Gå til innhold

Skal vi betale for poser på dagligvarebutikken?

Betale for poser?  

307 stemmer

1. 1. Betale for poser?

Anbefalte innlegg

Posene er jo store reklamebannere, hvorfor skal kunden betale for å reklamere for butikken?

I danmark koster posene 2-5 kroner. De er gjerne helt h ite uten logo. I norge er alle posene sponset og derfor kun 0.50 øre istedenfor 2-5 kroner. Skjønner?;)

Rema 1000 har store blå tøy? Poser til 1 kr så velger alltid de:)

På spar har de posene bak kassa her og hvis de glemmer å spørre om pose så spør jeg om den etter jeg har betalt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man betale for poser. Der jeg bor kan man ikke bruke handleposer til søppelposer, alle søppelvariantene har egne poser. Dermed må jeg kaste dem. Ikke noe problem tenker dere, alle posene blir jo kastet uansett?.

Vel, det øker forbruket av plastikk, og det er ikke heldig. Mye plastikk får dårligere kvalitet når den blir resirkulert dermed bremses ikke plastforbruket så mye som ignorante miljøvernere tror.

Den eneste måten jeg ser man kan få ned plastforbruket på er å faktisk betale for det (noe vi allerede gjør, i og med at de aller fleste dagligvarebutikker allerede tar betaling for poser).

Forøvrig så kan jeg si til dere som jobber i kassa, og syns det er irriterende at kunder "jukser" seg til gratisposer ved å spørre etter at de har betalt. Det er deres skyld at kundene får dem gratis. Hadde dere krevd betaling uansett om dere ikke spurte om kunden trengte pose, hadde det ikke vært et problem. Folk hadde vent seg til det.

For de vanskelige kundene kan jeg bare si en ting. Ikke gi dem en pose gratis. Hvis kunden glemmer å kjøpe melk, så får han ikke gratis melk fordi dere ikke spurte om det i kassa. Det er kundens plikt å vite hva han trenger. Om det skulle være uklart for kunden, så heng opp et skilt hvor det står at poser ikke er gratis under noen omstendigheter.

Er de fortsatt vanskelige, så tilkall vekter.

Hvor vanskelig kan det være?. Ikke kom her å skylde på meg som er kunde, som liker å utnytte store kjeder som tjener hundrevis av millioner hvert år. Når det faktisk er kjeden selv som svikter.

Igjen, hvor vanskelig er det å si: "det blir en krone"?. Det er besetningens ansvar å ta kreve betaling. Er ikke besetningen i stand til å ta betalt for en pose den frivillig gir i fra seg, så er det IKKE kunden sin skyld.

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot å legge igjen en 50åring til posen, når det begynner å nærme seg opp mot 2-3 kr derimot så digger jeg det ikke akkurat. Pleier noen gang å spør om pose etter at de har trykket inn alt og jeg skal til å betale, men når de er frekke nok til å ikke spør om jeg vil ha en pose så får det bare være sånn.

Lenke til kommentar

Siden det er et fritt (vel, nokså) marked, så er det så klart opp til hver enkelt butikk hvor mye de velger å ta betalt for en plastpose, om de vil ta betalt i det hele tatt. Om man ikke liker det, handle et annet sted.

Problematikken, slik jeg ser det, rundt pris på plastposer, går mest på miljøaspektet ved saken.

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot å legge igjen en 50åring til posen, når det begynner å nærme seg opp mot 2-3 kr derimot så digger jeg det ikke akkurat. Pleier noen gang å spør om pose etter at de har trykket inn alt og jeg skal til å betale, men når de er frekke nok til å ikke spør om jeg vil ha en pose så får det bare være sånn.

enig, når du har handlet en del og ikke har sekk med deg må de da forstå at du trenger poser.

Lenke til kommentar

Herre min hatt, hør på dere selv da. Det er da virkelig ikke personen i kassa sitt ansvar at dere får med dere poser. Det får dere da jammen spørre om selv, dersom dere skal ha. Det er da ikke den som sitter i kassa som skal passe på å spørre om dere trenger melk, brød, dagens VG og en ekstra pakke røyk.

Dårlig sammenligning. Har kunden over en viss mengde varer kan en fint se at han trenger pose. En kan ikke se på folk om de trenger melk og brød eller om i det hele tatt leser avisa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne brukt slike tøyposer, men det er virker så dumt, akkurat som gamle folk som er gjerrige så har de med seg gamle poser for å spare 50 øre...

Dessuten er det kjekt med plastposer for å ha i søplekassene rundt i huset, dog så kjøper jeg gjerne slike miljøposer der de har det, men Rema (der jeg handler 90%) har kun plast.

Edit: Var på Ica Maxi i lunsjen engang og rett før det var min tur kom det ei eldre dame (70 åra) og kjeftet på hu bak kassa som hadde tatt betalt for 1 pose, men damen hadde med sin egen pose og skulle såvisst ikke betale, hun klaget da på at hun måtte gå helt tilbake (for hun hadde visst vært hjemme).... FOR 1 KRONE???

Endret av jvc1986
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Posene er jo store reklamebannere, hvorfor skal kunden betale for å reklamere for butikken?

Fordi det er blant annet miljøavgift på dem. Jeg leste et sted på Internet. Får ikke de mindre dagligvare butikker får betalt for posene sine gjennom et års tid så regner de med at utgiftene kan bli rundt 100 000 - 200 000kr, noe som vil gi et stort utslag på omsetningen og så ansatte.

Hvis du ikke har råd til poser eller vil reklamere for butikken kan du ta med deg din egen pose, ingen tvinger deg å bruke dine egne poser i butikken. Jeg synes det er stusselig at folk ikke har råd til å betale 50-70 øre for en pose.

Lenke til kommentar

Nvm.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Herre min hatt, hør på dere selv da. Det er da virkelig ikke personen i kassa sitt ansvar at dere får med dere poser. Det får dere da jammen spørre om selv, dersom dere skal ha. Det er da ikke den som sitter i kassa som skal passe på å spørre om dere trenger melk, brød, dagens VG og en ekstra pakke røyk.

Dårlig sammenligning. Har kunden over en viss mengde varer kan en fint se at han trenger pose. En kan ikke se på folk om de trenger melk og brød eller om i det hele tatt leser avisa.

Jeg tror ikke man kan se folk med poser i innerlommene/lommer heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange drasser med seg poser på butikken, herregud...bare retards gjør det.

Dude, can't handle it?

Ta med seg sånne tøyhandlenett er jo bare epic winning som Charlie Sheen så fint ville sagt det. Du har mere plass, bedre komfort, og du går frem som et prime example for miljøvern. Hvis du synes det er flaut å gå i butikken med et handlenett så må jo du ha sosial angst. "OOOH IM NOT DOING WHAT THE MASSES DO"

:mrgreen:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg betaler gjerne en krone for posen når jeg handler, men lurer på en sak. Argumentet om gratis poser i alt annet enn matbutikker går hånd i hånd med argumentet om at det er større inntjening på varene i disse butikkene kontra matvarebutikker. Er det noen som har tall på hvor mye en gjennomsnittskunde handler for på et norsk supermarked, og hva den reelle inntjeningen blir kontra andre butikker? Grunnen til at jeg spør er at blant annet kjeder som Narvesen gir gratis poser, og jeg er litt usikker på om gjennomsnittkunden der legger igjen mer penger.

Argumentet om miljø gir dog større mening, og jeg har som sagt ingen problemer med å betale for posene mine. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Dude, can't handle it?

Ta med seg sånne tøyhandlenett er jo bare epic winning som Charlie Sheen så fint ville sagt det. Du har mere plass, bedre komfort, og du går frem som et prime example for miljøvern. Hvis du synes det er flaut å gå i butikken med et handlenett så må jo du ha sosial angst. "OOOH IM NOT DOING WHAT THE MASSES DO"

Pahaha miljøvern du liksom. Det man gjør som forbruker er bare småtteri i forhold til hva industrien sviner til. Men du er indoktrinert av Ap-svina som elsker å hive ut avgifter i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Dude, can't handle it?

Pahaha miljøvern du liksom. Det man gjør som forbruker er bare småtteri i forhold til hva industrien sviner til. Men du er indoktrinert av Ap-svina som elsker å hive ut avgifter i hytt og pine.

Og det betyr at småtteri skal man bare ignorere da? Det er akkurat den holdningen der som er et problem for mange her i tråden. Man tror at "en krone her og en krone der for en bærepose betyr da ingenting for noen".

"Det skader da ingen om jeg stjeler en sjokolade i butikken, den store kjeden der merker da ikke om de taper 10 kr." Mulig den logikken er riktig, men dersom 4 millioner nordmenn skulle tenke sånn, så blir det enorme summer til slutt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...