Gå til innhold

Hva slags CPU bør han ha for å få utnyttet Radeon 6990 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må hvertfall skamklokke cpuen noe jævlig, men du klarer nok ikke å utnytte fulle potensialet uansett.

Kjørte 5970 kortet mitt på en c2q@3,75isj Ghz og den klarte ikke å utnytte kortet og siden 6990 er kraftigere så får du garantert problemer.

Lenke til kommentar

Hm, du burde vel i alle fall greie å utnytte ett radeon 6970/gtx570. Hvor cpu limited du er varierer mye fra spill til spill, så vanskelig å gi noe absolutt svar. Skal du først kjøpe 6990 ville jeg kjøpt en skjerm til og kjørt eyefinity. Er overkill for 1920x1080 i alle fall :)

Lenke til kommentar

Hm, du burde vel i alle fall greie å utnytte ett radeon 6970/gtx570. Hvor cpu limited du er varierer mye fra spill til spill, så vanskelig å gi noe absolutt svar. Skal du først kjøpe 6990 ville jeg kjøpt en skjerm til og kjørt eyefinity. Er overkill for 1920x1080 i alle fall :)

Har et spm til før bestilling. Ang Eyfinity. Kan Eyfinity kjøre 3 skjermer med ulike oppløsninger ? Går dette fint i spil ? eller bør alle skjermer ha lik oppløsning ? Lik oppløsning på alle skjermer er selvsagt visuelt best, men det er ikke det spm mitt går ut på.

Lenke til kommentar

Hm, etter det jeg har lest går det, men jeg har ikke eyefinity setup selv. Tror du er begrenset av oppløsningen til den minste skjermen. Så har du f.eks 1 1680*1050 og 2 1920*1080 skjermer ender du opp med 5040*1050.

Men det er sikkert noen her som bruker eyefinity som kan svare bedre på dette enn meg ...

Endret av Philophobe
Lenke til kommentar

Hm, etter det jeg har lest går det, men jeg har ikke eyefinity setup selv. Tror du er begrenset av oppløsningen til den minste skjermen. Så har du f.eks 1 1680*1050 og 2 1920*1080 skjermer ender du opp med 5040*1050.

Men det er sikkert noen her som bruker eyefinity som kan svare bedre på dette enn meg ...

Det er helt riktig det du sier, høyden på pikslene vil begrense potensiale til 1920*1080 skjerm. Du vil få en oppløsning på 5520*1050. og få 2 svarte striper på de 1080 skjermene.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på spillet. Noen spill baserer seg i mye større grad på CPU enn på GPU (f.eks Starcraft 2, Fallout 3), mens andre hovedsakelig går på GPU.

Alt i alt vil jeg nok tro du uansett får mer for penga ved å velge en billigere GPU, og kjøpe ny CPU/hovedkort/RAM i tillegg.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Hm, jeg personlig har aldri opplevd at et CPU kjører konstant hardt i et spill. Som regel er det under loading av level, men ellers er det GPU som tar seg av all jobbingen.

CPU har en del å si i noen spill. Se denne testen som har testet med mange forskjellige CPU-er og et GTX 580: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

Lenke til kommentar

Hm, jeg personlig har aldri opplevd at et CPU kjører konstant hardt i et spill. Som regel er det under loading av level, men ellers er det GPU som tar seg av all jobbingen.

CPU har en del å si i noen spill. Se denne testen som har testet med mange forskjellige CPU-er og et GTX 580: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

Det du liker til viser Frames Pr Second i spill, ikke CPU belasting. Jeg selv sitter med en i5-2500K 3.3GHz, og har svært lav CPU bruk mens jeg spiller.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

takker for link. Det gjør det litt lettere å bestemme seg. 1x skjerm med 6970 eller 3 skjermer med 6990, ingen bestemt enda.

Kommer også minimum til å vente på sandy bridge oppfølgeren til socket 1366 før byttet ut hovedkort, cpu og ram.

Har heldigvis Thermaltake thoughpower 850 watt som skal holde til 6990 hvis jeg velger dette nu.

Om jeg går for 3 skjermløsning så bytter jeg nok ut den ene Nec Multisync 20WGX2 1680x1050 med 2xLED skjerm BenQ24 V2420H,

slik at får 3 skjermer totalt. Har også fra før av BenQ24 G2420HD som jeg syns er grei nok etter å ha blitt vant med den.

ediit: selv om ikke viser cpu bruk, interesant lesing.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Eventuelt går det mye penger for begrensede forbedringer mtp på å bytte prosessor og tilbehør.

Dersom du mener prosessoren holder til det meste bør du vurdere å vente med å bytte prosessoren til ytelsen blir et problem.

Med tanke på hva som kommer av grafikkort utover året er det ikke nødvendigvis gunstig å bruke drøye 5 lapper på et kort som er basert på 40nm prosess når en vet at 28nm er rett rundt hjørnet og at det kommer flere godbiter i kvartal 2 og 3.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Eventuelt går det mye penger for begrensede forbedringer mtp på å bytte prosessor og tilbehør.

Dersom du mener prosessoren holder til det meste bør du vurdere å vente med å bytte prosessoren til ytelsen blir et problem.

Med tanke på hva som kommer av grafikkort utover året er det ikke nødvendigvis gunstig å bruke drøye 5 lapper på et kort som er basert på 40nm prosess når en vet at 28nm er rett rundt hjørnet og at det kommer flere godbiter i kvartal 2 og 3.

Ok. Du mener når jeg likevell skal vente på oppfølger av 1366 så kan jeg like greit gå for et 6970 nu og spare resten til skal bytte ut det meste ?

Går utifra at 6970 har full støtte med all teknologien i dx11.

Lenke til kommentar

Da er HIS Radeon 6970 hentet (vanlig, ikke turbo versjonen). Har lest på nett at 6970 er bittelitt raskere enn 4870x2 ytelsesmessig.

Greit nok da jeg var fornøyd med ytelsesevenen 4870x2, var ute etter bedre grafikk. Får nok også testa etterkvart ut hvordan 6970 yter på

fler skjermer og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...