Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden

Anbefalte innlegg

Heisann ... ser at det har skjedd ting hos Multicom i det siste ... (har vært bortreist og ikke fulgt med så godt). P170 kommer med matt skjerm som standard, man har fått en pixelfeil-garanti og de tilbyr ekstra kvalitet på kjølepasta på P150 ... flotte greier det, Multicom, selv om dere tar dere godt betalt for disse nyhetene. Det er nok mange som vil foretrekke å ta seg av kjølepastaen selv, tenker jeg. Og så har P180 kommet i hus, ser jeg. Det er en modell jeg ikke helt ser det store poenget med ... hvis det da ikke er at man ha 18-tommers skjerm. Ser ingen fordel med 2 stk GTX 560M i forhold til ett enkelt GTX 580M, når man vet at SLI/CrossFire medfører visse problemer (driver- og spillstøtte, micro stuttering, økt varme, økt strømforbruk ...). Og så er den helt maken til X8100 i det ytre, og det er et design jeg ikke liker så godt - mange speilblanke flater som må holdes rene for at det skal se bra ut. 2 stk. GTX 580M, eller HD 6990M, hadde vært noe annet. Og en direkte konkurrent til Alienware M18.

Gamle X8100 fås forholdsbis billig nå, og 18 tommer skjerm og GTX 480M kan nok friste noen. Det er fremdeles et meget sterkt skjermkort, ikke så langt bak GTX 580M i ytelse. "Gamle" prosessorer, men det betyr ingenting for de som først og fremst skal spille. Eller i det hele tatt, faktisk, for all slags "vanlig" bruk. Rett og slett stor skjerm og meget høy spillytelse for en (forholdsvis) rimelig penge.

Det er vel også begrenset hvor mye jeg "venter i spenning" på P270. Ser ut som om Sandy Bridge E-prosessorene blir totalt overkill for de aller, aller fleste. Kanskje hvis man tenker å bruke laptopen som high-end server? Eller hvis man er ivrig på å bidra til forskning på proteiner via "folding" ... Men den blir vel antagelig den første fra Clevo som får mulighet for å bruke de nye, fremtidige skjermkortene fra Nvidia/AMD. Men jeg ville nok heller ha ønsket meg en P270 med de "vanlige" Sandy Bridge stasjonær-prosessorene i stedet.

Men nå får jeg noen ledige dager som jeg kan bruke på FM 2012 :w00t:

Og kanskje Skyrim, etterhvert.

Lykke til med de nye maskinene deres, folkens.;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min maskin er nå sendt og forventet leveringstid er i morgen.

Tenkte jeg kunne skrive litt om bestillingsprosessen her for de som kanskje lurer.

Etter jeg hadde bestilt fikk jeg ikke oppgitt noen leveringstid, og det var først da jeg dagen etter bestillingen sendte en mail og spurte om dette at jeg fikk vite at Multicom ikke hadde prosessoren på lager og at de ikke visste når de fikk inn denne.

Forrige uke fikk jeg en mail som fortalte at de fikk inn noen prosessorer forrige uke, og noen denne uken, og at min maskin mest sannsynlig ville bli satt sammen, testet og sendt denne uken.

I går (mandag 14. nov) fikk jeg mail om at maskinen nå var sendt. På postens sporingstjeneste stod antatt leveringstid som i morgen den 16. nov.

Alt i alt er jeg meget fornøyd. Jeg bestilte 6. november, maskinen ble sendt den 14. Denne tiden er inkludert forsinkelsen grunnet prosessoren. Jeg fikk fort svar på mail, også på ukristelige tider av døgnet. Jeg antar også at jeg hadde fått informasjon om lagerstatusen på prosessoren uavhengig om jeg hadde sendt mail eller ikke, men kanskje ikke like fort.

Jeg bestilte Win7 på DVD i en ekstern bestilling. Jeg fikk da en mail med informasjon om at jeg ville få OS på DVD selv om jeg inkluderte det i maskintilpasningen og at jeg da ville spare et par hundre kroner. Flotte greier!

Lenke til kommentar

Fikk plutselig en følelse av at jeg burde inkludert kjølepasta på PCen siden jeg har NULL kunnskap om akkurat dette.

Er jeg så heldig at dette kan være såre enkelt for en som aldri har åpnet en laptop før?

Er det nødvendig å gjøre, eller holder det fabrikkmonterte kjølebelegget?

Hvilket program burde jeg bruke for å følge med på temperaturen? Og hvilke temperatur bør maskinen ikke overskride?

Mange spørsmål, men som dere kanskje skjønner er dette et nytt territorie for meg

Lenke til kommentar

HW Monitor er et greit, lite program for å holde følge med temperaturer.

Du trenger ikke å bry deg med å legge på egen kjølepasta før du har fått en viss peil på hvor høye temperaturer du får.

Temperaturer --- hvis det under spilling ligger lenge på over 90 grader, kan det være at du skal se på litt ekstra kjølehjelp, i form av å legge ny kjølepasta og/eller en kjøleplate.

Skjermkortet tåler 90+ grader, men det er ikke helt sunt for levetiden at det ligger lenge på slike temperaturer ... og får du 100 grader eller mer, bør du absolutt foreta deg noe.

Edit: Eller last ned denne Windows Sidebar-gadget'en, og la den ligge permanent opp på skrivebordet

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Har noen testet Skyrim på Radeon 6990m nu? :)

Nysgjerrig!

Jeg spiller Skyrim og siden det ikke har kommet nye drivere ennå spiller jeg med et skjermkort.

Kjører alt på Ultra i 1920x1080 med 2xAA og 16AF og ligger på ca 50-60 fps utendørs :)

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

Fikk maskinen idag, for et glis :) Veldig fornøyd ! Skjermen er det råeste æ har sett på laptops.

Liker alt, lyden er veldig god den også :) Knuser jalla HP Beats Audio...

Men, finnes det en minihøyttaler ala "sub" for et litt dypere bilde? Så razer ferox mobile gaming speakers

Lenke til kommentar

Gamle X8100 fås forholdsbis billig nå, og 18 tommer skjerm og GTX 480M kan nok friste noen. Det er fremdeles et meget sterkt skjermkort, ikke så langt bak GTX 580M i ytelse. "Gamle" prosessorer, men det betyr ingenting for de som først og fremst skal spille. Eller i det hele tatt, faktisk, for all slags "vanlig" bruk. Rett og slett stor skjerm og meget høy spillytelse for en (forholdsvis) rimelig penge.

Rett og slett "mye" maskin for kr 15.308

- Intel Core i7 740QM 1.73GHz (Turbo Boost opp til 2.93GHz) 6MB Smart Cache 45W

- 8GB DDR3 SO-DIMM 204-pin 1333MHz (2x4GB)

- GeForce GTX 480M 2GB GDDR5

- INTEL SSD 320 160GB Solid State Drive

- 500GB SATA 5400RPM 2.5"

- 500GB SATA 5400RPM 2.5"

- Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon

- MS Windows 7 Home Premium

Men, så hadde den også vært uselgelig til en høyere pris, eller?

Lenke til kommentar

Fikk min P170 i går, og alt er vel med unntak av lyden. Jeg er skuffet over lyden på maskinen. Det er mer eller mindre kun diskant, og det kan ikke repareres tilstrekkelig med equalizeren i Realtek. På min gamle maskin fikk jeg helt flat og fin lyd (har AKG K240S monitorer). Jeg vet ikke om det er programvare som er skyld i lyden siden det er noe som hindrer at lyden klipper ved å automatisk justere lydnivået. Det virker som om det er en exciter som framhever dynamikk, type den Crystalizer-greia til Creative. Spesielt frekvenser over 16 khz er utrolig overdrevet, og kan ikke korrigeres med equalizeren i Realtek-programvaren da den går til maksimalt 16 khz. Jeg har avinstallert THX TruStudio Pro-programvaren som fulgte med, uten hell.

Noen andre som har opplevd lignende og har noen mulige løsninger? Har oppdatert både chipset- og Realtek-driverne.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Ja, THX-programmet er for det meste kun en exciter. Det ble litt bedre med Speaker-settingen, men da justerer den hele tiden lydnivået opp og ned for å forhindre clipping. Svært irriterende.

Edit: Har klart å få det til noen lunde greit med equalizeren, men likevel kjedelig at det skulle være så stor forskjell fra min gamle PC.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Hmm? Er det ikke mulig å få helt flat og umodifisert lyd ut av maskinen? Merkelig. Jeg har da også et RealTek-kort i min Kunshan, og får helt grei lyd ut til de påkoblede høyttalerne ved å slå av alle former for lyd-"forbedringer" i software'n ...

Hvis det er en dynamisk limiter som driver og justerer lydstyrken, burde det være mulig å skru den av. Sjekket i kontrollpanelet, og lydinnstillingene der? Altså ikke RealTek, men systemlyden.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er 3D-skjermen til P170 også bedre mtp 2D bildkvalitet (ifht standard 2D skjermen) eller er det bare 3D som er forskjellen?

Nå er det ikke mange som har studert disse skjermene side om side, men man kan vel tippe at det er tvilsomt om 3D-skjermen er bedre på ren bildekvalitet enn den "normale", matte skjermen, i hvertfall - trolig er den dårligere. Men til gjengjeld kjører jo 3D-skjermen på 120 Hz under 2D-visning (2 x 60 Hz under 3D), og det er nok noen gamere som mener at det vil være en fordel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okai takker!

Slo på stortromma og slo til på følgende:

Multicom Kunshan P170:

• INTEL 6230 WLAN kort (tenker på å bytte ut denne med Killer Wireless-N 1103 en vakker dag)
  • 17.3" Full-HD LED skjerm 3D matt, med briller
  • 8GB 1600MHz
  • GTX580M
  • 500GB SATA 7200RPM 2.5"
  • INTEL SSD 510 120GB
  • i7-2860QM Processor

Blir en tøff måned med venting nå.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...