, så det er noe raskere. Hvis du vil ha bedre grafikkort, så blir det et GTX 580, men da sprenger du budsjettet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...