Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meg bekjent er CL som regel høyere (og dermed tregere) jo raskere minnet er, noe som hemmer ytelsen noe og gjør at reel ytelsesøkning ved raskere minne blir bare noen få prosent. Ift pris\ytelse ville jeg valgt det tregeste med mindre man jobber med svært minnekrevende operasjoner som 3D-modellering, rendring av filmer, osv hvor litt kjappere cpu, litt kjappere minne, ssd-disk osv kan utgjøre mye tidsbesparelse på arbeidet. Ift spill er raskere minne bortkastede penger mener jeg.

Lenke til kommentar

DA kan det kanskje lønne seg? Kommer til å redigere HD opptak (1080p) og benytte meg av flere skjermer.

Sett på denne konfigurasjonen: i7-2860qm, amd 6990, vertex 3 Max iops 120gb, 750gb 7200rpm, 12gb 1600mhz, 95% gamut skjerm samt intel 6300 ultimate N, ic diamond 7 paste. Burde vel holde til redigering?

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det, jeg driver ikke så mye med dette selv, har mest erfaring med f.eks 3dsmax fra noen år tilbake for rendretiden var svært avhengig av de nevnte faktorene, og når rendring av selv korte filmer kunne tar 8 timer ble det et viktig moment! Harddiskhastighet har som som regel mest å si så pass på at du bruker SSDen til det. Jeg er litt usikker på hva du tjener mest på av mer minne eller raskere cpu. Jeg synes uansett oppsettet ditt høres fornuftig ut, bra du styrer unna den marginalt bedre, men svært mye dyrere 2960-cpuen, ekstra smartcache vil nok gi en merkbar fordel jmf 2760 :) Bedre kjølepasta er meget fornuftig siden cpu får kjørt seg hardt med dine bruksområder.

Lenke til kommentar

Er det mye å hente på å bytte kjølepasta ifht den Multicom slenger på selv? Leser at IC7 Diamond er mye brukt.

Kjølepasta er kjølepasta. Forskjellen mellom god og dårlig kjølepasta er marginal. Det kan godt hende at du får lavere temperatur med en bedre kjølepasta, men vi snakker antakelig om tidels grader. Bruk heller pengene på noe annet kult fra internett^^

Lenke til kommentar

Dersom spilling er formålet med laptopen, burde du droppe prosessoren og velge den billigste. Den er meer enn god nok, og du vil ikke merke noen forskjell med den du har valgt nå.

Helt enig, den billigste CPUen er mer en god nok. I følge notebookcheck er 2860QM mellom 1% til 7% raskere i syntetiske tester. I daglig bruk, spesielt spilling, er forskjellen ikke merkbar.

Til spill vil lave tilgangstider (CAS Latency, CL) på minnet generelt være bedre enn høy båndbredde. P170 leveres med enten 1333 Mhz CL9, eller 1600 Mhz CL11, så forskjellene her er også svært marignale.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Noen tanker om dette oppsettet?

MULTICOM Kunshan P170 17.3" Full-HD non glare (Varenr: P170HM-PM6)

INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache "Sandy Bridge refresh" (Varenr: FF8062701065300)

2 X SAMSUNG 4GB DDR3 PC1060 1333MHz SO-DIMM CL9 (Varenr: M471B5273BH1-CH9)

INTEL SSD 320 160GB Solid State Drive 2.5" 3Gbps SATA 25nm MLC (Varenr: SSDSA2CW160G310)

MULTICOM GeForce GTX560M for Kunshan P170 (Varenr: P170HM-GTX560M)

MICROSOFT Windows 7 Home Premium OEM - kun med PC (Varenr: GFC-01051-NO-MULTI)

MULTICOM PC-produksjon (Varenr: MONTERING)

INTEL 6230 WLAN kort (Varenr: 62230AN.HMWWB)

15 375,-

Aldri prøvd Multicom før, er XPS fan, hva bør jeg forvente og kan noen fortelle meg litt om dette produktet? Takk! :)

Endret av Revelar
Lenke til kommentar

GTX560M er litt svakt til de nyeste spillene, som f.eks Battlefield 3 osv.

Du får mer igjen for å velge f.eks Radeon 6990M eller GTX580M.

Ok! Noe annet som burde endres? Trenger ikke mye plass da jeg har eskterne HDD, er det ikke lurt å ta en mindre SSD da? Slik jeg har gjort?

AMD 6990 koste 1100 og GTX 580 koster 3400 ekstra, hva anbefales? 3 ganger mer faktisk for GTX 580.

Endret av Revelar
Lenke til kommentar

Helt klart 6990m. Er så og si samme ytelse som i gtx580.

Gtx580 utvikler litt mindre varme om jeg ikke tar helt feil.

160gb ssd er fin størrelse det.

På ssd legger du inn win 7, office og annet viktig somdu bruker ofte. Alt annet installerer du på vanlig hdd. Når du har noe du skal installere så søker du på Google om ssd gir merkbar forskjell i forhold til hdd og installerer der du vil.

Lenke til kommentar

Da har jeg et spørsmål:

Drar denne alt?

MULTICOM Kunshan P170 17.3" Full-HD non glare (Varenr: P170HM-PM6)

INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache "Sandy Bridge refresh" (Varenr: FF8062701065300)

2 X SAMSUNG 4GB DDR3 PC1060 1333MHz SO-DIMM CL9 (Varenr: M471B5273BH1-CH9)

INTEL SSD 320 160GB Solid State Drive 2.5" 3Gbps SATA 25nm MLC (Varenr: SSDSA2CW160G310)

MULTICOM AMD Radeon HD6990 2GB for Kunshan P170 (Varenr: P170HM-HD6990)

MICROSOFT Windows 7 Home Premium OEM - kun med PC (Varenr: GFC-01051-NO-MULTI)

MULTICOM PC-produksjon (Varenr: MONTERING)

INTEL 6230 WLAN kort (Varenr: 62230AN.HMWWB)

Kan jeg bestille det oppsettet uten å angre meg? Ingenting jeg mangler? RIktig skjerm?

Lenke til kommentar

Forstod jeg deg riktig så har du en HDD ekstra som du skal sette inn, ikke sant ?

Ellers tror jeg du kommer til å slite litt med plassen etterhvert.

Du har det samme oppsettet som jeg får i neste uke en gang, bare at jeg har SSD og HDD.

Oppsettet ditt er veldig bra, og er bra justert i forhold til hva du får for pengene.

Lenke til kommentar

Forstod jeg deg riktig så har du en HDD ekstra som du skal sette inn, ikke sant ?

Ellers tror jeg du kommer til å slite litt med plassen etterhvert.

Du har det samme oppsettet som jeg får i neste uke en gang, bare at jeg har SSD og HDD.

Oppsettet ditt er veldig bra, og er bra justert i forhold til hva du får for pengene.

Hvor lang tid tok det fra bestillingsdato til den var sendt?

Tenkte mer at jeg skulle ha eskterne hardisker, og kun ha installert spill og operativsystem på selve SD.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte 28. oktober, fikk epost om at den var sendt i dag, men forsinkelsen skyldtes at de var tom for grunnmodellen til P170 (chassis og hovedkort antar jeg er grunnmodell). Siden de tydeligvis har fått det på lager igjen så er det vel sikkert 1-2 uker eller noe sånt, forutsatt at de ikke venter på noen andre deler.

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

Jeg bestilte 28. oktober, fikk epost om at den var sendt i dag, men forsinkelsen skyldtes at de var tom for grunnmodellen til P170 (chassis og hovedkort antar jeg er grunnmodell). Siden de tydeligvis har fått det på lager igjen så er det vel sikkert 1-2 uker eller noe sånt, forutsatt at de ikke venter på noen andre deler.

Takk for svar, bestiller i morgen.

Har dere noen HDD nummer 2 og anbefale? Bare ta en billig en med nok plass? hastighet vil jo ikkje ha noe spesielt å si siden jeg kun bruker den til lagring av filer som film og bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...