Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruke opp igjen ny olje?

Anbefalte innlegg

Hei. Tok nettopp oljeskift på bilen min. ca 1 uke siden. Men var så heldig at gjengene i bunnpannen ble ødelagt, så får ikke strammet tappemutteren skikkelig.. Dermed så leker det olje derfra.

Istedefor å skifte bunnpanne, tenkte jeg å bruke gjengeteip å se om det vil hjelpe meg. Men lurer da på om visst jeg tapper ut denne oljen, går det fint å helle den på igjen? Eller burde jeg fylle på ny. (det er dyr olje :( )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at gjengeteipen er særlig glad for hverken olje eller varme, men du kan jo alltids prøve. Du trenger ikke tappe av oljen:

Plasser en iskremboks eller tilsvarende under for å samle søl. Skru ut pluggen mens du presser den tilbake i hullet. Erstatt deretter pluggen med en finger og få en kompis til å legge gjengeteip på pluggen. Du kommer til å søle mest med å få pluggen tilbake. Ikke ta gjengeteip helt ut til tuppen så den lett finner plass i hullet.

Det finnes forøvrig repsett for å erstatte ødelagte gjenger i bunnpanne.

Jeg ville ikke fylt oljen tilbake igjen. Jeg mener det er bedre med ren billig olje enn forurenset dyr olje :blush:.

Ole

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke fylt oljen tilbake igjen. Jeg mener det er bedre med ren billig olje enn forurenset dyr olje .

Så lenge man tapper oljen i en ren beholder, så er det selvsagt ikke noe i veien for å fylle den på igjen. Sånt gjør også verksteder; har du et hydraulikksystem med 50-100 liter olje på, og et skiftintervall på f.eks. 2000 timer, og en reparasjon (som krever nedtapping) f.eks. 200 timer etter sist oljebytte, så blir mest sannsynlig oljen gjenbrukt. (med mindre feilen har ført til slam/spon i oljen.)

Biltema har reparasjonssett for tappepluggjenger.

Lenke til kommentar

Så lenge man tapper oljen i en ren beholder, så er det selvsagt ikke noe i veien for å fylle den på igjen. Sånt gjør også verksteder ...

Selvsagt gjør verksteder det under gitte omstendigheter. Langt verre er det å få det til under provisoriske forhold. Det ene sandkornet som kanskje blir med kan gjøre betydelig skade.

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...