Sjefern Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg hadde en liten diskusjon med ei venninne av meg i dag. Jeg mener det er lovelig å f.eks ha på en diktafon i lommen min og ta opp en samtale som jeg selv er med i. Både en telefonsamtale og vanlige samtaler. Jeg trenger da ikke opplyse alle jeg snakker med at jeg har en diktafon i lommen? Jeg er jo med på samtalen selv... Jeg mente oxo at det er lov til å filme / ta bilder tilfeldig i noen minutter ut av vinduet. Hun mente ikke noe av det jeg har nevnt er lov. Alle skal vite til enhver tid hva som skjer med de mente hun. Hva er reglene på slike "tilfeldige" ting? Noen som har noen linker eller meninger som kan klarne opp litt? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Hmm.. det er ikke lov å publisere (altså gjøre tilgjengelig for andre) telefonsamtaler/videoopptak/bilder uten tillatelse av personen Edit: dette gjelder visst bare hvis personen er "i fokus" Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Ja det er klart. Men å ta opp en samtale som du selv er med i er jo en annen sak. Det er jo ikke publisitering å vise det frem til en tredjeperson etter opptak. Lenke til kommentar
mbskywalker Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 tenk dere alle som kommer ut på internett fra japanske turister da.. alle bakgrunnsfolk i frognerparken. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Det er sikkert Nordmenn gjør jo det samme når de er på ferie. Det må da være lov til å legge ut feriebilder? Når det er lov så må jo egentlig mye annet være lov oxo. Er det ingen andre som vet noe mere om reglene her i dette landet? Tenker da spesielt på det jeg sa om "avlyttning" Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Leste litt på lovdata.no, der fant jeg ut at det ikke var lovlig å logge/avlytte telefonsamtaler til de ansatte i en bedrift uten skriftlig samtykke fra den det gjelder. Samme gjelder videoovervåkning Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Men det blir jo noe annet igjen. Der er jo ikke en av partene med i samtalen. Det blir jo ikke det samme dersom jeg skulle sette på en diktafon og ta opp det jeg og en bekjent snakket om uten at han/hun visste det.... Lenke til kommentar
Danko Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg mener det er lovelig å f.eks ha på en diktafon i lommen min og ta opp en samtale som jeg selv er med i. Både en telefonsamtale og vanlige samtaler. Jeg trenger da ikke opplyse alle jeg snakker med at jeg har en diktafon i lommen? Er faktisk ikke sikker på akuratt den der, men vet at en god del telefonselgere alltid tar opp siste delen av samtalen på bånd der den oppringte bekrefter kjøpet.. Men om de opplyses om at det blir tatt opp vet jeg ikke. Jeg mente oxo at det er lov til å filme / ta bilder tilfeldig i noen minutter ut av vinduet. Ikke i utgangspunktet. Da skal du egentlig ha samtykke fra de som avbildes.. Var foresten en lignende sak om dette oppe i retten for halvannet år siden. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Mener man har lov så lenge den ene parten samtykker, altså i ditt tilfelle, deg selv. Korriger meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Alle involverte personer må ha gitt samtykke til opptaket ! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Skal du ta opp, alså overvåke noe så må folk vite om det ja. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Men man kan være en ****** og bare ta opp allikevel, problemet starter når man gjør det opptaket offentlig Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Javel. Så da er det ikke lov til å ta opp noen da? Mye delte meninger her.... ingen som har noen linker der det står noe om det? Syntes det virker merkelig at det ikke skal være lov å ta opp en samtale man selv er med i. Hun jenta med muslimsk bakgrunn i den "kutte kjønnslepper saken" tok jo opp disse prestene som annbefalte hun å kutte. Hvorfor kunne hun komme frem i media på den måten etterpå da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå