Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 La nå TS prøve ut en distro som er enkel i bruk og ser fin ut. Man trenger ikke å drukne TS i tekniske spissfindigheter, det gjør bare alt uoversiktlig og ekstra vanskelig.. Eller foreslå 10 forskjellige distroer.. Mitt forslag til TS er å prøve ut Linux Mint i ro og fred.. det koster deg bare en tom CD eller DVD.. Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 det sjønte jeg ikke helt, men jeg tenker at jeg beholder win7 i sterten i tilfelle jeg vil falle tilbake på det. men er det mulig å endre det seinere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Du kan legge inn Mint eller Ubuntu som hvilket som helst program i Windows 7, og fjerne dette på vanlig måte. Når du velger å legge det inn som et vanlig program så vil du få opp en valg mulighet i oppstarten; Win eller Mint. Men prøv det ut på en Live CD/DVD først du.. man ødelegger ingenting, og du har ingenting å tape på det heller.. Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 jeg har testa ubuntu og prøver å installe det og beholde win7, men er det da mulig å slette win7 seinere? og hva er det jeg skal jør med partisjonsgreiene i starten av innstallasjonen? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Jada, er ikke vanskelig heller. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Kjapt om hvordan man partisjonerer i Linux: Root partisjonen ( / ) er der Linux (her ubuntu) lagres, tenk på denne som C:. I teorien trenger du bare å lage en root partisjon å kjøre på , men det kan også være en god ide å lage en swap partisjon. Hvis du er kjent med page-filen i Windows fugnerer swap omtrent likt, kortforklart avlaster den ramen hvis det trengs. I Linux finnes det hav av filsystemer (i motsetning til Windows), noen er bedre på store filer, andre på små osv... Det greieste er bare å gå for den som heter ext4. Så lag en partisjon root-partisjon ( / ) med ext4 som filsystem. Lykke til Edit: skrev ext3 istede for 4... Endret 9. mars 2011 av Kaptein... Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Blender + Wine HQ kan jo være fint å ha. Hvorfor bruker du Blender i Wine?? Blender har jo egen linux klient. (Hvis det er Blender3D det er snakk om da) Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 hmmm. nå har jeg installert ubuntu. men når jeg starter maskinen går det ikke å starte ubuntu uten minnepennen... klarer heller ikke å installere chrome. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Obs: Chrome heter chromium-browser i ubuntu. Når det kommer til startup: Feilmelding? Sikker på at du har installert riktig? Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 nei jeg er ikke sikker. og er det noen måte jeg kan reinnstallere det sånn at jeg kan kjøre det uten minnepinne? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Kommer an på om du faktisk installerte riktig eller ikke. Hva sier maskinen om du prøver å starte uten minnepinne? Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 kommer masse skrift opp, og det står masse "5:0:0:0:" derretter noe skrift. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det hjelper ganske lite, i grunn, har du noe litt mer spesifikt? Gjerne siste linje, er ofte der det står hva som er galt. Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 [ 6.275745] sd 5:0:0:0: [sdb] Attached SCSI disk Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hva er default boot device? Får du startet Windows7? Får du noen gang valgt operativsystem? Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Ja jeg får startet win7. betyr det at jeg kan reinstallere ubuntu? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Høres ut som om noe gikk galt under installasjonen. Jeg ville prøvd på nytt. Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 ok:) hvordan gjør jeg det på nytt da? det gamle må vel BORT? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Du skriver det over under installasjonen. Trenger du hjelp til hva du skal velge underveis? Lenke til kommentar
burndrinker Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 tror jeg trenger ganske mye hjelp til installasjonen ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå