Gå til innhold

Lavfrekvent during i senterhøytaler

Anbefalte innlegg

Etter at jeg satte opp surround anlegget i den nye leiligheten meg og min samboer har flyttet inn i, så har jeg fått en veldig plagsom during i senterhøytaleren. Den er konstant og ganske lav, men gjør noen korte hopp i styrke med jevne mellomrom. Sånn ca annet hvert minutt. Opp og så rett ned igjen på et lite sekund. Er bare tilstedet når surround er aktivert på forsterkeren. Det eneste som er koblet til forsterkeren er pc og ps3 med optisk kabel begge to. Men lyden er der uansett om de er koblet til eller ikke. Er en Pioneer VSX-817 og Pure Acoustics høytalere. Noen som har en ide om hva det kan komme av og en mulig løsning på hvordan å fikse det? Er bare i senterhøytaleren det kommer. Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du anlegget koblet opp til tv eller coaxkabling for nett? I så fall kan det være at jordspenningen i kabelanlegget er annerledes enn jord i stikkkontakten. To ulike jordspenninger vil føre til at det ledes strøm mellom de. Lyden kan være resultat av strøm gjennom anlegget. Løsningen blir da å kjøpe et lite galvanisk skille å sette på mellom kabeluttaket i veggen og tven. Selv fikk jeg en brumming i suben som gav seg med installasjon av galvanisk skille.

En annen løsning kan være å trekke tv/data kabelen ut av veggen.

RED: Dersom kun optisk kabel er benyttet skal selvsagt dette ikke ha noe å si. Så ikke dette før etterpå.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Føler jeg har prøvd alt no. Koblet den til de fleste stikkontaktene i leiligheten med skjøteledning. Tatt ut alle andre stikkontakter enn forsterkeren. Tatt ut alle andre koblinger til forsterkeren enn akkurat centeren. Koblet til og fra centeren. Koblet centerkabelen til en annen høytaler bare for å se om det var selve centeren det var nokke gale med(det var det heller ikkje, fikk samme lyd i en annen). Ingenting hjelper. Kan det være hele det elektiske annlegget i leiligheten? Eller kanskje selve forsterkeren som holder på å ta kvelden? Kanskje den ikke tålte flyttingen?

Lenke til kommentar

Har du skrudd ut basselementene og sjekket om ledninger tar borti membranen(e)? Hadde problem med det selv en gang. Kanskje et teit forslag, men det løste i allefall problemet mitt. :thumbup:

Enda en ting du kan prøve, in keis du har gjort galt; sikker på at du har kobla den til center-utgangen og ikke en annen?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Men jeg sjekket med å koble en annen høytaler som ikke hadde lyd til center inngangen. Da fikk den lyden. Så er ikke centerhøytaleren det er nokke gale med. Har sjekket, koblet på nytt, sjekket, koblet en gang til og sjekket at alle står rett. Fortsatt samme lyd. Skjønner egentlig mindre og mindre av det.

Lenke til kommentar

Har du prøvd andre surround-innstillinger, om det er mulig?

Om du drar ut alle signalkabler, er lyden der fortsatt om anlegget bare står på idle?

Om du kobler en front på senter-utgangen, får du samme lyd i fronten som du hadde i senteren?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Har koblet en front på senter-utgangen og har fortsatt samme lyd.

Testet no alle surround-innstillingene og får det samme der. Men har ikke lyden når surrounden er av/altså når forsterkeren bare står på stereo.

Har tidligere tatt ut alle kablene utenom strøm og senter, og fortsatt samme lyden da.

Lenke til kommentar

Forsterkeren sto en eske i en lukket henger i 1 KM før det ble tatt inn i varmen igjen. Og passet på å la den stå og få varme seg før den ble koblet til igjen.

Har lurt litt på det du sier at senterutgangen er skadet. Og det virker jo som det har skjedd under flyttingen. Siden jeg ikke hadde lyden før flyttingen.

Jepp, frontene og suben.

Lenke til kommentar

I dag kom det korte hoppet da forsterkeren sto i stereo. Fikk den altså i front høytalerne. Men har ikke den konstante svake lyden. Den er bare i senteren når den står surround. Så har mest tro på at det er forsterkeren det er noe gale med. Så må vel ut å handle en ny etter hvert. Skjønner liksom ikke helt hva annet det kan være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...