justinvernon Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Hei! Jeg er en student som vurderer å kjøpe en leilighet. Har 5 år igjen på studiet, og tenker kanskje å kjøpe en leilighet til ca. 2 millioner som jeg og en leieboer kan bo i. Jeg har ikke så mye erfaring med å eie, så lurte på om jeg kunne fått innspill på dette, om enn veldig anslagsvise budsjettet: (Har tatt utganspunkt i en annonse på finn) Bruker en rente på 3.6% - Vet at denne mest sannsynlig kommer til å stige, burde man kanskje binde? Kjøpesum 2000000,- Lånesum 1800000,- Årlige utgifter: Renter 65000,- Felleskostader: 24000,- (Inkl, internett, kabel-tv og kommunale avgifter Strøm: 16000,- (riktig sum for en 80kvadrat leilighet i energiklasse D?) Totalt: 105000,- Hvis jeg deler dette på 12: 8750,- per mnd Jeg tenker at dette burde gå fint med meg + en leieboer. Jeg har ikke noen skattbar inntekt som jeg kan benytte meg av 28% skattefradag på, gjør dette at jeg ikke burde kjøpe noe? Er det en mulighet at foreldre tar opp lånet - slik at de får brukt skattefradraget, men at jeg betaler alt? Takker for svar! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Skal du ikke betale ned lånet i det hele tatt? Godtar banken at man kun betaler rente? Vet man kan få avdragsfrihet over en periode, men å sette opp budsjettet med avdragsfrihet som utgangspunkt er vel ikke populært vil jeg tro... Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Skal du ikke betale ned lånet i det hele tatt? Godtar banken at man kun betaler rente? Vet man kan få avdragsfrihet over en periode, men å sette opp budsjettet med avdragsfrihet som utgangspunkt er vel ikke populært vil jeg tro... Hehe, jeg har tenkt på det, men nå satte jeg vel forsåvidt opp et budsjett med bare utgifter, og slik jeg ser det er avdrag på lånet bare tvungen sparing. Jeg har et par 100 000 i bakhånd som kan gå med til det, men hvis jeg tar over 30 år, og kanskje får et par år avdragsfritt - burde det gå greit! takker for svar Lenke til kommentar
Sink Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Skal du ikke betale ned lånet i det hele tatt? Godtar banken at man kun betaler rente? Vet man kan få avdragsfrihet over en periode, men å sette opp budsjettet med avdragsfrihet som utgangspunkt er vel ikke populært vil jeg tro... Dnb har "avdragsfrihet" mot at man sparer 500kr i måneden i f.eks. BSU i hele studieperioden. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Du vil vel i tillegg ha noen oppstartsutgifter for å møblere leiligheten, kan vel fort løpe opp rundt 50 000 alt etter hvor fint du skal ha det (og hva du har). - Kjøleskap - (Frys) - Komfyr - Mikro - Oppvaskemaskin - Vaskemaskin - (Tørketrommel) - Sofa - Salongbord - Seng(er) - Lamper - Skap Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Du vil vel i tillegg ha noen oppstartsutgifter for å møblere leiligheten, kan vel fort løpe opp rundt 50 000 alt etter hvor fint du skal ha det (og hva du har). - Kjøleskap - (Frys) - Komfyr - Mikro - Oppvaskemaskin - Vaskemaskin - (Tørketrommel) - Sofa - Salongbord - Seng(er) - Lamper - Skap Stemmer, men dette er heldigvis mer investering enn rene utgifter! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Det er det, men er ting som kan spise på egenkapitalen din. Du må også huske på dokumentavgiften på 50 000 med mindre det er borettslag. Da er det plutselig 100 000kr som er borte fra EK din. Jeg ville forresten regnet med en litt høyere rente slik at du vet du tåler noen ekstra %. Endret 11. mars 2011 av Ekko Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2011 Det er det, men er ting som kan spise på egenkapitalen din. Du må også huske på dokumentavgiften på 50 000 med mindre det er borettslag. Da er det plutselig 100 000kr som er borte fra EK din. Jeg ville forresten regnet med en litt høyere rente slik at du vet du tåler noen ekstra %. Ja, var i banken og de sa det var mulig å binde renten på 4.9 i 5 år, noe som ville vært ut studietiden min. Det hadde jo vært veldig "trygt", men det er veldig sjelden det lønner seg å binde renta har jeg lest... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Men hvordan har du tenkt å klare få et lån på 1.8 millioner som student? Det vil jo tilsi at du må ha en inntekt på type halv million basert på grensen om maks 3-3.5 ganger inntekt i lån. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Men hvordan har du tenkt å klare få et lån på 1.8 millioner som student? Det vil jo tilsi at du må ha en inntekt på type halv million basert på grensen om maks 3-3.5 ganger inntekt i lån. Blir at foreldre må være medlånetagere/ta opp hele lånet - men at jeg betjener alt av innbetalinger osv. Lenke til kommentar
KS Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Syns det helt greit at regnestykket settes opp uten avdrag, men 90% belåning kan det være at du ikke får avdragsfrihet. Jeg ville selv ha følt meg mer komfertabel med å ikke ha mer enn 80% i belåning. Med foreldrene på lånet spiller det ingen rolle om din økonomi er råtten, hehe, det er sikkert godt nok for banken så lenge foreldrene dine begge er i jobb og ellers ikke har så mye gjeld. Dokumentavgiften må du tenke på ja. Fast rente; denne har historisk ligget over flytende rente og det er to grunner til dette: Mindre konkuranse blant bankene på dette produktet fremfor flytende gjør at de kan ta en høyere margin. I tillegg er fast rente et slags "forsikringsprodukt" og dette koster også. Det blir av og til sagt at fast rente er en forsikring mot bedre tider. Altså motsatt av hva forsikringer normalt innebærer. Tenk på det selv: hvis økonomine tar seg opp, prisene stiger, lønningene øker - da er renten trolig til å øke mest. Likevel kan det i et investeringsscheme som ditt være gunstig med fastrente. Banken kan kanskje bli mer på gli da, og du slipper å få en rentesmell. Går du for flytende rente må du legge inn en solid buffer på minst 3 % i tillegg. Skattefradrag: Mener det er slik at alle låntakerne har krav på sin andel av rentefradraget så fremt dette dokumenteres. I utgangspunkt vil banken melde inn renter til selvangivelsen på hovedlåntaker. Få fatter'n til å være hovedlåntaker så skulle det være greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå