Tobben70 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Og dette budet fantes det ingen tilgivelse for.Hvorfor kunne ikke Adam og Eva sagt unnskyld, så kunne alt være glemt. Er ikke straffen i høyeste laget for et så lite regelbrudd? I tillegg tillot jo gud at djevelen, i form av en slange, fristet menneskene. Menneskene som på det tidspunktet ikke visste forskjell på rett og galt. Synes at en fullkommen god gud reagerer i overkant strengt her? På samme måte som ved syndefloden. Straffen er rimelig hard? Og går utover mange uskyldige i begge tilfeller Tilgivelse var det, men de måtte likevel ta konsekvensene av valget de tok. Jeg tror poenget med historien er at menneskene hadde et godt liv med Gud som ikke omhandlet bud og regler, men da de ville vite forskjellen på rett og galt ble de underlagt nettopp denne kunnskapen og menneskene begynte, som vi vet, å forholde seg til Gud på en moralsk/juridisk måte i stedet for å forholde seg som barn og far. Ikke bare de som måtte ta konsekvensene. Neida, alle mennesker og alle generasjoner etter dem... Hvorfor gav han oss muligheten til å vite forskjellen mellom rett og galt? Hvorfor plante treet der? Ellers kunne vi jo bare ha levd i evighet sammen med gud? Han visste jo dessuten at mennesker ville falle for fristelsen når han satte treet der. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Fordi man maler ett annerledes bilde av gud enn det man har hatt før. Skal liksom GT være før menneskene fikk jesus? Henger ikke med jeg. Hadde fremdeles vært sint hvis jeg var troende. Ja, slik jeg har forstått det er GT før Jesus. Og dersom Jesus er Gud* vil jo historiene om Jesus være om Gud, altså er det ikke den «gode guden» skrevet utifra fantasien. * La oss ikke avspore her, dere vet hva jeg mener. Redigert: Adam og Eva hadde ikke kunnskap om rett og galt, og de visste derfor ikke at det var galt å være ulydig. Endret 11. mars 2011 av Bozzeye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå