αкαѕнα Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg ble litt inspirert av tråden "Hvorfor skapte gud alt i hop?" og tenkte at det er et like logisk spørsmål å stille seg "hvorfor gud ønsker å utslette alt i hop"? Det er jo faktisk et tankekors en bør stille seg om man sverger til en religion hvor deres gud har definert en ende på alt i har kjært. Om "gud" ikke har noen begynnelse eller "slutt" og du blendes av evigheten så må man jo spørre seg om tanken bak vår ende? Om vi da lar "årsaken til alt liv" ligge og fokuserer kun "på enden på alt" i stedet så kan vi kanskje finne noen svar på det hele. Hva sier dere? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Om man spør om dette på forumet så vil du nok få mest negative svar.. og svartmalt av veldig mange meninger.. Hva med å lese litt i bibelen? kanskje du finner svaret? Eller du / vi kan skylde på kvinnen? Eva gjorde ikke som hun fikk "beskjed" om,, ikke spis fra kunnskapenes tre.. selv om hun ble preget eller forledet av satan i form av en slange.. Konsekvensene av denne ulydigheten, ble en straff for kvinnen og alle hennes etterkommere av hunkjønn ble straffet med at hun skulle føde i smerter, hun skulle begjære sin mann og han skulle herske over henne. hmm syns nå damene hersker vell så mye som mannen jeg da.. eller? iallefall i nåtiden.. Mannen og alle menn siden ble straffet gjennom at marken ble forbannet for hans skyld. Han skulle for all tid hendte sin næring fra denne, slite og svette for å skaffe sitt brød. Ormen ble straffet ved å bli utstøtt fra buskapen og tvinges til å krype på sin buk og spise jord, og Gud vekte fiendeskap mellom kvinnen og ormen. wiki Mennesket er derfor ikke perfekt.. menneskets tall er 6 likså dyret.. det perfekte tallet er 7 Endetiden ut fra Johannes`åpenbaring 1. Jesus kommer i skyen for å hente de kristne som lever og de kristne som ligger i gravene (Bortrykkelsen). Alle drar samtidig. Dette kan skje når som helst! 2. Alle kristne feirer bryllupsfest sammen med Jesus i himmelen i 7 år. Alle får en hvit stein med sitt nye navn skrevet på. Antikrist regjerer på Jorden. En falsk profet er hans nærmeste medarbeider. Masse kristne som omvender seg etter bortrykkelsen må dø som martyrer. Boken med de sju seglene åpnes av Jesus, og forferdelige ting begynner å skje i naturen og med krig og sykdom. Sju engler blåser i basun. Naturen er i oppløsning. Demoniske gresshopper kommer opp av avgrunnens brønn og piner menneskene. En hær dreper tredjedelen av menneskene på Jorden. Men folket omvender seg ikke fra sine synder. Herren plasserer to profeter på gaten i Jerusalem. Hvis noen prøver å skade dem, går det ild ut fra munnen deres og dreper dem. Når de er ferdige med sitt oppdrag, blir de drept av Antikrist. Likene blir liggende på gata til skrekk og advarsel i tre og en halv dag. Så blir de vekket opp fra de døde så folk ser på og hentet opp til himmelen. De siste tre og et halvt årene av Antikrists regjeringstid må alle som skal kjøpe og selge noe ha Dyrets merke:666. Antikrist knytter tilbedelse av seg selv til merket. En maktkonstellasjon (sju hoder og ti horn – land og konger) blir etablert. Sju engler tømmer sju skåler med Guds vrede utover Jorden. 3. Jesus drar ned til Jerusalem for å ta et oppgjør med Antikrist/Dyret. 4. Jesus tar Dyret og Den falske profet og kaster dem i ildsjøen som brenner med svovel. 5. Satan blir bundet i 1000 år. Kastes i avgrunnen. Fredsrike på Jorden. Alle martyrene blir vekket opp og får regjere sammen med Jesus, bruden og jødene i denne fredstida. 6. Etter at 1000 år er gått blir Satan sluppet løs en kort periode for å prøve de menneskene som lever. De som går med ham angriper de kristne. Ild faller ned fra Himmelen og ødelegger dem. Djevelen kastes i Ildsjøen. 7. Dommens dag. Alle som ikke har navnet sitt innskrevet i Livets bok, blir dømt etter sine gjerninger. De døde står opp og blir dømt. 8. Døden og Dødsriket blir kastet i Ildsjøen. De som ikke har navnet sitt skrevet i Livets bok, blir kastet i Ildsjøen. 9. Jorden og himmelen viker bort. Havet er ikke mer. Jorden rulles sammen som et utslitt klesplagg. En ny jord med himmel kommer til syne. Det nye Jerusalem stiger ned fra Gud (Les detaljer i Joh.åp. kap. 21). Guds herlighet opplyser byen, og Jesus er byens lys. 10. Dette sier Jesus i Joh.Åp. 22, 12-14: Se, jeg kommer snart, og min lønn er med meg, for å gi enhver igjen etter som hans gjerning er. Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden. Salige er de som tvetter sine kjortler, så de må få rett til livets tre og til å gå gjennom portene inn i staden. Hmm mye å tenke på.. Nei, jeg finner ikke noe svar på spørsmålet ditt og du finner det neppe på et forum.. men vi kan jeg få mange interessante svar 1 Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Johannes’ åpenbaring er noe av villeste vi har av «moderne» religiøse skjønnlitterære tekster, etter min mening. Bedre underholdningsverdi skal en lete lenge etter, med mindre de hermeneutiske brillene er permanent påsveiset. Å definere sin religiøse tro på bakgrunn av dens dommedagstolkning vil jeg påstå er en rask og effektiv vei mot hardkjernet ekstremisme, på bakgrunn av de relativt rigide retningslinjene myntet på de som ikke vil være med på leken. I så måte er jeg mer en tilhenger av «Gud skapte deg fordi han elsker deg»-retorikken, fordi jeg heller vil ha bilder av aborterte fostre i posten enn bomber og miltbrann. Angående min egen religiøse tro holder jeg en knapp på at skremselspropaganda tilhører det primitive samfunnet. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Eller du / vi kan skylde på kvinnen? Eva gjorde ikke som hun fikk "beskjed" om,, ikke spis fra kunnskapenes tre.. selv om hun ble preget eller forledet av satan i form av en slange.. Konsekvensene av denne ulydigheten, ble en straff for kvinnen og alle hennes etterkommere av hunkjønn ble straffet med at hun skulle føde i smerter, hun skulle begjære sin mann og han skulle herske over henne. hmm syns nå damene hersker vell så mye som mannen jeg da.. eller? iallefall i nåtiden.. Mannen og alle menn siden ble straffet gjennom at marken ble forbannet for hans skyld. Han skulle for all tid hendte sin næring fra denne, slite og svette for å skaffe sitt brød. Ormen ble straffet ved å bli utstøtt fra buskapen og tvinges til å krype på sin buk og spise jord, og Gud vekte fiendeskap mellom kvinnen og ormen. wiki Så det du sier er at på grunn av mennesket søken etter viten (som gud ikke ville at de skulle ha) så bestemte han seg der og da for at han skulle pine menneskeheten i X antall tusen år for så å gjøre ende på alt? Kan du være så vennlig å fortelle meg hvorfor han ikke gjorde noe med saken der og da? En annen ting jeg under meg over er guds forhold til kunnskap, men det er kanskje en avsporing ^^ Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Så det er nok en tråd som er begrenset til den kristne/abrahamitiske guden? *gjesp* Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Så det er nok en tråd som er begrenset til den kristne/abrahamitiske guden? *gjesp* Hvilke andre har vi som har en slik definert ende da? Lenke til kommentar
vad Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det er vel strengt tatt ikke snakk om en "ende" i kristen eskjatologi, men snarere en ny begynnelse. Kunne sikkert brukt masse tid på å utdype dette, men burde holde lenge å påpeke at problemstillingen ikke gjelder for kristendommen, i det minste ikke slik den er formulert av OP. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Det er vel strengt tatt ikke snakk om en "ende" i kristen eskjatologi, men snarere en ny begynnelse. Kunne sikkert brukt masse tid på å utdype dette, men burde holde lenge å påpeke at problemstillingen ikke gjelder for kristendommen, i det minste ikke slik den er formulert av OP. Huh?? Den var ny?? Da kan man med andre ord kjøre hele bunten i peisen og kalle varmen for en begynnelse på noe bedre da eller?? Seriøst, man kan gjerne snakke om en ny begynnelse, men da fordrer det at det gamle må vike. Lenke til kommentar
vad Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 - Ja. - Nei. - Nei. - Ikke nødvendigvis. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 - Ja. - Nei. - Nei. - Ikke nødvendigvis. Dette må du nesten utdype altså Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå