Gå til innhold

[Løst] Hjelp og tips til kjøp av bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mine to litt gamle bærbare Dell PCer har nylig tatt kvelden (omtrent på samme dag. Typisk), og jeg må få kjøpt meg en ny en veldig snart.

 

Først og fremst er det viktig å poengtere at hovedbruken blir spilling, og at jeg er klar over at stasjonær PC egner seg best til spilling. Men jeg har stort behov for å lett flytte på den, både rundt i huset og ut av huset, så stasjonær er føreløpig uaktuelt.

 

Den ene av mine tidligere bærbare var en Dell XPS 1730 (2,5 Ghz 2 kjerner, SLI, 4 GB ram), som egnet seg godt til spilling, men begynte å slite litt med de aller nyeste spillene. Jeg ønsker å skaffe meg en minst like god bærbar.

 

Ønsker gjerne å ha 6 GB ram eller mer, bluetooth, 1920x1080 og 15-17" skjerm.

 

Har sett på de nyeste modellene av Dell XPS, Alienware og Multicom sine bærbare, men har ikke helt kontroll på hvor gode dagens prosessorer og grafikkort er.

 

Vil holde meg lavest mulig i pris, og helst ikke mer enn 18-20 tusen kroner.

 

Egne erfaringer, tips og hjelp hadde vært supert! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså en:

 

http://www.dell.com/us/en/dfh/notebooks/xpsnb_m1730/pd.aspx?refid=xpsnb_m1730&cs=22&s=dfh

 

Kansje du bør vurdere?

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10600341%3bc%3a100560%3bfl%3a0

 

Gå for en SSD, 4 GB ram og prosessor etter ønske eller etter lommebok.

Ta det høyste så slipper du å oppgradere på en stund.

 

Om du trenger en del spill, bør du heller vudere Seagate Momentus XT 7200.1 Hybrid 500GB 7200rpm HDD + 4GB SSD som er ganske så rask, for å være harddisk til bærbar, men ikke like god på responstid og ytelse, samtidig batterilevetiden blir kortere.

 

Batterilevetiden vil neppe vare lenge, men tror ikke du trenger å spille på maks grafikk hele tiden.

 

Husk også på tempraturene kan bli et problem, så er bare ikke ytelsen grunnen for å gå for stasjonær.

 

Husk at du bør sjekke med multicom om laptopen dems bruker sata 600 eller om disse maskinene har ny generasjon hovedkort, så slipper man å miste ytelsen på sata harddisken over tid.

 

Nå er vel neppe skjermkortet så veldig mye kraftigere, men prosessoren og ram, samt harddisk bør være en del.

 

Hvis du får levert med nvidia 485M skjermkort som er nevnt på siden, så burde det gå bra i spilling. Men nå er jo skjermkortet litt utdatert, siden GeForce GT 555M er nok bedre på strømeffekt men ja 485M bør holde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ønsker gjerne noe som varer en stund, som min tidligere XPS. Multicom virker som en god løsning, men jeg har sett litt på den nyeste Dell XPS. Her får jeg 555M kortet som du snakker om, og den er billigere. Problemet er prosessoren, i7-2820QM på 2,30GHz, med Turbo Boost opptil 3,4 GHz. Hvor god er den i forhold til Intel 2 Core Duo 2,5Ghz som jeg hadde i min gamle XPS? Bør jeg se på den som 2,3 Ghz eller 3,4, for 2,3 holder ikke veldig bra for spilling av nyere spill. Jeg får vel heller ikke SSD fra Dell.

Lenke til kommentar

å for p170 17" eller p150 15" med amd 6970 8b ram (koster ikke så mye mer) og en harddisk som passer deg (om du velger en ssd er opp til deg, men jeg syns dem er litt for dyre for øyeblikket)

alt annet er opp til deg... bluray osv

 

dette vil nok jeg si gir deg mest ytelse for den summen du har lyst til å bruke

 

multicom starta nettopp og selge dem igjen så det er et B3 hovedkort, vil jeg anta. (det har ikke en "defekt" sata/harddisk slot)

 

ellers får du jo en asus g73 for 10-12k

 

EDIT: den du lenket til over ser også ut som et godt valg ;)

er ikke 100% sikker på hvordan turboen funker :/

det går enten på hvor mange kjerner som er i bruk

spill bruker å bruke 2 kjerner... vil anta at det gir økt ytelse (3.4)

ellers er det vis du trenger det, dette vill ikke skape noen problemer overhode!!!

må si at jeg syns 3.4GHz høres VELDIG mye ut (den blir nok varm ja)

Endret av sindre94
Lenke til kommentar

GT 555M er omtrent likt med de gamle GTX 8800M i ytelse, men er selvfølgelig mer moderne, med støtte for DirectX 11 osv.

GTX 485M er mye kraftigere, og er det beste du kan få til bærbare maskiner for øyeblikket. Ett sånt et vil yte mye bedre enn dine to GTX 8800 SLi! Har du ambisjoner om å spille spill som Metro eller nye Crysis når det kommer, på noenlunde høye innstillinger, er det et sånt et du skal ha. Velger du i stedet ett HD 6970, så får du ytelse svært nær GTX485M, men til en billigere penge.

 

Når det gjelder prosessor, så er Core i7-2820QM fullstendig overlegen din gamle T9300, på alle områder, og er faktisk på høyde med en Core i7 930 stasjonær prosessor.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Så det du thomit sier er at i7-2820QM er mer enn godt nok til å spille slike spill som du nevner? Og at jeg mye heller bør gå for GTX 485M enn GT 555M?

 

Hva med SSD, hvor viktig er det?

 

Og for å oppsummere, vil denne bærbaren med GTX485M, i7-2820QM, 8GB minne og eventuelt SSD holde lenge og altså mye bedre enn min gamle XPS 1730? Vil det være smartere av meg å velge HD 6970 i plassen for GTX485M? Er det virkelig verdt 2200 kr mer?

 

LMH1 snakket om ny generasjons hovedkort og om multicom bruker sata 600, noe som vet noe om det? Var det kanskje det du snakket om når du nevnte B3 hovedkort, sindre?

 

Og hva med forskjellen på p150 og p170? Du får jo samme innhold om du ønsker, kanksje bedre med tanke på kjøling med større bærbar?

Endret av dvaaland
Lenke til kommentar

det skal ikke være noe problem men sata protene nei

jeg vet ikke så mye om gtx555 men det er nok en del dårligere en 6970 og 485

 

jeg ville ikke betalt 2200kr mer for gtx 485, men det er ytelses forskjell på ca 7%

se her

 

Edit: kryss av amd 6970m og nVidia 485m og trykk: restrict (står rett over alle skjermkort navnene) husk og IKKE ta SLI/Crossfire

 

Edit2: du har plass til 1 mer harddisk i p170 og den har 17" skjerm mens p150 har 15"... p150 tar også i bruk mer plast mens p170 har litt aluminium her og der (så langt jeg vet)

 

SSD: en ssd er et forvokst sd kort... med andre ord så har den ingen bevegelige deler. dem er også en del raskere en vanlige harddisker.

i spill vill ikke dette gi noen økt ytelse, men det vil få programmene til å loade raskere! f.eks. windows bruker kortere tid på og starte opp.

Endret av sindre94
Lenke til kommentar

Det står altså enkelt og greit at begge spill kan fint kjøre alle nyeste spill på ultra high bortsett fra metro og crysis? Og hva med SSD, hva går det ut på og hvor viktig er det?

 

Vil det være gunstigere å velge p170 med tanke på kjøling?

Lenke til kommentar

dem har samme kjøling, men etter notebookcheck så er p170 en god del kjøligere.

 

du kan sette i en ssd vis du ønsker det senere... (spesielt vis du velger p170 for da slipper du og bytte ut den harddisken som følger med)

Endret av sindre94
Lenke til kommentar

Hvis det blir kjøp av en enkel god bærbar, så blir det nok p170.

 

Jeg sitter å tenker på muligheten for å kjøpe både en bærbar og en stasjonær PC. Hvis jeg ikke tar feil, vil jeg ha muligheten til å kjøpe en like god stasjonær PC og en ok bærbar til samme pris som en veldig god bærbar.

 

Hvor god er egentlig denne bærbaren til litt spilling, uten for store krav til grafikk på de nyeste spillene? Med i5-2540M, 4GB minne og GeForce GT540 2GB?

 

Hvor mye må jeg ut med for å få en stasjonær som er minst like god som p170 med 8gb minne, 2,3Ghz(3,4) og GTX 485M, tror dere?

Lenke til kommentar

Har satt sammen en stasjonær PC på komplett nå, her er handelisten. Vurderer å kjøpe HD 6950 i plassen for GTX 580, da det koster ca 2000 kr mindre, har lagt inn begge på handlelisten. Slik jeg kan se det, så er HD 6950 nesten bedre enn GTX 580, stemmer det?

 

Vil det være plass til SLI i fremtiden om jeg ønsker det? Ser litt lite ut med plass med tanke på så store skjermkortene er.

 

Forstår at hovedkortet er egnet til bruk i lang tid, da det er samme socket som neste generasjons intel prosessorene vil være. Det er viktig at PCen holder lenge og kan lett oppgraderes i fremtiden.

 

Og i tillegg kjøpe denne bærbaren, med i5-2540M, 4GB minne og GeForce GT540 2GB. Hvor god er denne egentlig?

Endret av dvaaland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...