TheMartine Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 ]Å si at menn kommer best ut av «kjønnsdagkonseptet» vitner om dårlig kunnskap om hvordan mannedagene faktisk blir feiret. I norsk sammenheng er dagene er i bestefall proforma, og like betydningsfulle (for nordmenn) som at den internasjonale malariadagen er 25. april. Noen betydelig markering har jeg iallfall aldri sett noe til, selv om en og annen nettaviser skriver en notis på 7. oktober at dagen i dag er den nasjonale mannedagen. 19. november har jeg ganske enkelt tilgode å se bli nevnt i noen som helst norsk sammenheng annet enn diskusjoner o.l. Skal du allikevel legge opp til en slik konkurranse mellom kjønnene så burde du vite at 25. november er FNs internasjonal dag for avskaffelse av vold mot kvinner, og at 15. oktober er FNs internasjonal dag for kvinner i rurale områder. PS: Jeg har tilgode å se FN liste opp 19. november som internasjonal mannedag. Det er vel ikke kvinner sin skyld at menn ikke klarer å mobilisere sammen en ordentlig feiring av sine egne dager. Gå i tog dere også, da. Jeez. Og ja, selvfølgelig er det en konkurranse. For eksempel er 8. mai minnedag for dem som mistet livet under andre verdenskrig, og alle vet at det var flest menn. Den 16. oktober er det verdens matvaredag, og jeg tror vi alle kan være enige om at mannfolk på generell basis spiser mer enn kvinner. Ergo nok en dag i mannens favør. Verdens fjernsynsdag, 21. oktober: menn ser jo på TV hele dagen, om de kan. Ja, dette er bare et knippe eksempler på hvordan mannen hylles året rundt. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Er du i det heltatt seriøs her? At 8. mai er en hyllest til menn må jeg si er direkte drøyt, og noe jeg håper nærmest antar du ikke mener. 2. verdenskrig er en svært alvorlig hendelse i verdenshistorien som på ingen måte bør hylles i noen form. Å kalle verdens matvaredag for en hyllest til mannen er også et godt stykke på vei mot drøyt. Dagen er der for å anerkjenne at mat er en menneskerettighet, og dessverre noe ikke alle har like god tilgang til. At verdens TV-dag, som forøvrig er 21. november, skal være en hyllest til menn kan jeg heller ikke skjønne, all den tid meningen med dagen er å fremme utveksling av TV-programmer. Spesielt gjelder dette programmer med fokus på blant annet fred, sikkerhet, økonomisk og sosial utvikling, og kulturell utveksling. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Er du i det heltatt seriøs her? Jeg tror jeg skal la deg sove litt på det spørsmålet, jeg. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Tror du hadde glidd fint inn på kvinneguiden sitt forum, der er de jo like saklige og seriøse. Endret 14. mars 2011 av WarpX Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei, jeg er bare så saklig og seriøs som trådens rammer tillater meg å være. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Du snakket om fordeler, og jeg bare lurte på hvilke fordeler du pratet om. "Styrerom og lederposisjoner" var bare et forbehold fra min side, om du hadde tenkt å begrunne fordelene med dette. Ikke noe å hisse seg opp over, du trenger ikke å bli spydig. Ut fra det Ernie kom med så ser jeg jo at det er en fordel å ikke kunne bli gravid, greit nok. Jeg er ikke spydig, jeg tar bare forbehold i tilfelle du har tenkt å være spydig. Ser du ikke at menn har to dager dere kan kalle mannedagen? Det vil si at menn har dobbelt så mange, eller hundre prosent (100%) flere dager dere kan kalle deres, i forhold til kvinner. Dermed ser jeg altså ingen god grunn til å gråte over kvinnedagen, da menn åpenbart har kommet best ut av kjønnsdagkonseptet. Link til hvor mange norske media artikkler du finner som omhandler forrige mannedag (eller forrige 2 mannedager som du mener) så skal jeg lett overgå deg med norske artikkler om kvinnedagen som var. Både i antall og størrelse på artikklene... Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Mediene er mannsdominerte, det vet du vel. At menn ikke bryr seg om mannedagen, det kan ikke jeg forsvare. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 I det patrialki din ideologi hevder vi lever i burde du ikke ha noe problem med å finne mer om mannsdagen enn kvinnedagen. Så værsågod å finn.... Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ser du ikke paradokset, da? Menn styrer verden, men glemmer likevel å feire seg selv. Sånn går det når man ikke er i stand til å gjøre to ting samtidig, vet du. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Kva er egentleg problemstillingen i denne diskusjonen? Kvinnedagen er meir i fokus og i så måte "feira" enn mannedagen fordi kvinner har gjennom heile historien vore det svakare kjønn. I dag er det framleis sånn mange stader, men det kjem seg. Det er ingen eller få som feirer mannedagen fordi me ikkje har noko behov for å feire oss sjølve eller framheve at mannfolk er sterke osv. Homsedagen og desse andre dagane blir brukt for å framheve ein gruppering i samfunnet, det har kvinner eit større behov for enn menn sidan dei er det svake kjønn. Likestilling er ein sak, det faktum at mannfolk er fysisk overlegne vil alltid være tilfelle. Sånn sett vil aldri menn og kvinner likestilles 100%. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg er sterkere enn mange av kompisene mine. Burde jeg da heller feire mannedagen, eventuelt la være å feire kvinnedagen? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Me har alle dei andre 364 (365) dagane i året. Den tiden er over, i det minste i Norge. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ser du ikke paradokset, da? Menn styrer verden, men glemmer likevel å feire seg selv. Sånn går det når man ikke er i stand til å gjøre to ting samtidig, vet du. Virkelig? troll? Eller gal kvinne? Hmm... Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hun bare prøver å få "the upper hand". Bare å ignorere. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg er enig, WarpX. Jeg begynner faktisk å bli litt lei nå, men sannelig er det moro å ha så mange på kroken. Visste dere forresten at det som skjer i Japan nå bare er en smakebit av hva vi får oppleve 21. desember 2012, at månelandingen er fake og at Snooki fra Jersey Shore egentlig er en mann? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Visste dere forresten at det som skjer i Japan nå bare er en smakebit av hva vi får oppleve 21. desember 2012, at månelandingen er fake og at Snooki fra Jersey Shore egentlig er en mann? Æææætsjoooo!!!! Allergisk mot bullshit! :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå