Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avlyttning o.l. Hva er lov?

Sjefern

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en liten diskusjon med ei venninne av meg i dag. Jeg mener det er lovelig å f.eks ha på en diktafon i lommen min og ta opp en samtale som jeg selv er med i. Både en telefonsamtale og vanlige samtaler. Jeg trenger da ikke opplyse alle jeg snakker med at jeg har en diktafon i lommen? Jeg er jo med på samtalen selv...

Jeg mente oxo at det er lov til å filme / ta bilder tilfeldig i noen minutter ut av vinduet.

Hun mente ikke noe av det jeg har nevnt er lov. Alle skal vite til enhver tid hva som skjer med de mente hun.

Hva er reglene på slike "tilfeldige" ting? Noen som har noen linker eller meninger som kan klarne opp litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert :D Nordmenn gjør jo det samme når de er på ferie. Det må da være lov til å legge ut feriebilder? Når det er lov så må jo egentlig mye annet være lov oxo. Er det ingen andre som vet noe mere om reglene her i dette landet? Tenker da spesielt på det jeg sa om "avlyttning"

Lenke til kommentar

Jeg mener det er lovelig å f.eks ha på en diktafon i lommen min og ta opp en samtale som jeg selv er med i. Både en telefonsamtale og vanlige samtaler. Jeg trenger da ikke opplyse alle jeg snakker med at jeg har en diktafon i lommen?

Er faktisk ikke sikker på akuratt den der, men vet at en god del telefonselgere alltid tar opp siste delen av samtalen på bånd der den oppringte bekrefter kjøpet.. Men om de opplyses om at det blir tatt opp vet jeg ikke.

Jeg mente oxo at det er lov til å filme / ta bilder tilfeldig i noen minutter ut av vinduet.

Ikke i utgangspunktet.

Da skal du egentlig ha samtykke fra de som avbildes..

Var foresten en lignende sak om dette oppe i retten for halvannet år siden.

Lenke til kommentar

Javel. Så da er det ikke lov til å ta opp noen da? Mye delte meninger her.... ingen som har noen linker der det står noe om det? Syntes det virker merkelig at det ikke skal være lov å ta opp en samtale man selv er med i.

Hun jenta med muslimsk bakgrunn i den "kutte kjønnslepper saken" tok jo opp disse prestene som annbefalte hun å kutte. Hvorfor kunne hun komme frem i media på den måten etterpå da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...