Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer 5920G starter med svart skjerm

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bærbar pc, Acer 5920G som er 3,5 år gammel. For en uke siden da jeg slo på pcen, var skjermen helt svart. Jeg kunne høre pcen slo seg på, lysene slo seg på. Hørte til og med lyd. Jeg tastet passord(i "blinde"), og hørte windows lyden komme. Altså jeg var inne på skrivebordet. Kunne fortsatt ikke se noe.

Jeg koblet den opp mot TV' en for å se om det var skjermen som hadde ryket, men det kom ikke noe opp. Vil det da si at det er skjermkortet som har ryket, og ikke skjermen? M8600GT, ganske greit skjermkort egentlig. Dårlig kobling til skjermen?

Er det noe jeg ikke har testet ut? Hvis det er dårlig kobling til skjermen, hvordan fikser man det?

Mvh Singh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjent problem med denne modellen at skjermen går i svart etter en tid.

Og i de fleste tilfeller er det skjermkortet som har sagt takk for alt. Virker som at det er linket litt til lenger tids overoppheting

Testet du med både HDMI og VGA da du brukte ekstern skjerm?

Lenke til kommentar

Jeg har samme maskin, og skjermen min begynte å blinke, og så ble det mørkt i skjermen. jeg kunne skmimte det som var på skjermen men bakrundsbelysningen var gåen. Min maskin er ikke mer en 2 år gammel, så kan hende min har annen hardware en deg. Hos meg var det inverteren til skjermen som var gåen, men om du ikke ser noe på skjermen selv om du lyser på den, så kan det være skjermen, eller skjermkort som er delvis defekt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har bare prøvd med HDMI. Har ikke VGA kabel, hehe. Visste ikke at dette har vært tilfelle på disse modellene, skuffende. Har egentlig vært super fornøyd med denne pcen.

Crazyjoey: Leit, det der! Inverteren?

Så det er vel ikke noe å gjøre da? Får bare ta ut harddisken og safe dokumentene da :/

Lenke til kommentar

Er det 5-års reklamasjon? Trodde det var 2år. Kjøpte den fra telebutikken, men skal jeg kontakte de eller acer hvis det er 5-års reklamasjon?

Maskinen har 2 år garanti og 5 år reklamasjon. Ta kontakt med forhandler der du kjøpte den. Maskinen blir da mest sannsynlig sendt til eksternt verksted som holder reperasjoner for telebutikken (tror det er InfoCare).

Om inverteren har gått, burde du likevell se noe av skjermen. Men den er sykt mørk!

Prøv dette.

1. Ta ut AC-adapter

2. Ta ut batteri

3. Hold power-knapp inne i minst 13 sekunder.

4. Sett deretter inn strøm og skru maskinen på

Dette resetter intern minna som noen ganger bugger seg og gir svart skjerm.

Lenke til kommentar

1. Ta ut AC-adapter

2. Ta ut batteri

3. Hold power-knapp inne i minst 13 sekunder.

4. Sett deretter inn strøm og skru maskinen på

Dette resetter intern minna som noen ganger bugger seg og gir svart skjerm.

Ville heller holdt nede i minst 20 sec. ifølge acer trengte man bare å holve nede i 20 sec, men jeg måtte holde den i 40 sec..

Og acer har ikke 2 års garranti på maskinene sine lenger.. jeg har som sagt samme maskin, og fikk bare ett års garranti, men reklamasjonsretten er fortsatt på 5 år :)

Lenke til kommentar

Hmm, du vil vel få den fikset ja, men du må fortelle personen bak disken om symptomene, og gjør det tydelig at du skal sende den på reklamasjon, og ikke garranti.

Så lenge du ikke har mishandlet pc'en, altså, ikke mistet den i gulvet ellernoe slikt noe, så skal det gå. Om du har byttet hardware i den, så bør du bytte tilbake til det som var orginalt før du sender den inn. Men skal nok gå greit. Du kan også kontakte acer og sende den til de, så slipper du å gå via butikk, men har null erfaring med det.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil dekker uansett ikke garantien mer enn reklamasjonen gjør. Software-feil blir fortsatt belastet kjøper, ikke selger eller produsent. (Selv om mange forhandlere retter opp i slike ting selv, som en del av god service).

Lenke til kommentar

jeg vil tippe at det er enten snakk om skjermen, inverteren eller skjermkortet i dette tilfellet. Om inverteren, så er det bare bakrundsbelysnningen som er borte. Ser du svakt på skjermen windows og det? om du ikke ser noengint så kan det være skjerm eller skjermkort. Tviler egentlig litt på skjermkort da jeg har en acer 5720zg med defekt skjermkort, som ikek starter med det defekte skjermkortet, men det kan jo være delvis defekt også. Send den inn på reklamasjon du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...