Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slo hodet og svimte av, har jeg hjernerystelse? Bør jeg være bekymret?

N1ko

Anbefalte innlegg

Hei :)

På skolen idag (08.) dreiv jeg og tulla med en kompis, dytta litt i hverandre osv. og det endte med at jeg snubla, falt bakover, slo bakhodet i bakken og svimte av i ca.10 sek.

Når jeg våkna var jeg skikkelig ør i huet, men klarte å gå osv, så jeg prøvde å vere i mattetimen, men endte med at jeg dro hjem.

Når jeg kom hjem var jeg sykt trøtt (hadde dog bare sovet 2 timer natten før :p) så jeg la meg og sov fra ca 13.00 - 18.00.

Så nå sitter jeg her og tenker at jeg kanskje skulle ringt legevakta eller noe først og er kinda bekymret for at jeg har hjernerystelse eller noe.

Har ingen spesielle symptomer eller noe, og føler meg helt bra.

Har jeg noen grunn til å bekymre meg, eller går det bra?

Har hørt at man ikke skal sove mer enn 2 timer etter man har svima av osv. men det er ikke noe jeg er sikker på.

Noen som har gått igjennom samme greia og kan komme med noen innspill? Eller burde jeg ta meg fri i morgen og ringe legen?

N1ko :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende gjelder nok ikke deg etter hva du forteller. Grunnen til at du ikke skal sove er fordi du kan ha hjerneblødning og siden du sover er du ikke klar over symptomene og da kan det være for sent. Symptomer er hukommelsestap, hodepine, problemer med syn, tale og bevegelse. Forvirrelse, dårlig oppfattelse.

Når jeg fikk hjernerystelse så begynte det med at jeg ikke kunne se med store deler av synsfeltet. Jeg gikk hjem og sov i en time. Så ringte jeg mamma, men kunne ikke se tastene, så jeg brukte bare hukommelsen. Etter det husker jeg ingenting i flere timer. Mamma sa at jeg ikke forsto enkle ord og setninger. Jeg fikk en MRI tror jeg og måtte så tilbringe natten. De sjekket meg flere ganger gjennom natten, så jeg tror det kan være lurt for deg å sette alarm to-tre ganger i løpet av natten og sjekke etter symptomene. Jeg sjekket ut neste dag, uten hjerneblødning e.l. Hjernerystelse i seg selv er ikke farlig, men det kan forårsake andre ting. Jeg mistenker at jeg fikk migrene pga. det, fordi det begynte kort tid etter.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Tipper du har en liten hjernerystelse og det er ikke noe spesielt farlig, de fleste får det oppover åra. Du bør unngå alt av skjermer pga flimringa og det kan bare forverre det. Ta deg en day-off fra skolen og ligg i senga med gardinene igjen. Ikke noe vits å bruke 300 kr for å få samme beskjed fra legen.

Om du enda er litt ør og svimmel etter et par dager bør du ta deg en tur for å sjekke det.

Har selv vært borti omtrent det samme, ble svart i omtrent et minutt når jeg slo hodet i et betonggulv når jeg gikk på skolen. Det var ikke noe gøy, så den skjønner jeg.

Ta deg en fridag, gjerne to hvis du føler for det. Ingen som kan nekte deg det!

EDIT: Ja riktig, du skal vekkes ca annenhver time etter det jeg har fått med meg.

Endret av vilværeanonym
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Etter det jeg har forstått så er det ikke selve søvnen som kan være skadelig etter en hjernerystelse, tvert imot. Få deg så mye søvn som mulig.

Grunnen til at de vekker på et sykehus er de vil overvåke at du ikke har noe hjerneblødninger, intense hodepine eller andre symptomer. Noe som er vanskelig å undersøke hvis pasienten sover.

Så med mindre du har fått beskjed av lege til noen annet tror jeg det går greit å sove hele natten uten forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...