Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, AMD Mobility Radeon HD 6970M er i omløp nå, siden maskinen tydeligvis er på vei til meg, som lovt her på fredag. Blir spennende å se ytelsen med INTEL X25-M 160GB SSD kontra de testene jeg har sett med Hybrid disk og GTX 485.

Hvilket tester vil dere at jeg kjører da, foruten 3dmark.

(legg gjerne ved link hvor jeg finner testen)

3dMark er langt fra så glad i SSD som PCMark er, så med 3DMark skal man vel få en lit mer reell sammenligning av grafikkegenskapene isolert sett. Det er vel Vantage eller 11 som gjelder nå. Ellers er det vel å kjøre benchmarks fra de forskjellige spillene, og så kan man jo stressteste med Furmark eller OCCT, for å se på temperaturene og støy. Cinebench for å teste 3D rendering - men det går stort sett på prosessoren, ikke skjermkortet.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Multicom om at hvis man skal bytte ut DVDspilleren med en CADDY for å sette inn en ekstra SSD/HDD, vil man kunne bruke dekselet fra DVDspilleren som deksel over CADDYen :)

Spurte også hvilken caddy som passet til Kunshan P150 og fikk følgende svar:

"Caddy som passer er denne:

http://www.multicom.no/MICROSTORAGE-2nd-bay-HD-Kit-for-95-127mm-SATA-25-Harddisk-SSD--possible-to-attach-original-faceplate/cat-p/c101341/p2994519

Den skal matche meget bra."

500 spenn for den dingsen der? betalte typ 180 MED frakt fra ebay for ca. samme greia:P

Lenke til kommentar

Der ble jeg eid.

Men det er greit å vite at alt passer, så med mindre den samme caddyen selges på ebay tror jeg ikke at jeg gidder å angre kjøpet.

Nå er jeg en nub på dette, så det er mulig jeg har misforstått og at stort sett alle passer... har du link til den du kjøpte? Noen med erfaring om dette som kan reflektere?

Lenke til kommentar

Her har du slike Hardiskskuffer. Jeg fant dessverre ikke den riktige for Clevo P150, men det er en helt standard sak. Likevel finner jeg det riktig å poste denne, da den viser hva noe slikt koster. IBM f.eks. vil ha nesten tusenlappen for en slik og på eBay finner man en helt orginal skuff for kanskje så lite som hundrelappen. Om man importere en slik, så er summen så liten at man slipper å betale m.v.a. for den. Det vannvittig avanse på slikt, og de som selger disse på eBay tjener meget gode penger på de. Når de selges i norske nettbutikker så er vel avansen høyere enn heroin!

Lenke til kommentar

ja, de er ganske like alle sammen, og de fleste går inn uansett. kan være skruehullene er litt feil på noen caddyer, men med en gummistrikk kommer en langt alikevel;) hvordan er festene til cd romet på p150? kjøpte denne caddy'n til min forige maskin sånn egentlig:P

Lenke til kommentar

Om det hadde vært så enkelt at alle gikk om en annen, så ville ikke det vært noe problem. I teorien gjør det de, men i praksis gjør de det ikke.

Det er IBM/Lenovo jeg kjenner best, og det var slik i gamle IBM tia at alle tilleggsmoduler til Thinkpad kunne gjenbrukes. Slik er det ikke lenger. Skuffen til T60 kan jeg bruke på T61, men ikke på T400. Den skuffen til T400 skal de ha nesten en tusenlapp for, mens skuffen til T61 går for ca sju lapper. På eBay får man kjøpt orginal skuff til T60 for en hundrings.

På min W760CU er skuffen skrudd fast, og det skal være helt likt på P150. Man må altså skru opp fra undersiden for å komme til. Ikke noe større operasjon, men ikke like enkelt som IBM/Lenovo, der man bare trykker en knapp for å løsne den.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Hey ho! Kan virke som om min bestilling kommer på døren ikveld. Og i den anledning lurer jeg på (litt off topic kanskje men) seriøst man skal ta en slik oppfordring om å lade maskinen fullt opp før man tar den i bruk? Dere som allerede har fått den? Gjorde dere dette?

Lenke til kommentar

Takk og takk. Blir stas:)

-Multicom Kunshan P150 15.6" Full-HD matt LED (P150HM-PM1)

-INTEL Core i7 i7-2720QM/ 2.2GHz 6M (BX80627I72720QM)

-2 X SAMSUNG 4GB DDR3 PC1060 1333MHz SO-DIMM CL9 (M471B5273BH1-CH9)

-500GB 7200rpm

-Multicom GeForce GTX460M for Kunshan P150 (P150-GTX460M)

-Multicom maskin levert uten operativsystem (UTEN_OPERATIVSYSTEM)

Tror dette er akkurat passe til mitt bruk. Setter inn ssd når prisene blir litt mer overkommelige.

Lenke til kommentar

-500GB 7200rpm

Tror dette er akkurat passe til mitt bruk. Setter inn ssd når prisene blir litt mer overkommelige.

Gratulerer!

Husker du når du bestilte din? ut fra dine tidligere innlegg i tråden (beklager spioneringen, hehe) ser det ut som ca. den 23. mars. Jeg la nemlig inn en helt lik ordre som deg den 23. Sendte mail til multicom på mandag og fikk høre at de manglet deler og sannsynligvis ikke får levert før etter påske. nedslående greier... :p

Lenke til kommentar

-500GB 7200rpm

Gratulerer!

Husker du når du bestilte din? ut fra dine tidligere innlegg i tråden (beklager spioneringen, hehe) ser det ut som ca. den 23. mars. Jeg la nemlig inn en helt lik ordre som deg den 23. Sendte mail til multicom på mandag og fikk høre at de manglet deler og sannsynligvis ikke får levert før etter påske. nedslående greier... :p

jeg bestilte også 23 mars, men med amd 6970. de sa at de manglet grunnmodellen i mailen til meg i allefall. så kan være vi må vente en stunn ja:/ lever et liv med netbook som eneste maskin nå, så skal bli godt å spille noe annet enn minesweiper:P

Lenke til kommentar

Når det gjelder støynivået, tror jeg at jeg må presisere litt: det vil nok være akseptabelt for de aller fleste (jeg har riktignok ikke testet noen krevende spill eller noe, så det er mulig støynivået øker i takt med den grafiske kvaliteten på spillene). Den virkelige støyen ved "lettere" bruk oppstår først når du kjører flere skjermer. Det burde jo ha slått meg tidligere, men det er altså først når jeg kobler til Cintiqen min det blir for mye støy.

Lenke til kommentar

Aha.

Så fort man kobler til en ekstern skjerm på en bærbar, så vil skjermkortet altid ha full gass på kjernen og minnet, med varmeutvikling og dermed viftestøy som en følge av det. Sånn har det vært lenge, og hverken Nvidia eller AMD ser ut til å bry seg med å fikse saken.

Jeg har selv en ekstern skjerm koblet til min maskin nesten hele tiden, og dermed vil skjermkortet mitt aldri være riktig "idle" ... kjernen surrer og går med en temp på 59-61 grader selv om jeg ikke gjør en dritt på maskinen. Normalt burde det gå i "dvale" og legge seg på et sted mellom 30-40 grader.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Så å sende tilbake maskinen for å bytte den i en annen laptop med et mindre spektakulært skjermkort er nytteløst? (Er problemet spesifikt for bærbare?)

Og så jeg som var så fornøyd i går kveld, fordi jeg hadde bestemt meg for å bytte i en annen modell... :hrm:

Lenke til kommentar

Vel - alle skjermkort har akkurat det samme problemet når det gjelder tilkoblet ekstern skjerm ... men det er jo en viss forskjell på hvor mye varme de forskjellige skjermkortene utvikler i en slik "alltid på" tilstand, og derfor også forskjell på hvor fort viften(e) vil måtte gå rundt ...

Jeg kan godt tenke meg at støyen blir mindre med et mindre kraftig skjermkort, men det vil aldri gå helt i "idle".

Edit: Selv har jeg forlengst vennet meg til at jeg alltid hører viftestøy fra maskinen, eller rettere sagt; jeg hører den ikke lenger, bortsett fra når jeg hører etter, hvis du skjønner hva jeg mener. Og jeg vil uansett ikke karakterisere denne evige viftestøyen som veldig plagsom, egentlig ... men der er vi jo forskjellige alle sammen.

Veldig hørbart blir det først når skjermkortet virkelig må jobbe, som f.eks. i et krevende spill. Da må viftene gå på nært max for å holde skjermkortkjernen under 80 grader, ofte. Men heller ikke da er viftestøyen egentlig plagsom, etter min mening, da man jo likevel har lyden i spillet fra enten høyttalerne eller headsettet, som vil maskerer det meste.

Så konklusjonen er; For min del er ikke viftestøyen fra slike spillebærbare med kraftige skjermkort noe egentlig problem. Men jeg har forståelse for at andre kan være mer plaget, selvfølgelig.

Og kanskje aller mest de som eventuellt er i nærheten av deg og laptopen din ... :innocent:

PS. På en Clevo kan du bruke Fn + 1 for å bytte mellom max og auto hastighet på viftene. Man burde høre en viss forskjell i støyen...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

på min forige maskin med ati mobility 5850 fikk jeg fint grafikkortet til å idle på ekstern skjerm. kjørte forsovidt egen profil på clocksa, men hadde den til fullhd tvn'n med idle temps på 36-40 grader. usikker på hvordan dette er med nvidia, men jeg brukte denne guiden for å få til dette med ati.

http://forum.notebookreview.com/msi/538668-gx640-automatic-downclocking-undervolting-using-ccc-profiles.html

Lenke til kommentar

Med min W760 CU kunne jeg, med ekstern skjerm kjøre nærmest lydløst hele dagen, om jeg da ikke kjørte spill. Da våknet viftene, uansett om jeg kjørte på max eller auto. Det som irriterte meg litt, er at man ALLTID måtte slå Fn + 1 ved start/restart. Merkelig at de ikke fikser det slik at maskinen alltid starter med auto innstillinger, i stedet for max. Er litt spent på hvordan den nye oppfører seg, da jeg omtrent alltid er oppkoblet til en ekstern skjerm.

Tror den viktigste årsaken til at den gikk så stille er at jeg hadde SSD på den. Sitter nå med en Lenovo T61/14" med et internt skjermkort og HDD. Den er det nesten alltid sus i. Tror dog at det vil hjelpe noe å ta en rengjøring av viftene på den. Likevel vil den ikke bli like støysvak som W760 CU var, selv om den hadde både et kraftigere skjermkort og mye heftigere prosessor. Altså ved ekstern skjerm tilkoblet.

Lenke til kommentar

på min forige maskin med ati mobility 5850 fikk jeg fint grafikkortet til å idle på ekstern skjerm. kjørte forsovidt egen profil på clocksa, men hadde den til fullhd tvn'n med idle temps på 36-40 grader. usikker på hvordan dette er med nvidia, men jeg brukte denne guiden for å få til dette med ati.

http://forum.noteboo...c-profiles.html

Det er rimelig enkelt å lage en egen underklokket profil til Nvidia-kort også, med hjelp av Nvidia's System Tools. Så det er bare å koble inn denne profilen når man ikke har planer om å gi skjermkortet noen store utfordringer - men det vil jo ikke automatisk slå seg over til normalinnstilliger når man trenger det .... med mindre man lager seg profiler for hvert enkelt spill eller program der man mener man trenger full kraft fra skjermkortet. Disse profilene kan da settes til å tre i aksjon så snart oppstart av disse spillene eller programmene detekteres.

Men egentlig er jo dette hjemmesnekrede løsninger som ikke burde være nødvendige. Jeg skjønner ikke hvorfor Nvidia eller AMD ikke kan lage drivere eller firmware som kun tar hensyn til behovet for kraft fra skjermkortet - ikke bare automatisk sette full spiker på grafikkjernen bare fordi man kobler en ekstra skjerm til. Kanskje noen kyndige personer kan gi en forklaring?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

http://forum.noteboo...c-profiles.html

Det er rimelig enkelt å lage en egen underklokket profil til Nvidia-kort også, med hjelp av Nvidia's System Tools. Så det er bare å koble inn denne profilen når man ikke har planer om å gi skjermkortet noen store utfordringer - men det vil jo ikke automatisk slå seg over til normalinnstilliger når man trenger det .... med mindre man lager seg profiler for hvert enkelt spill eller program der man mener man trenger full kraft fra skjermkortet. Disse profilene kan da settes til å tre i aksjon så snart oppstart av disse spillene eller programmene detekteres.

Men egentlig er jo dette hjemmesnekrede løsninger som ikke burde være nødvendige. Jeg skjønner ikke hvorfor Nvidia eller AMD ikke kan lage drivere eller firmware som kun tar hensyn til behovet for kraft fra skjermkortet - ikke bare automatisk sette full spiker på grafikkjernen bare fordi man kobler en ekstra skjerm til. Kanskje noen kyndige personer kan gi en forklaring?

Ja, det er merkelig, men uansett tusen takk til uracoin for oppskriften til å underklokke skjermkortet. Regner med at det vil bli behov for det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...