Gå til innhold

fordeler med linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha, OK

-----------------

Enda et nerde-spørsmål:

Hvordan kan jeg teste brannmuren til en ikke-lokal IP/server? Denne. Jeg har satt opp en brannmur, men vet ikke helt hvordan jeg kan teste at den funker. Det er en Ubuntu Cloud Server. Brannmuren er forskjellige iptables regler jeg skrev i følge dette: http://www.symana.com/2010/12/setup-a-lamp-rackspace-cloud-server-running-ubuntu-10-10/

Problem solved: http://www.webtoolhub.com/tn561401-port-scanner.aspx

:) (Jeg fikk det til!)

Endret av BelzeBob
Lenke til kommentar

Enkelt forklart:

Sprett opp terminalen (Programer->Tilbehør->Terminalen) og skriv:

sudo echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/icmp_echo_ignore_all

Etterpå skriver du i samme terminalvindu:

sudo gedit /etc/sysctl.conf

Og skriver inn på bunnen av filen:

net.ipv4.icmp_echo_ignore_all = 1

Så er det bare å lagre og lukke

Lykke til! :)

Sorry. Etter omstart forsvinner innstillingene. :(

I går var alt bra man nå består jeg ikke Shields Up! testen. Igjen så kan man pinge maskinen.

Endret av BelzeBob
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg det til. dette skrev jeg helt på bunnen:

#net.ipv4.icmp_echo_ignore_all = 1

Altså - jeg la til "#". Er det korrekt?

Hvis du har lagret det med # foran er det ikke rart det ikke virker.

"#" betyr kommentar, dvs ignorer alt på den linja som står etter #-tegnet.

Lenke til kommentar

Bjohansen: OpenGL 2.1 for meg på bildet, ser nesten ut som er laget i photoshop.

Kopiert fra en bluerayfilm eller bilde av en person.

Hvis vi følger ditt eksempel, ville det være mulig å resident evil 5 med OpenGL 2.1 å få dette skjermbildet:

Hvis bildekvaliteten var så bra i OpenGL 2.1 ville jeg ikke forstått hvorfor spillprodusentene foretrekker DX10 og DX11.

Jeg tror av disse OpenGL bildene, Alins vs prementor mosterskapningene som virker mest ekte.

Altså noe tilsvarende Doom3 spillet (muterte firfirslene i doom3).

Det er vel mulig å lage spill, med blueray film kvalitet, altså så virkelighetsfull som mulig.

Noe som: http://www.itavisen.no/864204/sjekk-denne-call-of-duty-filmen men tror nok produsentene ikke vurderer å lage slikt, men på en annen side, krever vel det ikke så mye mere en bluerayfilm, kanskje litt mere å spille i full HD.

Beklager at dette er en gammel post, men må nesten påpeke et par ting.

Kvaliteten på grafikken ER IDENTISK mellom OpenGL og Direct3D, ettersom begge kjører på samme maskinvare, må de oversettes til de samme instruksjonene til skjermkortet. Dette ettersom det ikke er delt i en OpenGL del og en Direct3D del.

Hvorfor spillselskaper nærmest konsekvent velger Direct3D foran OpenGL har ingenting med bildekvaliteten å gjøre. Det er primært økonomiske, men også tekniske og praktiske grunner til det.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Nå har jeg et spørsmål til. Denne er nok litt mer vrien:

Jeg har satt opp en Ubuntu 10.4 Cloud Server og vil svært gjerne koble meg på den gjennom Remote Desktop. Hvordan gjør jeg dette?

Jeg satte også opp en X-server og får helt greit til å koble meg på den gjennom VNC fra denne maskinen (som er Ubuntu), men jeg får altså ikke til å koble meg på skrivebordet til Ubuntu serveren.......

Anybody?

:)

Lenke til kommentar

Ta en titt på freeNX , kicker assen til VNC :new_woot:

Kikket på det. Er nok vanskeligere enn hva jeg får til. Får heller ikke til dette med å fikse disse ICMP/ping greiene...

Kanskje er jeg ikke helt moden for Linux enda. Får fint til å bruke det til vanlige ting, men avanserte gjøremål blir ...for avansert... for meg.

Når det gjelder dette med Remote Desktop: hva om jeg aktiverer Remote Desktop på serveren jeg vil koble meg på - og så opprette en konto der med brukernavn og passord? Skjønner hvordan jeg gjør det i en GUI, men ikke fra Putty...

Gi meg gjerne (enda) et råd selv om det ikke er sikkert jeg får det til.

:whistle:

Dette er en jobb som andre kommer til å gjøre om jeg ikke klarer det, så jeg ikke få det til. Men det hadde vært gøy. Tilfredsstillende. :)

Endret av BelzeBob
Lenke til kommentar

Hva skal du bruke denne serveren til, egentlig?

Noe du egentlig trenger GUI til?

Spesielt på en sånn "cloud server" bruker jo GUI en hel del systemressurser du kanskje helst vil ha til overs til det du faktisk skal bruke den til?

Hei Sokkalf

Noen venner av meg har et forum de vil flytte fra en delt server de ikke trives på til en egen Cloud Server. På denne Cloud serveren, som er Ubuntu 10.4, er alt egentlig greit: vi har LAMP og brannmur (det klarte jeg å sette opp). Men for å modifisere innstillinger på phpmyadmin osv og ha total oversikt er det liksom best å ha "skrivebordet." Du skjønner sikkert hva jeg mener. Vi er ikke proffe nok til å gjøre alt gjennom terminal.

Kom gjerne med ditt syn på saken.

Lenke til kommentar

Noen venner av meg har et forum de vil flytte fra en delt server de ikke trives på til en egen Cloud Server. På denne Cloud serveren, som er Ubuntu 10.4, er alt egentlig greit: vi har LAMP og brannmur (det klarte jeg å sette opp). Men for å modifisere innstillinger på phpmyadmin osv og ha total oversikt er det liksom best å ha "skrivebordet." Du skjønner sikkert hva jeg mener. Vi er ikke proffe nok til å gjøre alt gjennom terminal.

Kom gjerne med ditt syn på saken.

Tja, det er jo derfor man benytter web-baserte verktøy som phpMyAdmin. Bruker dere Webmin?

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om ATI drivere, og Nvidia drivere tar det ikke lange tiden før man merker ytelsen. ATI er dårligst på drivere på ubuntu.

Så ja dårlig optimalisering av drivere, og vanskelig installasjon av drivere trekker ned.

Det er ekstremt enkelt å installere disse driverne på ubuntu. Har du et av disse skjermkortene vil installasjonsrutinen spørre om du ønsker closed-source aksellererte drivere istedenfor opensourcedriverne som ellers blir brukt. Kan vanskelig bli enklere.

Lenke til kommentar

jeg har testa ubuntu og prøver å installe det og beholde win7, men er det da mulig å slette win7 seinere? og hva er det jeg skal jør med partisjonsgreiene i starten av innstallasjonen?

Hvis du installerer linux "inni" windows med Wubi blir det vel vanskelig å kvitte deg med Windows etterpå. Du bør heller installere Linux ved siden av Windows, og for å gjøre det er det enklest å boote pc'en fra distro-cd'en. Dersom du ønsker Wubi-varianten starter du opp Wubi fra distro-cd'en under Windows (vil jeg tro, har aldri installert via Wubi).

Det du bør gjøre før du installerer er å defragmentere Windows-partisjonen(e) dine og krympe dem for å sette av plass til de nye Linux-partisjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...