Runspack Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hey folkens! Jeg har alltid hadd et par gamle kjipe Celeston3 høyttalere og en gammel NAD forsterker, helt siden jeg var 9 år faktisk, har kjøpt ny forsterker til dette prosjektet nå da Jeg er nå 15 år, her om dagen tenkte jeg på et par høyttalere de hadde på elkjøp men fant ut at jeg heller kunne bygge mine egne! Vet ikke serlig mye om dette da, men kan litt. Men min far kan litt om dette så han skal hjelpe en god del til Tenker på noe rundt 80-110cm høye, bredden har jeg ikke funnet ut av. Har også lest litt om disse MDF-platene som vistnok skal være så bra, men ikke vet jeg. Hva anbefaler dere? Hvilken tommer høyttalerene skal ha har jeg ingen anelse om, men kanskje noe rundt 8" på bassen, dette er vel normalt eller ? Vil ha 2 stk basser og 1 stk diskant per høyttaler. Har en god del penger, men ønsker ikke bruke for mye på dette prosjektet, tror dere det blir bra for under 1000 lappen eller må jeg gå høyere ? Her er bilde av hvordan jeg vil ha høyttalerene, samt bilde av forsterkeren og høyttalerene. De er til salgs x) Er det noe jeg er langt ute på jorde med må dere bare si ifra Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Hva med? http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/hyttalere-s82110/hyttalerbyggesett-c16380/kit-gx-8-p78124/ Hakket bedre: http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/hyttalere-s82110/hyttalerbyggesett-c16380/kit-gx-8-p78124/ Men så er sistnevnte en god del bedre. 10" elementer hvis du liker en del bass, hvis ikke er nok 8" bra nok. Husk du vil trenge ganske så god forsterker for å kunne spille på maks. I prinsippet er det bare å ta 2cm tykke MDF plater eller sponplate, (MDF gir mest bass, gjenklang) mens spon ofte gir mere behagelig lyd. Og skru sammen med skurer og lim. hva som gir best lyd det vet jeg ikke, men jeg har stort sett bygget en vanlig høytallerkasse så bildet over er nok nærmere "High end" men tror det ikke hjelper stort med MGR elementer. Hvis du liker diskant, er nok domediskant noe å vurdere. Gir ofte en del behagelig lyd. Horn er bra men hvis lyden blir spinkel så blir ikke lyden så veldig bra. Endret 9. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Runspack Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Hva med? http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/hyttalere-s82110/hyttalerbyggesett-c16380/kit-gx-8-p78124/ Hakket bedre: http://www.ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/hyttalere-s82110/hyttalerbyggesett-c16380/kit-gx-8-p78124/ Men så er sistnevnte en god del bedre. 10" elementer hvis du liker en del bass, hvis ikke er nok 8" bra nok. Husk du vil trenge ganske så god forsterker for å kunne spille på maks. I prinsippet er det bare å ta 2cm tykke MDF plater eller sponplate, (MDF gir mest bass, gjenklang) mens spon ofte gir mere behagelig lyd. Og skru sammen med skurer og lim. Hvis du liker diskant, er nok domediskant noe å vurdere. Gir ofte en del behagelig lyd. Horn er bra men hvis lyden blir spinkel så blir ikke lyden så veldig bra. Der va det folk ja Likte de høyttalerene der ja, er ikke den mest kresne på lyden akkurat men så lenge den er ok funker det. Har ikke allverdens forsterker men den duger til litt dunk. Bassen trenger heller ikke være noe ekstrem da jeg ikke ønsker så mye klager fra min far men det skal nok gå bra, så jeg liker nok bassen sånn midt i mella. Får se om jeg går for det ene byggesettet på 8", ble litt usikker for det så ut som de mente at kassen fulgte med? Er litt usikker enda på om jeg skal gå for horn eller domediskant, men tror nok egentlig det blir domediskant. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 hvis du kjøper løse elementer - må du ikke regne ut hvor stort volum du må ha til de forskjellige elementene før du setter det sammen? har også hatt planer om å bygge egne høytalere ganske lenge og gikk så langt at jeg en gang i tiden bygde en miniutgave med det designet jeg ville ha. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Får se om jeg går for det ene byggesettet på 8", ble litt usikker for det så ut som de mente at kassen fulgte med? Er litt usikker enda på om jeg skal gå for horn eller domediskant, men tror nok egentlig det blir domediskant. Følger vel neppe med kasse i den prisen. Men går jo ann å kjøpe hylleplater på ikea eller sponplater kan være veldig store på f.eks maxbo. Bare platene er store nok. Lenke til kommentar
Runspack Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Følger vel neppe med kasse i den prisen. Men går jo ann å kjøpe hylleplater på ikea eller sponplater kan være veldig store på f.eks maxbo. Bare platene er store nok. Ja, men dette er flott. Har lyst å bygge kassen selv, tror det blir morsomst å se resultatet. Men hva vil du si sånn ca. pris på MDF-plater til det jeg trenger blir? ca. pris på sponplate med den lengden jeg trenger? EDIT: Må nesten si jeg falt for disse og prisen da, hehe. sjekk! Men så er da spørsmålet... Hva blir prisen tilsammen med frakt og toll fra sverige?? :/ Endret 9. mars 2011 av Runspack Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) hvis du kjøper løse elementer - må du ikke regne ut hvor stort volum du må ha til de forskjellige elementene før du setter det sammen? Tja for best lyd er det jo anbefalt, ofte har elementene et anbefalt kasse størrelse her er det en rundt 40 liter. Men har man enten litt for stor eller for liten kasse, gir jo det litt forskjell på lyden spessielt bass. Se på manualen: http://www.ljudia.no/Archive/ProductFiles/933027_NB/Manual.pdf Men her er ikke jeg så veldig ekspert. Priser finner man i butikker ikea er som regel lønnsomt å handle. I prinsippet kunne man kjøpe et stort skap i spon også gjøre det til en høytaller. Men for store kasser kan gi dårligere lyd også. Endret 9. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå