Gå til innhold

Gap Year

Anbefalte innlegg

Heisann, har til nå ikke planlagt å realisere dette, men plutselig står man der til høsten, uten skoleplass, og da skal ihvetfall ikke denne karen være i Norge. Tenker da å pakke snippsekken og gjøre noe i 10-12 mnd.

Med en såpass lang varighet, tar jeg meg ikke akkurat råd til å bo på et hotell i NY. Er egentlig ute etter typiske steder hvor man deltar i arbeid for kost og losji, nordmann som jeg er, skal dette stedet helst være varmt, eller helt forjævlig kaldt. Skal jeg først "kaste" bort et år, skal det ihvertfall være på noe jeg kan være stolt av. Noen av mine ferdigheter er sikkert greit å vite, ønsker fortrinnsvis å få bruke disse.

-Rescue Diver

-Førstehjelpsinstruktør med lagførerkurs innen søk og redning.

-3 årig yrkesfag innen elektronikk

-Gjennomført førstegangstjeneste i Sjøforsvaret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gidder du virkelig å jobbe for drittlønn i et eller annet land i den tredje verden når du lett tjener opp nok penger til å reise på null tid som ufaglært arbeider i Norge? Jeg gidder i alle fall ikke være blant de som plukker frukt på New Zealand for 30 kroner timen.

Lenke til kommentar

Nå hadde jeg ikke tenkt å plukke frukt heller. Det var derfor jeg nente noen av mine kunnskaper. Jeg hadde sett for meg å delta i forskning på f. eks korallrev, slik at jeg får bruk for dykkerkunnskapene mine, eller å hjelpe til på et sykehus.

Lenke til kommentar

Helt avhengig av hvilke interesser du har, hvilken bakgrunn du har og hva tenker å gjøre i fremtiden selvsagt, men det er en del call center-jobb rundt omkring i Europa hvor det ofte stilles lite krav til kompetense.

Ikke nøvendigvis det mest givende og dårlig lønn, men finner man riktig jobb riktig sted kan det være en fin erfaring å ta med seg. Bare det å ha bodd en periode i et annet land er en fin erfaring i seg selv, og i tillegg har en hel del av disse call centrene et internasjonalt miljø med unge ansatte fra mange land som ofte er i samme situasjon som deg selv.

Definitivt ikke noe for alle og ikke en man vil gjøre resten av livet, men for en kortere periode er det helt greit for de som vil gjøre noe annet. Er man heldig får man seg en litt spesiell og attraktiv kompetense på kjøpet som man vil nyte godt av senere i karrieren.

Et lite tips avslutningsvis; skulle noe slikt være interessant, så vær litt kritisk. Jeg har selv jobbet på call center, men ville aldri tatt en jobb som går på f.eks. telefonsalg - det passer meg ikke og jeg vet jeg ville ha mistrivdes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...