Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bulket bil - hva gjør jeg


Anbefalte innlegg

Kom fra jobb og så at noen hadde bulket (og skrapt opp bitte litt) bilen min, men var samvittighetsfulle nok til å legge en lapp på frontruta.

 

Vil si at skadene er minimale. Mulig jeg ikke hadde lagt merke til det om jeg ikke hadde sett lappen. Har ikke ringt personen enda for jeg vil finne ut hvordan jeg bør gå frem? Bør jeg uansett ta med bilen på verksted? Jeg vet ikke om det er skader som jeg ikke har sett. Kanskje han/hun også kom borti hjulet o.l.

 

Bilen er forøvrig en Citröen Xsara 2001 (stasjonsvogn). 10 år gammel, men pent behandlet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flaks for deg at de var såpass ærlige at de la igjen lapp, og det ikke var bulkeJens Stoltenberg som bulka bilen din.

 

Jeg var borti noe lignende da et kvinnfolk rygget på bilen min på jobben. Noen kolleger så det og jeg kom meg ut før hun fikk bestemt seg for om hun skulle stikke av. Typen hennes betalte regningen siden dama visstnok hadde for vane å rygge på andres biler. Men ta det med forsikringsselskapet så kan de som har bulket bilen din velge om de vil bruke forsikringen eller betale det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å se skadene? :p Jeg hadde grenet!

100% enig. Det der hadde jeg blitt lynforbannet for om det var en "hit n' run"! Tenk når du skal selge bilen?? De aller fleste er ute etter en plettfri bil, og når man ser slike skader begynner man å lure. Prisen faller iallefall betraktelig.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Det var voldsomt, så lager du skademelding, får han til å signere og sender den inn.

 

Eg hadde ein liknande skade, men den gjekk over heile sida på bilen, berørte to dører, to skjermar og bakfangaren. Kosta 11 000 å få det fiksa, men det var ei lokal sjappe. To verkstader eg spurte i ein storby skulle ha 20 000+.

 

Prisen er uansett ikkje noko å bry seg med så lenge det er forsikringssak, med mindre han som kjørte på deg vil ordne det utan å bruke forsikringa. Uansett må du få skrive skademelding.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bør kjøre det igjennom forsikringen enten andre part vil det eller ikke når andre part ikke er en kjenning som man kan stole på. Det er uendelig mye som kan gå galt i prosessen helt fra start til slutt som ender opp med at andre part slipper unna, eller skaden ikke blir skikkelig repparert. Dersom andre part ikke ønsker å få bonustap kan han bare betale ut hva det kostet i etterkant til sitt forsikringsselskap.

 

Jeg har selv hatt en skade hvor jeg måtte så langt at jeg måtte få mitt forsikringsselskap til å ordne opp i etterkant siden verkstedet som "prøvde" å fikse skaden ikke klarte det, lagde litt mer skade og deretter bare kastet "flisespikkeri" og "dette er ikke noen utstillingsbil" etter meg da jeg klagde for andre gang (første gang var opprinnelig skade veldig synlig + mer skader de hadde lagd, andre gangen var skadene de lagde selv fortsatt synlig, men opprinnelig skade var borte). Dette var et godkjent karosseriverksted og ble kjørt igjennom forsikring. Hadde dette vært "betal og glem det" fra andre part ville jeg sittet igjen med å måtte fikse skaden selv eller betale med egne penger. Verkstedet tok selvsagt fullt ut betalt for å "fikse" det, selv om de lagde mer skade enn de fikset. Her snakker vi forøvrig om en bil som på det tidspunktet var under ett år gammel.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4 uker og 40.000 er definitivt i den øvre enden av skalaen Apollox. ..

Men ja, bilskade er dyrt, og de fleste har nok ikke begrep om hvor mye arbeid det innebærerer og feks bytte en bakskjerm på en moderne bil, eller for den saks skyld dør på en "premiumsbil". Og spesielt for en del av de japanske merkene er det ikke uhørt å vente feks 2 uker på et utvendig speil til 4500, betale 8000 for en grill, 13500 for en frontlykt, eller 9000 for dør-skjelett.

 

Han man i tillegg en velholdt pen bil og/eller av nyere dato, så må det ofte også lakkeres tilstøtende flater. Dvs med en ny bakdør lakkerer man i tillegg til den nye bakdøren ut og innvendig, også bakskjermen og fordøren. (Man legger typisk da farge på halve flaten, og klarlakk på hele og får på den måten gradvis jevnet ut fargeforskjeller fra den nye døren). Dermed må også fordøren demonteres, håndtak fjernes, speil demonteres, og lister tas av (og ofte byttes). Så må baklys tas ut, evnt tanklokk og lister rundt bagasjerom- vinduer fjernes, og for å løsne bakfanger slik at bakskjermen kan lakkeres, må ofte bagasjerom-interiør fra taket og ned fjernes, innerskjerm ved bakhjul samt beskyttelsesdeksler under bilen må løsnes, osv. Så skal alle flater rengjøres og slipes før lakkering kan starte.

 

Alt dette bare for en bakdør! Det kan forhåpentligvis være et lite eksempel på hvorfor det ikke koster 5000 å reparere en bulk i en bakdør på en ny moderne bil, spesielt bil i lyse farger, og dersom den skal bli i tilsvarende stand som før skaden.

 

Prisen på skader som blir tatt på forsikring er det i bunn og grunn forsikringsselskapet som bestemmer. Tidligere var det ofte slik at man som privat-kunde kunne få en bedre pris enn forsikringstaksten, i alle fall hos de uavhengige skadeverkstedene. I dag er det ofte omvendt, selskapene har som storkunde presset timeprisen under det som er vanlig ellers. Men i praksis varierer dette noe fra selskap til selskap, og verksted til verksted, alt etter hvilke avtaler de har inngått. Tiden det tar å gjøre ting er spikret, timeprisene varierer noe.

 

Så for å oppsummere dette til noe nyttig for trådstarter, så syns også jeg du skal gjøre som gxi og andre sier; kjør det som en forsikringssak og la selskapet bestemme hva som skal gjøres.Det er som nevnt heller ikke nødvendigvis noen ulempe for den andre part.

 

Du har jo skade på både fanger og forskjerm, muligens også lykt eller andre ting. Alder og tilstand på bilen er avgjørende for hvordan det løses, og eksempelet over var et eksempel på hvor omfattende og dyrt det kan bli med en ny bil i "feil farge". I andre enden av skalaen har man eldre biler hvor man feks i ditt tilfelle kan rette bulken, og lakkere bare halve forskjerm og halve fanger. Både dette, og det fra eksempelet over blir gjort, men siden du ikke kjenner motparten her syns jeg du skal unngå å få den debatten med han, og la selskapet ordne opp. Du har jo forøvrig også mulighet til å få et kontant-oppgjør, dersom penger er mer interessant enn strøken Xsara. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hørt med et "smart-repair" firma?

 

Jeg fikk utrettet 2 små bulker for den nette sum av 2800,-. Merkeverkstedet skulle ha "godt over 20 000" for samme jobben. Kan ikke se reparasjonen og det ble perfekt utført på kort tid.

 

Jeg var hos www.bilkosmetikk.no

Lenke til kommentar

Hadde en litt kjip greie her for 2 uker siden (en fredag) da jeg kom på hovedveien (landevei, ikke 5-felts flytripe) og skulle opp til venstre i en sving såg jeg at det kom en eldre gubbe i en Golf som da har høyreregel.

Jeg sakker av og blinker, han stopper opp og jeg regner selvfølgelig med at han da har sett meg, men neida, akkurat når jeg legger meg over og er RETT foran han så tar han avgårde igjen og før jeg rekker å tute (rakk såvidt å stoppe) så er han i siden min...

 

Det ble heldigvis ikke noen stor skade, men likevel kjipt. Mannen skylder på at han "satt heiiilt i mine eigene tannka" men han gjorde iaffal opp for seg utenom forsikringen da det bare var snakk om "småpenger".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det har tatt sin tid, men eieren har valgt å ta det via forsikringsselskapet sitt. Jeg var å fikk en takst på skadene fra Oslo Bilskadetaksering, som er godkjent av forsikringsselskapet. Deres takst kom på litt over 9000,- Men de stedene jeg sjekket forhørte meg med mente de ville koste alt fra 10 000 og opp til 15 000. Hvorfor denne store forskjellen?

Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til prisforskjellene, og uten å se takstene er det jo litt vanskelig å gi et riktig svar på hvorfor.

 

Du skrev tidligere at du har fått prisoverslag på 3 forskjellige steder, med en pris på ca 10-11.000 kroner.

Ut fra dette kan vi vel kanskje fastslå at det er omtrent i det pris-området det sannsynligvis bør ligge, og at den eller de som eventuelt har sagt 15.000 har bommet.

 

 

Noen mulige årsaker har jeg vel allerede nevnt i tråden, som feks dette at forskjellige selskaper har forskjellige pris-avtaler med verkstedene, og det kan også være annen pris for private. Bare dette kan fort utgjøre 30% prisforskjell. Timepris er forskjellig fra verksted til verksted.

 

Verksteder godkjent av forsikringsselskapene bruker samme takst-system, så det finnes en "fasit" på hvor lang tid det tar å feks bytte og lakkere støtfanger og forskjerm på din bil. Men det finnes ingen fasit på hvordan oppgaven løses og hva man velger å gjøre, som feks hva som skal rettes, og hva som skal byttes, hva/hvor mye skal lakkeres, skal tilstøtende deler lakkeres, osv, osv. I alt dette ligger det med andre ord en god del rom for prisforskjeller, selv der time og material- prisen er lik.

 

Enda en mulighet er at verkstedet bare har gjort et grovt anslag. De må betale avgift for hver takst som opprettes, og det tar litt tid, så det er nok ikke helt uvanlig at det bare blir gitt en ca pris på enkle skader som dette.

Lenke til kommentar

Insane å ta 10-11 tusen for det der. Kjøpte en ellers flott bil som var kræsjet i siden på, som forsikringsselskapet til daværende eier ville kondemnere. Ga jobben til biloppretteren nedi gata som skjærte ut ca en meter av karosseriet, stakk til høggern og skaffa ny side, sveisa på og lakkerte over. 6000 kr skulle han ha. Så helt ny ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...