Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hurra for 9. mars

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag

Den 9. mars:

* 1152 – Fredrik Barbarossa ble kronet til tysk-romersk keiser.

* 1202 – Kong Sverre av Norge døde.

* 1454 – Den italienske oppdageren og kartografen Amerigo Vespucci (bildet) ble født.

* 1840 – Den tyske matematikeren Olaus Henrici ble født i Meldorf.

* 1890 – Den sovjetiske politikeren og diplomaten Vjatsjeslav Mikhajlovitsj Molotov ble født.

* 1943 – Den amerikanske sjakkverdensmesteren Bobby Fischer ble født.

* 1943 – Den amerikanske datapionéren Jef Raskin ble født.

* 1945 – Andre verdenskrig: Amerikanske B-29 bombefly bombet Tokyo, Japan. Over 100 000 mennesker omkom.

* 1950 – Island ble medlem av Europarådet.

* 1964 – Den preussiske generalmajoren og forfatteren Paul von Lettow-Vorbeck døde.

* 1980 – Den russisk-tyske skuespillerinnen Olga Tsjekhova døde.

* 2004 – Et terroristangrep på en restaurant i Istanbul tok livet av én person og skadet fem andre.

Helligdager

* De førti ridderne, minnedag for 40 kristne riddere som ble pint ihjel i Armenia ca år 320

Kan ikke si jeg skjønner hva TS mener er så spesielt med 9. mars jeg heller. Men joda, god 9. mars. :new_woot::ph34r:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feire er vel å ta litt hardt i. Men det var mer humoristisk ment.

Edit: siden kvinner har kvinnedagen burde vi gutta hatt en egen dag. 9. mars hadde vært perfekt :!:

En? Prøv to! Ja, mannsdagen finnes faktisk. I Norge regnes (dvs. det var det før iallfall) 7. oktober for å være mannsdagen og har samme formål som kvinnedagen, sette ting rundt menns livssituasjon på dagsorden. Internasjonalt er det derimot 19. november som regnes som mannsdagen (internationalmensday.com).

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Likt? Tror ikke du har fulgt med isåfall. Både menn og kvinner blir utsatt for kjønnsdiskriminering.

Eksempler:

Gravid kvinne fikk ikke fornyet vikariat

Mann tok ut pappapermisjon og mistet jobben pga. det.

Red.: For all del, skal ikke si at det ikke er endel ting som kan være «selvforskyldt». Likestilling feiler på et veldig kritisk punkt, det antar at kjønnene er like, noe de aldeles ikke kan sies å være. At man da videre antar at fordelingen av kvinner og menn i samfunnet burde være tilnærmet lik blir da også urimelig, men ikke nødvendigvis feil. Det kan hende at miljøbidraget i kjønnsrollene gjør at kvinner og menn ønsker seg inn i forskjellige deler av arbeidsmarkedet (teknologiarbeid kontra omsorgsarbeid f.eks.), men det kan også være biologisk pga. at man er mann eller kvinne. Det likestilling burde handle om er at hvert kjønn har like muligheter til jobb og utdanning, ikke eksempelvis kvotering av kvinner inn i styrer og lederjobber. At det allikevel da blir en «skjevfordeling» får bare være noe man aksepterer. Vi kan ikke bestemme at en gitt andel menn skal jobbe innenfor helse og omsorgssektoren, mens en gitt andel kvinner skal jobbe innenfor teknologisektoren. Da kan man i verstefall måtte tvinge folk inn i jobber de egentlig ikke ønsker å ha.

Endret av Ernie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke fordeler er det du snakker om?? I dagens samfunn stiller vi jo likt. At det er færre kvinner enn menn til styrerom og lederposisjoner kan dere jo takke dere selv for.

Jøss, nok en gang har du kommet meg i forkjøpet med hva jeg tenker og mener. Jeg kan nemlig ikke huske å ha nevnt styrerom eller lederposisjoner med et eneste ord. Hvis du bruker dine sterke telepatiske evner, så kanskje du klarer å finne ut hva jeg egentlig siktet til. Hint: tråden handler om kvinnedag versus mannedag.

Lenke til kommentar

Du snakket om fordeler, og jeg bare lurte på hvilke fordeler du pratet om. "Styrerom og lederposisjoner" var bare et forbehold fra min side, om du hadde tenkt å begrunne fordelene med dette. Ikke noe å hisse seg opp over, du trenger ikke å bli spydig. Ut fra det Ernie kom med så ser jeg jo at det er en fordel å ikke kunne bli gravid, greit nok.

Lenke til kommentar

Du snakket om fordeler, og jeg bare lurte på hvilke fordeler du pratet om. "Styrerom og lederposisjoner" var bare et forbehold fra min side, om du hadde tenkt å begrunne fordelene med dette. Ikke noe å hisse seg opp over, du trenger ikke å bli spydig. Ut fra det Ernie kom med så ser jeg jo at det er en fordel å ikke kunne bli gravid, greit nok.

Jeg er ikke spydig, jeg tar bare forbehold i tilfelle du har tenkt å være spydig.

Ser du ikke at menn har to dager dere kan kalle mannedagen? Det vil si at menn har dobbelt så mange, eller hundre prosent (100%) flere dager dere kan kalle deres, i forhold til kvinner. Dermed ser jeg altså ingen god grunn til å gråte over kvinnedagen, da menn åpenbart har kommet best ut av kjønnsdagkonseptet.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spydig, jeg tar bare forbehold i tilfelle du har tenkt å være spydig.

Ser du ikke at menn har to dager dere kan kalle mannedagen? Det vil si at menn har dobbelt så mange, eller hundre prosent (100%) flere dager dere kan kalle deres, i forhold til kvinner. Dermed ser jeg altså ingen god grunn til å gråte over kvinnedagen, da menn åpenbart har kommet best ut av kjønnsdagkonseptet.

Å si at menn kommer best ut av «kjønnsdagkonseptet» vitner om dårlig kunnskap om hvordan mannedagene faktisk blir feiret. I norsk sammenheng er dagene er i bestefall proforma, og like betydningsfulle (for nordmenn) som at den internasjonale malariadagen er 25. april. Noen betydelig markering har jeg iallfall aldri sett noe til, selv om en og annen nettaviser skriver en notis på 7. oktober at dagen i dag er den nasjonale mannedagen. 19. november har jeg ganske enkelt tilgode å se bli nevnt i noen som helst norsk sammenheng annet enn diskusjoner o.l.

Skal du allikevel legge opp til en slik konkurranse mellom kjønnene så burde du vite at 25. november er FNs internasjonal dag for avskaffelse av vold mot kvinner, og at 15. oktober er FNs internasjonal dag for kvinner i rurale områder.

PS: Jeg har tilgode å se FN liste opp 19. november som internasjonal mannedag.

Endret av Ernie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...