Gå til innhold

Kjøp av stasjonær gaming-PC | ca 6000,-

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte det var på tide å oppgradere min PCen min, og har satt opp følgende forslag:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=903348&su=1EE2CAB1-1E32-416C-99D9-586BA59CD5DA

Prosessor:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

Kabinett:

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 19 dBA

Hovedkort:

Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3 ATX, AMD870+SB750, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0

Skjermkort:

Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0, "Super Overclock", GDDR5, 2xDVI, HDMI, "Windforce 2X", 1GHz

RAM:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

Mus/Tastatur:

Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP USB-Nordisk-Sort, 1 pack

PSU:

Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Vifte

CD/DVD leser:

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

Endret av RaVager_X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening så hadde det vært lurt og spart opp 6 tusen til, så du har mer å gå på.

Det der varer ikke lenge.

Så du mener man bør betale 12k for en pc ? Ikke lurt hvis man skal tenke pris/ytelse.

Hvis han ikke har mer å legge ut er dette et fint oppsett som varer en stund.

Eventuelt kunne han spart opp 1k til ca så kunne han kjøpt i5 2500k

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381

Ser du ikke har valt harddisk, har du det fra før ?

Lenke til kommentar

Nå som han setter opp forslag som dette, så går jeg utifra at det er til å spille.

Ellers så kunne mann fått en billigere PC som funker like fint til hva enn du skal, bortsett fra å spille de seneste spillene som er ute.

Og gaming er ikke akkuratt hobbyen for de fattige, for da kreves penger og godt system.

Som sagt, spørs jo hva motivet bak kjøpet er.

Endret av Mentol
Lenke til kommentar

Jo men selv om det er gaming man skal drive med, er ikke alltid beste lurest å kjøpe. Hvis man tenker pris kontra ytelse på en gamer pc, kjøper man ikke det aller siste som er kommet, men noe som er ikke veldig mye dårligere til en mye lavere pris.

Tror man vil få mer ut av to pc-er til 7k en en til 13-13k.

Lenke til kommentar

Etter min mening så hadde det vært lurt og spart opp 6 tusen til, så du har mer å gå på.

Så du mener man bør betale 12k for en pc ? Ikke lurt hvis man skal tenke pris/ytelse.

Hvis han ikke har mer å legge ut er dette et fint oppsett som varer en stund.

Eventuelt kunne han spart opp 1k til ca så kunne han kjøpt i5 2500k

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381

Ser du ikke har valt harddisk, har du det fra før ?

Jeg er veldig enig i dette. i5 2500k yter såpass mye bedre enn AMD 955 BE, at det kan være lurt å vurdere å gå litt opp i pris for å kjøpe dette. Men ellers syntes jeg oppsettet ser bra ut (bortsett fra mangelen på harddisk, men det var kanskje tilsiktet?).

Lenke til kommentar

Jo men selv om det er gaming man skal drive med, er ikke alltid beste lurest å kjøpe. Hvis man tenker pris kontra ytelse på en gamer pc, kjøper man ikke det aller siste som er kommet, men noe som er ikke veldig mye dårligere til en mye lavere pris.

Tror man vil få mer ut av to pc-er til 7k en en til 13-13k.

Jo såklart, sier ikke høyere prisen, bedre kvalitet. Men med ett høyere budsjett så kan du få mye bedre specs som kan gå på linje mye lengre.

Det kommer jo og ann på hva han har av penger. Jeg sier ikke att de spesifikasjonene han har funnet fram ikke funker, men han vill ha "gaming-PC".

Hvis han har tenkt og holde på PCen i det lange løp med maksimum ytelse så må han jo egentlig litt høyere opp i prisen.

Men det er ikke vits i å debatere i det. Er ett valg han for ta. Kanskje ett økonomisk støttende valg er best for ham, eller ikke. Siden han fant specs, så går jeg utifra han har litt peiling på PC så kan jo være han vet dette.

Lenke til kommentar

Helt uenig. I hvert fall ikke når budsjettet er rundt 6000-7000kr. Kjøper han en i5 2500k, så kan han bare oppgradere grafikkortet om halvannet-to år, og så er den fortsatt en god gaming-pc, og han har betalt mye mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Visste at jeg hadde glemt noe! Selvfølgelig trenger jeg en harddisk også. Satt opp en Spinpoint SATA 3.0, ettersom jeg har god erfaring med disse.

Har satt opp følgende, etter tips fra dere:

Kabinett:

Cooler Master CM 690 II Advanced

Hovedkort:

ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

Prosessor:

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Skjermkort:

Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0, "Super Overclock"

RAM:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Harddisk:

Samsung SpinPoint F3 500GB

PSU:

Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2

Mus/Tastatur:

Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP USB-Nordisk-Sort

CD/DVD leser:

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S DVDRW 24x

Noen som har noen formeninger om dette oppsettet? Eventuelt hvilke ting jeg kan bytte for å gjøre prisen litt nærmere 5000-6000 kr? Hadde også vært fint om noen kunne foreslå ett skjermkort som er på lager, med lik/relativt lik ytelse som GTX 560Ti SO!

Endret av RaVager_X
Lenke til kommentar

Du kan velge Gigabyte GeForce GTX 560Ti "OC Version" http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622733

Det er dessverre ingen andre 560Ti-kort som har så god ytelse som SO-versjonen (1GHz), 900 MHz er det meste du får som fortsatt er på lager. Og så sparer du jo litt penger også! Og kabinettet du har kjøler så bra at du antakeligvis vil fint kunne overklokke OC-kortet til 1GHz. :)

Ellers er Samsung Spinpoint F3 et veldig bra valg for harddisk :)

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Hvordan blir dette oppsettet da, i forhold til PCen jeg bruker for øyeblikket?

(Spesifikasjoner under)

Hovedkort:

ASUS P5N32-E SLI

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz

Skjermkort:

XFX GeForce 8800GTX

RAM

2GB Corsair DOMINATOR

Blir forresten bare tull av Mentol å si at ett oppsett til 5-6000 kroner ikke strekker til når det gjelder gaming. Med PCen over kjører jeg da det meste av tidens spill på max grafikk uten problemer.

Endret av RaVager_X
Lenke til kommentar

Det vil bli en mye bedre pc til spill. Det skjermkortet du har der er ganske utdatert. De spillene som kommer nå fremover vil nok bli for gode til 8800GTX :)

Tror ikke du kan få noe bedre til prisen du har valgt nå.

Mulig du kanskje bør kjøpe en cpu kjøler, slik at du kan klokke prosessoren litt, men det vil nok ikke være nødvendig enda.

Gigabyte GTX 560 TI SO er VELDIG godt skjermkort. I tester presterer det like godt som GTX 570, i enkelte spill er det bedre en referansekortet til GTX 570 :)

EDIT: trodde med en gang det var snakk om dette jeg: https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-geforce-gtx-560-ti-super-overclock-1gb-144180

Det er ganske enda mer overklokket en den du har valgt, men vanskelig å få tak i. Utsolgt i samtlige butikker jeg har sett.

Om du hadde kjøpt en SSD ville du fått en kjappere boot av Windows, og alt du gjør i windows ville gått bedre. Programmer hadde blitt åpnet fortere etc. Men Prisen på SSD er veldig stiv enda, så jeg hadde personlig ventet med det.

Lykke til med ditt pc-kjøp og tror du vil bli VELDIG fornøyd med det oppsettet du har nevnt her. :)

Edit: skriveleif.

Endret av ÜberTec
Lenke til kommentar

Hvordan blir dette oppsettet da, i forhold til PCen jeg bruker for øyeblikket?

(Spesifikasjoner under)

Hovedkort:

ASUS P5N32-E SLI

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz

Skjermkort:

XFX GeForce 8800GTX

RAM

2GB Corsair DOMINATOR

Blir forresten bare tull av Mentol å si at ett oppsett til 5-6000 kroner ikke strekker til når det gjelder gaming. Med PCen over kjører jeg da det meste av tidens spill på max grafikk uten problemer.

Både prosessoren og grafikkortet yter vel nesten dobbelt så bra (70-80% forbedring)! Det er en virkelig betydelig økning i ytelse. For eksempel å pakke ut filer fra et RAR-arkiv vil gå dobbelt så fort. I spill vil du kunne spille med dobbelt så mange bilder per sekund. Så her er det bare å glede seg :)

Lenke til kommentar

Problemet er bare tilgjengeligheten på GTX 560Ti SO. Blir altfor lenge å vente på at de skal bli å finne i nettbutikkene igjen. Hadde sett for meg å bestilt PC allerede den 25. eller 26. mars.

SSD er nok litt uaktuelt ennå for min del, ja. Syntes ikke det er noe problem med tid på boot og oppgaver som skal gjøres i Windows med en vanlig SATA-disk.

Hjertlig takk for all hjelpen så langt. Setter veldig stor pris på det!

Er en jungel av hardware der ute, og mista litt grepet på alt det nye etter at jeg kjøpte min forrige PC :)

Endret av RaVager_X
Lenke til kommentar

Bare for å få prisen litt ned, hva om jeg velger MSI P67A-C45, Socket-1155 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626992) istedetfor ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381)? Ser at PRO-kortet har flere PCI-E slotter, men kommer jo kun til å bruke ett skjermkort uansett. Er det noen andre vesentlige forskjeller når det kommer til ytelse?

Nei, slik det er med Sandy Bridge så er det en del ting som har blitt flyttet fra hovedkortet til prosessoren, så da blir forskjellen på hovedkort mindre. Hvis det er noen ytelsesforskjell, er den minimal, og mye mindre enn det prisforskjellen muligens tilsier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...