Trondelomski Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Trenger noen tips ang anskaffelse av et enkelt men godt kompakt-kamera. Skal primært brukes til å fotografere småskader på biler (småbulker,riper, svaier i takplater/sider osv). Det bør være enkelt å bruke. Oppsett bør kunne settes en gang for alle. Bilder bør enkelt kunne lastes opp til pc for vedlegg til e-post eller lagring til server. Er ikke avhengig av masse MB da bilder ikke skal oppskaleres. Bruker tidvis i dag mobilkamerea 2.3MB, men kamera på tlf er ikke best kvalitet(Nokia). Kamera jeg normalt bruker, er et Nicon CoolPix L16, men dette gir ikke ønsket resultat på bilder og sliter med ofte for mørke bilder (kan ikke fly rundt med fotolampe på ryggen). Skarpheten er fraværende og resultatet blir dårlige bilder for å underbygge skadesaker. Nærbilder av karosseriskader/bulker har en tendens til å bli uklare/vansklig å få frem "skadeomfang". Bilder som tas, brukes i skadesaksbehandling og er ment som å dokumentere skadesaker. Selv komprimerer jeg ned bilder til 50-100Kb slik at filvedlegg ikke blir for store. Noen ganger blir det fort 8-10 bilder og filvedlegg som da er 2 MB/bilde stopper mange ganger pga begrensninger hos mottaker. Prismessig ser jeg for meg Kr 1800,- til 2000,-. Noen som kan anbefale noe eventuelt hvilke prisnivå jeg må opp på? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hva med ett av disse? Ikke bare har de innebygget makrolys for lakkripebildene, men de tåler også å være ute i vær og vind, slik at du kan bruke dem på badeferien, og dersom du foretrekker det har også det ene kameraet innebygget GPS som kan registrere hvor bildene ble tatt. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Jeg tror teknikk kan være vel så viktig som utstyr her. Når lys og kamera er i samme posisjon (intern blits etc) så får man dårlig inntrykk av dybden på bulker og sånt. For å få fram bulken best mulig på bildene bør lyset komme langs den bulkede flaten samtidig som kameraet tar bilder mer rett mot flaten. Prøv å hold en lommelykt inntil flaten samtidig som du tar bilde. Jeg vet det er litt knotete å manøvrere to dingser samtidig, men prøv bare for å teste hvordan det blir. Hvis den bulkede flaten er ganske blank/skinnende kan det også hjelpe å ta bilde langs flaten. Det kan bli litt vanskelig å få fokusen til å treffe godt, men bare prøv for forsøkets skyld. Sett kameraet inntil chassiet, rettet mot skadestedet og ta noen bilder. Manuell fokus finnes dessverre sjeldent på kompaktkamera så det er bare å ta mange bilder og håpe at minst ett treffer godt. Her er noen halvdårlige eksempler jeg fant på nettet: - Lys på langs av bulken - Bilde på langs av bulken Endret 9. mars 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Trondelomski Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg tror teknikk kan være vel så viktig som utstyr her. Når lys og kamera er i samme posisjon (intern blits etc) så får man dårlig inntrykk av dybden på bulker og sånt. For å få fram bulken best mulig på bildene bør lyset komme langs den bulkede flaten samtidig som kameraet tar bilder mer rett mot flaten. Prøv å hold en lommelykt inntil flaten samtidig som du tar bilde. Jeg vet det er litt knotete å manøvrere to dingser samtidig, men prøv bare for å teste hvordan det blir. Hvis den bulkede flaten er ganske blank/skinnende kan det også hjelpe å ta bilde langs flaten. Det kan bli litt vanskelig å få fokusen til å treffe godt, men bare prøv for forsøkets skyld. Sett kameraet inntil chassiet, rettet mot skadestedet og ta noen bilder. Manuell fokus finnes dessverre sjeldent på kompaktkamera så det er bare å ta mange bilder og håpe at minst ett treffer godt. Har landet på dette: Olympus Mju TOUGH 3000 . Noen tips på tilsvarende eller kommentarer om dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Det virker som det er mye for pengene i klassen vanntett og støtsikker uten at jeg har studert tester og sammenligninger. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Har landet på dette: Olympus Mju TOUGH 3000 . Noen tips på tilsvarende eller kommentarer om dette? Med mindre du trenger et støt- og vannsikkert kamera, ville jeg styrt langt unna dette. Robustheten går sterkt på kompromiss med bildekvaliteten, og du får langt bedre kamera til samme pris om du ikke ser etter den ekstra robustheten. Du kan se på for eksempel Canon Ixus-modeller i samme prisklasse. Jeg vil si de gir ganske mye for pengene. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Har landet på dette: Olympus Mju TOUGH 3000 . Noen tips på tilsvarende eller kommentarer om dette? Jeg har hverken brukt kameraet du har eller det du linker til. I utgangspunktet vil jeg imidlertid ikke forvente bedre resultater fra et nytt kompaktkamera enn det du allerede har. Jeg tror heller det Simen skriver om riktig teknikk i sitt første innlegg er det du bør tenke på. Du klager over tre ting slik jeg leste ditt første innlegg: 1. Mørke bilder. Her trenger du enten et kamera som takler lite lys bedre, eller mer lys. Her kan et nyere kompaktkamera være bedre, men da ville jeg sett etter et med størt mulig blender på objektivet. 2. Uskarpe bilder. Mange kameraer har problemer med å fokusere i lite lys og da spesielt på områder med lite kontrast. Bruker du teknikker Simen forslo i sitt innlegg øker du også kontrasten i bildene. Du kan også plassere noe med høy kontrast nær skaden som du kan fokusere på, et ark med tydelig skrift (bred tusj) fungerer bra. En annen årsak til uskarpe bilder er bevegelsesuskraphet som du kan få med lange lukkertider. Her kan mer lys og/eller et kamera med stabilisator hjelpe. 3. Få frem skader bedre. Her må jeg (igjen) referere Simens kommentarer, i tillegg vil mørke og/eller uskarpe bilder gjøre det vanskeligere å se detaljer tydelig. Et nesten skarpt bilde vil for eksemepel miste en del detaljer uten at det er så lett å se at det faktisk er litt uskarpt. Jeg har ikke noe fasitsvar på hva du bør gjøre, men jeg ville prøvd å forbedre teknikken, kanskje kombinert med et nytt kamera. En modell som gjøre det bra (i hvertfal på full vidvinkel) i dårlig lys er Canon Ixus 300 HS. Det har både stabilsiator og relativt lyssterkt objektiv (men det har dårligere lysstyrke så fort du bruker litt tele). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå