Gå til innhold

Lære å lage oversiktlige og gode nettsider

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å lære meg å lage nettsider som ligner på f.eks. teknoweb.no eller tek.no.

Målet først å fremst er å lage en nyhetsside/blogg som omhandler modifikasjon av PC-kabinetter osv. For mer info om denslags, se "Den modifiserte kaféen".

Jeg tror det ville vært veldig interessant å sette seg inn i HTML/CSS siden jeg er interessert i programmering, men dette får heller komme litt etter hvert.

Jeg vil helst gjøre så mye som mulig gratis, men om jeg må kjøpe domene e.l. vil nok ikke det blir før om en liten stund.

Det jeg lurer på er:

- Hva skal jeg starte med?

- Om jeg skal kjøpe domene, hvor skal jeg kjøpe det? One.com?

- Jeg har litt erfaring med Wordpress, men er ikke sikker på om dette er den beste løsningen eller ikke?

Jeg kom over et program som het Artisteer hvor jeg laget et test-oppsett for nettsiden, men dette er bare et førsteutkast.

post-169569-0-59684300-1299608647_thumb.jpg

All hjelp vil bli satt stor pris på! :)

Endret av Meh.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

- Hva skal jeg starte med?

I utviklingsfasen anbefaler jeg deg å legge inn en lokal server på din Mac/PC. Ikke bare vil det spare deg mye penger og tid, man har også full kontroll over siden fra dag 1. Installeringen av dette tar maks 5 min.

Wampserver - for PC

MAMP - for Mac OS X

XAMPP - for Linux

Når dette er gjort har du alle nødvendige komponentene som skal til for å kjøre en webside (Apache, PHP, MySQL)

Ettersom du vil styre unna egen programmering kan du f.eks nå legge inn CMS type ting som Wordpress, Drupal og Joomla.

Når siden er ferdig utviklet kan du enkelt overføre siden til en betalbar webserver. til f.eks VPS Link

- Om jeg skal kjøpe domene, hvor skal jeg kjøpe det? One.com?

Ja, for eksempel. Her er det delte meninger, men selv foretrekker jeg domeneshop.no. Her er det enkelt å handle nordiske domener, samt at man får god kontroll, support og oversikt. Tenk langsiktig

- Jeg har litt erfaring med Wordpress, men er ikke sikker på om dette er den beste løsningen eller ikke?

Her er det også delte meninger, men ut i fra det du beskriver vil jeg anbefale Joomla som CMS. Dette er mer ideelt for nyhets type sider, mens wordpress er mer rettet mot blogg. Joomla har et godt community hvor man får rask og god hjelp. Fin interface, masse extentions og templates.

Håper det hjalp, lykke til

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg testet ut WAMP og Joomla litt, og laget et template i Artisteer som jeg testet i Joomla, men fikk en feilmeldnig jeg ikke vet hvordan jeg skal fikse. Jeg har bare trial av Artisteer så templaten er med watermark, men jeg tror ikke det er det smo er grunnen til at jeg får feilmeldingen.

Template:

post-169569-0-22736200-1300469647_thumb.jpg

Feilmelding:

post-169569-0-30264000-1300469678_thumb.png

Har dere noen forslag til hvordan jeg kan fikse det slik at menyen osv. dukker opp?

Lenke til kommentar

Men feilmeldingen sier at noen filer mangler.

Hvor står det?

Listen viser hvilken rekkefølge ting skjer før feilen oppsto vil jeg tro.

Feilen din er OOP-relatert. Og om joomla utvikles, er det viktig at Artisteer støtter versjonen av joomla du kjører. Hvis ikke vil programmet fucke til hele systemet pga. ny/gammel kode i joomla-systemet som artisteer ikke vet hva er.

Kan godt hende det er noe annet feilen kommer av også :) Er ikke så kjent med joomla

Lenke til kommentar

Om du har lyst å lære deg å lage nettsider, kommer du ikke unna HTML, CSS, PHP og evt. SQL.

I så fall er en veldig god start w3schools. Les og prøv deg frem så lærer du som du går, men det tar mye tid.

Men det virker kanskje som om du heller vil bare få opp en nettsiden, hehe ;)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å lære det, ja, men jeg har ikke tid til å sette meg inn i alt nå, så jeg vil først bare få opp en fungerende nettside, og deretter sette meg inn i de mer avanserte elementene etter hvert :)

Takk for linken uansett!

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å lære det, ja, men jeg har ikke tid til å sette meg inn i alt nå, så jeg vil først bare få opp en fungerende nettside, og deretter sette meg inn i de mer avanserte elementene etter hvert :)

Takk for linken uansett!

Haster det? Hvilken type nettside/hva skal siden inneholde?

Lenke til kommentar

Nei, det haster ikke veldig, men jo før jeg får opp noe som funker, jo før vil jeg og de andre casemod-interesserte her på forumet kunne ha glede av det ;)

Den første tanken er å ha et oppsett lignende det teknoweb.no har, slik at noen artikler kan ta større plass på forsiden enn andre. I tillegg må det være et enkelt og oversiktlig menysystem, og helst også et greit arkiv som det er lett å søke gjennom.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Akkurat :)

Nei, det er ikke mye programmeringen det egentlig, så lenge du ikke skal ha en avansert MVC struktur.

Du trenger:

- Database (MySQL)

- PHP

Du bør lese på i PHP:

- Hvordan koble til database

- Hvordan sette inn data til database

- Hvordan hente ut data fra database

- Hvordan endre data i database

- Looper av forskjellige slag

- If else struktur

Begynn med å lage designet ditt ferdig (HTML og CSS) :) Så les litt om php, og prøv å programmere inn i designet ditt slik du vil ha det. Spør gjerne om hjelp om du står fast.

At noen nyheter er større enn andre kan delvis løses med CSS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...