Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøve-muntlig RLE


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Ja, vi har begynt så smått med prøvemuntlig...

Jeg kom opp i RLE, og trakk emnet Jødedom - Kristendom, en sammenheng. Det jeg i bunn og grunn skal gjøre, er å sammenligne og finne forskjeller mellom de to verdensreligionene. Jeg har nå tatt for meg:

Stammfedre

Opprinnelse/utbredelse

Syn på Gud, og jesus

Hellige skrifter

Tro-praksis

Frelsesyn

hviledager

og dommedagen

 

Greia er at jeg ikke kommer på noe særlig mer å skrive om, uten om å repetere meg selv.

 

Please help meg. Har framføring tirsdag, så jeg har hele morgendagen igjen med forbredelse.

 

Takk på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta med etikken (lovene og reglene som finnes i de to religionene) og veien til frelse.

Disse to er svært forskjellige, da de kristne tror på arvesynden og veien til frelse går dermed gjennom å få tilgivelse; Altså gjennom Jesus. I jødedommen er tror man imidlertid ikke på noen arvesynd, og det gjelder derfor å holde seg til alle reglene for å forbli syndefri, og dermed komme til paradis.

 

Dette kan, og bør, selvfølgelig utrbroderes mye mer. Du bør ha med definisjon av religiøs etikk, forklaring av menneskesynet i de to religionene og synet på Gud. Alle påstander bør begrunnes med sitater fra religionens hellige bok (dette er mest aktuelt for påstander om kristendommen, da jeg ikke vet om noen tora på norsk). Du bør i alle fall ha med Johannes 3,16 for å forklare Jesus sin rolle med tanke på tilgivelse, samt litt om forskjellen på synet på det gamle testamentet og det nye i kristendommen. Du bør også forklare hvorfor de kristne har valgt å forkaste store deler av de reglene som finnes i GT (se 3. mosebok).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...