Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil: Normalt med dårlig akselerasjon på lavt batterinivå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske håpløst ja, husker jeg måtte ligge i taxifilen på E18 i 20 km/t med nødblink på, rimelig pinlig. Er jo ikke som om det bare er å stoppe for å fylle på heller.

 

Jeg merket også det. Plutselig slet jeg med bakker for eks. En regner jo med at fungerer greit nok til den er tom.

Lenke til kommentar

Merker at når jeg kommer ned til ca 20% batterinivå så sliter den med å akselerere.. Er dette normalt?

 

Det kommer helt an på hvilken type elbil du har, og kjøremønsteret ditt.

Har du en PSA-bil (eks 107/saxo/berlingo/partner) eller think med gammel teknologi (da i forhold til de nye som er og kommer) og du kjører litt offensivt, vil teknologien beskytte batteriene og legge inn en sperre. Sperren gir resultat i lavere hastighet.

 

Er det PSA-bil du kjører og ladelampen lyser er det som forklart over. Får du ladelampe tidlig kan det indikere feil,på batteri, eller mer sansynlig feilbruk. Pas på å kjør mest mulig med eco-meteret på det grømme feltet, jo mer på orange og rødt jo lettere får du ladelampe tidligere.

 

Har selv kjørt 100 000 km med el-PSA bil så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har vinterstid hatt problemer med tidlig ladelampe og noen ganger redusert effekt/fart. Men som regel har ladelampen kommet ved mellom 0 og 5 % og ofte under 0% (!!)

 

Så jo mer varsom på pedalen jo bedre for batteriene.

 

Nye elbiler er dog ikke slik.

 

Sjekke ellers elbil.no og elbilforum.no

Lenke til kommentar

Merker at når jeg kommer ned til ca 20% batterinivå så sliter den med å akselerere.. Er dette normalt?

 

Det kommer helt an på hvilken type elbil du har, og kjøremønsteret ditt.

Har du en PSA-bil (eks 107/saxo/berlingo/partner) eller think med gammel teknologi (da i forhold til de nye som er og kommer) og du kjører litt offensivt, vil teknologien beskytte batteriene og legge inn en sperre. Sperren gir resultat i lavere hastighet.

 

Er det PSA-bil du kjører og ladelampen lyser er det som forklart over. Får du ladelampe tidlig kan det indikere feil,på batteri, eller mer sansynlig feilbruk. Pas på å kjør mest mulig med eco-meteret på det grømme feltet, jo mer på orange og rødt jo lettere får du ladelampe tidligere.

 

Har selv kjørt 100 000 km med el-PSA bil så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har vinterstid hatt problemer med tidlig ladelampe og noen ganger redusert effekt/fart. Men som regel har ladelampen kommet ved mellom 0 og 5 % og ofte under 0% (!!)

 

Så jo mer varsom på pedalen jo bedre for batteriene.

 

Nye elbiler er dog ikke slik.

 

Sjekke ellers elbil.no og elbilforum.no

 

Ok. Det er en Saxo electrique, så det kan nok forklare saken.

 

Takk for forum link!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...