Farsken Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Leser at 6990M i P150 når temperaturer over 100 grader under hard bruk. Testene jeg har lest har også klaget en del på høye temperaturer. Ser her i posten at folk ligger på rundt 85 grader. Hva kan jeg egentlig forvente dersom jeg kjøper P150 med 6990M? Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg ser på denne sammensetningen: - 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser - INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache - 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB) - AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5 - 500GB SATA 7200RPM - DVD-spiller og brenner (standard) - Windows 7 Home Premium Frykter dog egen kunnskapsmangel, så jeg lurer på i hvilken grad de forskjellige oppgraderingene er verdt pengene. F.eks 1600MHz ram eller 1333MHz? Valgte den billigste prossessoren. Er det verdt å oppgradere for 1600,-? Grafikkort er også et stort spørsmålstegn i hodet mitt. Aner ingenting om disse kortene, da det er lenge siden jeg kjøpte maskin sist. Hvilke anbefales? I første omgang er det, som hos de fleste andre her, BF3 som skal kjøres, men jeg kjøper ikke maskinen kun til ett spill akkurat. Grunnen til at jeg spør er at jeg i utgangspunktet hadde sett for meg å bruke 10 000 - 12 000,- på laptop, men ble veldig fristet av denne! Noen nedskjæringer jeg kan gjøre uten de helt store konsekvensene for ytelse? Beklager på forhånd hvis mye av dette er svart på før i topicen. Jeg leste gjennom noen sider, men 62 sider er litt i overkant! På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Lauv Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Finnes det noen svenske, evt danske nettbutikker som selger Clevo-PCer? Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Finnes det noen svenske, evt danske nettbutikker som selger Clevo-PCer? Jeg fant en forhandler i Sverige men husker ikke navnet. Siden var veldig dårlig og firmaet har dårlig rykte. Man kunne ikke konfigurere egen P150 da de kun hadde noen ferdigkonfigurerte. Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Leser at 6990M i P150 når temperaturer over 100 grader under hard bruk. Testene jeg har lest har også klaget en del på høye temperaturer. Ser her i posten at folk ligger på rundt 85 grader. Hva kan jeg egentlig forvente dersom jeg kjøper P150 med 6990M? Så rart, er det ikke bra kjøling i P150? Mine kort ligger på 79 GPU1 og 75 GPU2 når begge brukes 99% i usage. Mener også grensen ligger på 95 grader angående skjermkortet. Endret 2. november 2011 av Straffa Lenke til kommentar
Protest Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Jeg ser på denne sammensetningen: - 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser - INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache - 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB) - AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5 - 500GB SATA 7200RPM - DVD-spiller og brenner (standard) - Windows 7 Home Premium Frykter dog egen kunnskapsmangel, så jeg lurer på i hvilken grad de forskjellige oppgraderingene er verdt pengene. F.eks 1600MHz ram eller 1333MHz? Valgte den billigste prossessoren. Er det verdt å oppgradere for 1600,-? Grafikkort er også et stort spørsmålstegn i hodet mitt. Aner ingenting om disse kortene, da det er lenge siden jeg kjøpte maskin sist. Hvilke anbefales? I første omgang er det, som hos de fleste andre her, BF3 som skal kjøres, men jeg kjøper ikke maskinen kun til ett spill akkurat. Grunnen til at jeg spør er at jeg i utgangspunktet hadde sett for meg å bruke 10 000 - 12 000,- på laptop, men ble veldig fristet av denne! Noen nedskjæringer jeg kan gjøre uten de helt store konsekvensene for ytelse? Beklager på forhånd hvis mye av dette er svart på før i topicen. Jeg leste gjennom noen sider, men 62 sider er litt i overkant! På forhånd takk for svar! Helt greie spørsmål. Om du har lite penger, så er det intet iveien for å gå for 1333 mHz RAM brikker, men for de med mer penger er prisforskjellen liten, for å si det sånn. Noe høyere enn 1600 mHz brikker gir ingen synlig effekt, med dagens arkiektur i noen maskiner. Til spill har det ikke noe for seg å ha annet enn den svakeste prosessoren. I de fleste av dagens spill, er det tilstrekkelig med I5, men det kommer flere og flere spill som klarer å utnytte firekjerner. Dog er det tilstrekkelig med den svakeste. Med AMD Radeon HD 6990M er du "kongen på haugen" i noen spill, men dog trekker nVidia GeForce GTX580M i strået flest ganger, og er per i dag det heftigste du kan ha. nVidia sies også å være flinkest med nye drivere, og har beste støtte for 3D. Dog er HD 6990M et meget godkjent kort for BF3. Noe billigere enn det, vil si GTX 560M, og da kan du like gjerne gå for Asus og en billigere og svakere maskin. Håper du har fått et greit svar. Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Jeg ser på denne sammensetningen: - 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser - INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache - 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB) - AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5 - 500GB SATA 7200RPM - DVD-spiller og brenner (standard) - Windows 7 Home Premium Frykter dog egen kunnskapsmangel, så jeg lurer på i hvilken grad de forskjellige oppgraderingene er verdt pengene. F.eks 1600MHz ram eller 1333MHz? Valgte den billigste prossessoren. Er det verdt å oppgradere for 1600,-? Grafikkort er også et stort spørsmålstegn i hodet mitt. Aner ingenting om disse kortene, da det er lenge siden jeg kjøpte maskin sist. Hvilke anbefales? I første omgang er det, som hos de fleste andre her, BF3 som skal kjøres, men jeg kjøper ikke maskinen kun til ett spill akkurat. Grunnen til at jeg spør er at jeg i utgangspunktet hadde sett for meg å bruke 10 000 - 12 000,- på laptop, men ble veldig fristet av denne! Noen nedskjæringer jeg kan gjøre uten de helt store konsekvensene for ytelse? Beklager på forhånd hvis mye av dette er svart på før i topicen. Jeg leste gjennom noen sider, men 62 sider er litt i overkant! På forhånd takk for svar! Helt greie spørsmål. Om du har lite penger, så er det intet iveien for å gå for 1333 mHz RAM brikker, men for de med mer penger er prisforskjellen liten, for å si det sånn. Noe høyere enn 1600 mHz brikker gir ingen synlig effekt, med dagens arkiektur i noen maskiner. Til spill har det ikke noe for seg å ha annet enn den svakeste prosessoren. I de fleste av dagens spill, er det tilstrekkelig med I5, men det kommer flere og flere spill som klarer å utnytte firekjerner. Dog er det tilstrekkelig med den svakeste. Med AMD Radeon HD 6990M er du "kongen på haugen" i noen spill, men dog trekker nVidia GeForce GTX580M i strået flest ganger, og er per i dag det heftigste du kan ha. nVidia sies også å være flinkest med nye drivere, og har beste støtte for 3D. Dog er HD 6990M et meget godkjent kort for BF3. Noe billigere enn det, vil si GTX 560M, og da kan du like gjerne gå for Asus og en billigere og svakere maskin. Håper du har fått et greit svar. Veldig gode svar, takker og bukker! Jeg går nok for 6990m, nVidia GeForce GTX580M blir i dyreste laget. Et par oppfølgingspørsmål: Har ikke kjøpt så kraftig laptop før og jeg ser at overoppheting er nevnt i topicen. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Jeg spiller stort sett alltid med kjølematte, dog ikke en "bra" en (billige greier fra teknikkmagasinet), men jeg er litt bekymret for maskinvare kan bli ødelagt hvis jeg ikke passer på. Ny situasjon for meg. Ellers lurer jeg på hvor jeg bør bestille fra, og hva er leveringstiden vanligvis er på? Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha den før jul, men jeg vil helst ikke bestille nå før eksamen slik at den ikke skal ødelegge hele universitetskarieren min. Hvis du/dere har noen andre kommentarer eller anbefalinger når det gjelder konfigurasjon er jeg veldig interessert! Jeg vil gjerne gjøre alt riktig når jeg først legger så mye penger i en maskin. Gleder meg allerede! Endret 3. november 2011 av Coffinshaker Lenke til kommentar
Protest Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Et par oppfølgingspørsmål: Har ikke kjøpt så kraftig laptop før og jeg ser at overoppheting er nevnt i topicen. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Jeg spiller stort sett alltid med kjølematte, men jeg er litt bekymret for maskinvare kan bli ødelagt hvis jeg ikke passer på. Hvor bør jeg bestille fra, og hva er leveringstiden vanligvis på? Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha den før jul, men jeg vil helst ikke bestille nå før eksamen slik at den ikke skal ødelegge hele universitetskarieren min. Hvis du/dere har noen andre kommentarer eller anbefalinger når det gjelder konfigurasjon er jeg veldig interessert! Jeg vil gjøre alt riktig når jeg først legger så mye penger i en maskin! Gleder meg allerede! Maskinen er lagd for at den skal tåle temperaturen under fullt trøkk, uten kjølematte ... ! Om den blir ødelagt, så er det garanti sak. Dog velger (noen/mange/de fleste) ... ? å enten bytte kjølepasta, samt å bruke kjølebrett. Det en vet, at med tiden blir kjølingen dårligere, gjerne pga støy og skjit som kommer inn osv. Det er altså ikke dumt å hjelpe til med kjølingen, men altså ikke et must på en maskin. Du bør bestille fra Multicom. Det er ingen andre alternativer i Norge. Siden du har lite penger, så bør du heller ikke å tenke på å bestille fra utlandet. Det er alt for lite å tjene på det, og risikoen for stor. Med lite penger har du altså ikke råd til den risikoen det er å hive 5 års forbrukerrettigheter på båten. Derfor kan du oppleve her i tråden at jeg kan gi et annerledes svar her i tråden til en annen spørsmålsstiller Jeg vet ikke hva leveringstiden på nevnte konfigurasjon er, men du kan jo sende en forespørsel til Multicom om leveringstiden til denne konfigurasjon, og med forbehold om endringer om det kommer til noe nytt og mer spennende, eller billigere. Maks prisen har du allerede låst ved bestilling Vær obs. på at harddiskprisen vil stige betraktelig, og tilgangen på HDD vil tørke inn i løpet av kort tid, på grunn av flommen i Thailand. Det kan hende du må bestille med SSD. (I mailen du sender, så begrunn hvorfor du vil ha maskinen levert på et senere tidspunkt) Du får da ganske sikkert beskjed om å legge betilling på din konfigurasjon på vanlig måte, men at du i feltet "diverse, eller hva den nå enn het", skriver du når du vil ha maskinen levert. Da er du sikret levering. Om jeg skal komme med råd i forhold til din bestilling, så ville jeg sett hvor mange penger det er i din skrukne studentkasse. I så måte ville jeg gått for; 120 GB SSD - og 500 GB i en harddiskskuff. En ekstern USB DVD leser/brenner koster ikke meget, og de får du får under kr 200 på eBay. En BluRay spiller det dobbelte. Fordelen med det er; - Ved ditt neste kjøp av laptop, så har den helt sikkert ikke en slik. - Med SSD får du en "helt annen" maskin. Om du blar tilbake, så har jeg beskrevet fordelene inngående. - Som student vil du ønske en lettere maskin ganske fort ... og den vil sikkert ikke ha DVD spiller, og en slik maskin vil du kanskje allerede kjøpe neste høst. Jeg ville også kjøpt maskinen uten OS, og legge den til ved bestilling. Da får du sjøl en plate med OS, og du slipper å forholde deg til en recovery partisjon (som spesielt i en SSD tar unødig mye plass). Selvsagt kan du låne ei plate fra en annen, eller laste det ned fra nettet (... om du finner - det ligger lovlige OS der ute, også på norsk) - lisensen har du jo på en merkelapp under maskinen. Om du velger å kjøpe maskinen uten OS, men legge den til bestillingen, så koster det noen kroner ekstra. Så er det opp til deg å vurdere mine råd opp mot din slunkne lommebok Lykke til. Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Et par oppfølgingspørsmål: Har ikke kjøpt så kraftig laptop før og jeg ser at overoppheting er nevnt i topicen. Er dette noe jeg bør bekymre meg for? Jeg spiller stort sett alltid med kjølematte, men jeg er litt bekymret for maskinvare kan bli ødelagt hvis jeg ikke passer på. Hvor bør jeg bestille fra, og hva er leveringstiden vanligvis på? Grunnen til at jeg spør er at jeg gjerne vil ha den før jul, men jeg vil helst ikke bestille nå før eksamen slik at den ikke skal ødelegge hele universitetskarieren min. Hvis du/dere har noen andre kommentarer eller anbefalinger når det gjelder konfigurasjon er jeg veldig interessert! Jeg vil gjøre alt riktig når jeg først legger så mye penger i en maskin! Gleder meg allerede! Maskinen er lagd for at den skal tåle temperaturen under fullt trøkk, uten kjølematte ... ! Om den blir ødelagt, så er det garanti sak. Dog velger (noen/mange/de fleste) ... ? å enten bytte kjølepasta, samt å bruke kjølebrett. Det en vet, at med tiden blir kjølingen dårligere, gjerne pga støy og skjit som kommer inn osv. Det er altså ikke dumt å hjelpe til med kjølingen, men altså ikke et must på en maskin. Du bør bestille fra Multicom. Det er ingen andre alternativer i Norge. Siden du har lite penger, så bør du heller ikke å tenke på å bestille fra utlandet. Det er alt for lite å tjene på det, og risikoen for stor. Med lite penger har du altså ikke råd til den risikoen det er å hive 5 års forbrukerrettigheter på båten. Derfor kan du oppleve her i tråden at jeg kan gi et annerledes svar her i tråden til en annen spørsmålsstiller Jeg vet ikke hva leveringstiden på nevnte konfigurasjon er, men du kan jo sende en forespørsel til Multicom om leveringstiden til denne konfigurasjon, og med forbehold om endringer om det kommer til noe nytt og mer spennende, eller billigere. Maks prisen har du allerede låst ved bestilling Vær obs. på at harddiskprisen vil stige betraktelig, og tilgangen på HDD vil tørke inn i løpet av kort tid, på grunn av flommen i Thailand. Det kan hende du må bestille med SSD. (I mailen du sender, så begrunn hvorfor du vil ha maskinen levert på et senere tidspunkt) Du får da ganske sikkert beskjed om å legge betilling på din konfigurasjon på vanlig måte, men at du i feltet "diverse, eller hva den nå enn het", skriver du når du vil ha maskinen levert. Da er du sikret levering. Om jeg skal komme med råd i forhold til din bestilling, så ville jeg sett hvor mange penger det er i din skrukne studentkasse. I så måte ville jeg gått for; 120 GB SSD - og 500 GB i en harddiskskuff. En ekstern USB DVD leser/brenner koster ikke meget, og de får du får under kr 200 på eBay. En BluRay spiller det dobbelte. Fordelen med det er; - Ved ditt neste kjøp av laptop, så har den helt sikkert ikke en slik. - Med SSD får du en "helt annen" maskin. Om du blar tilbake, så har jeg beskrevet fordelene inngående. - Som student vil du ønske en lettere maskin ganske fort ... og den vil sikkert ikke ha DVD spiller, og en slik maskin vil du kanskje allerede kjøpe neste høst. Jeg ville også kjøpt maskinen uten OS, og legge den til ved bestilling. Da får du sjøl en plate med OS, og du slipper å forholde deg til en recovery partisjon (som spesielt i en SSD tar unødig mye plass). Selvsagt kan du låne ei plate fra en annen, eller laste det ned fra nettet (... om du finner - det ligger lovlige OS der ute, også på norsk) - lisensen har du jo på en merkelapp under maskinen. Om du velger å kjøpe maskinen uten OS, men legge den til bestillingen, så koster det noen kroner ekstra. Så er det opp til deg å vurdere mine råd opp mot din slunkne lommebok Lykke til. Glimrende! Jeg leste alt skrytet om SSD i topicen, og ble for all del interessert. På en måte føler jeg dog at det løser et problem jeg ikke har, i og med at jeg sjeldent irriterer meg over hastigheten på vanlig HDD. Skal uansett vurdere det. Angående Windows. Forstod jeg deg rett i at det følger en Windows linsens med PCen, uansett om jeg velger å ta med dette eller ikke? Da tenker jeg med en gang at det lureste må være å bruke denne for å laste ned Windows på en annen pc, legge det på en DVD-plate eller minnepenn, og installere fra den på Multicom PCen. Hvis noe slikt er mulig? Skal skrive en mail til om de punktene du nevnte. Takk for fantastisk hjelp! Lenke til kommentar
Protest Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 NEI. Det følger IKKE med Windows lisens med maskinen ... ! Du har tre muligheter med P150/170. 1 - Du kan velge å kjøpe en maskin med OS (... og da blir den installert, sammen med drivere på den disken du har valgt som hoveddisk. Det være seg om det er en SSD eller HDD) Da er lisensnummeret klebet inn på undersiden. (Har hørt om folk som har hatt laptopen så mye på fanget, at lappen med lisensnummeret er blitt slitt bort. P150/P170 anbefales dog ikke å ha på fanget, da man får problemer med kjølingen) Recoverypartisjonen blir liggende på hoveddisken. Der den opptar plass, spesielt om det er en SSD, der plass er dyrebart. 2 - I konfigurasjonen, velger du en maskin UTEN OS, men legger til OS ved bestilling. Da får du en DVD med det valgte OSet. Lisensnummeret finner du da i esken. 3 - Du kjøper en maskin helt uten OS, da du kanskje har liggende et OS hjemme med lisens, eller du velger Linux, eller ... Selve OSet finner du som sagt mange steder, det er lisensen det står på Du kan dytte inn OSet i en minnepenn, og installere fra det. For min del, så har jeg installert Linux i en minnepenn, og kan starte de fleste PC'er med den. Når det gjelder SSD, så er det ikke bare skryt. SSD er fortsatt bare i sin 3. generasjon, med det som følge at det fortsatt ikke er helt "idiotsikkert" ... ! Om du kjøper Intel sine SSDer, så er du på sikker grunn. Det har vært endel problemer med 320 serien, men de skal være løst nå. Også Samsung og noen andre har orden med sine SSDer. For deg som ikke er helt inne på det, hold deg til Intel, så er du sikrest Det ser ut som om alle nå begynner å få orden med sine kontroller, men helt orden er det enda ikke med alle. Det ligger masse penger i dette, og da er det også mange cowboyer som er ute å vil tjene sine grunker. Det har ikke blitt mindre av det etter flommen i Thailand og økt etterspørsel, og for å mette markedet er jeg redd for at noen kan finne kjappe løsninger. Lenke til kommentar
Morten A Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 multicom: kan jo da opplyse om at det mangler bare INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz til din ordre før den går til produksjonskø. håper de får den raskt Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) NEI. Det følger IKKE med Windows lisens med maskinen ... ! Du har tre muligheter med P150/170. 1 - Du kan velge å kjøpe en maskin med OS (... og da blir den installert, sammen med drivere på den disken du har valgt som hoveddisk. Det være seg om det er en SSD eller HDD) Da er lisensnummeret klebet inn på undersiden. (Har hørt om folk som har hatt laptopen så mye på fanget, at lappen med lisensnummeret er blitt slitt bort. P150/P170 anbefales dog ikke å ha på fanget, da man får problemer med kjølingen) Recoverypartisjonen blir liggende på hoveddisken. Der den opptar plass, spesielt om det er en SSD, der plass er dyrebart. 2 - I konfigurasjonen, velger du en maskin UTEN OS, men legger til OS ved bestilling. Da får du en DVD med det valgte OSet. Lisensnummeret finner du da i esken. 3 - Du kjøper en maskin helt uten OS, da du kanskje har liggende et OS hjemme med lisens, eller du velger Linux, eller ... Selve OSet finner du som sagt mange steder, det er lisensen det står på Du kan dytte inn OSet i en minnepenn, og installere fra det. For min del, så har jeg installert Linux i en minnepenn, og kan starte de fleste PC'er med den. Når det gjelder SSD, så er det ikke bare skryt. SSD er fortsatt bare i sin 3. generasjon, med det som følge at det fortsatt ikke er helt "idiotsikkert" ... ! Om du kjøper Intel sine SSDer, så er du på sikker grunn. Det har vært endel problemer med 320 serien, men de skal være løst nå. Også Samsung og noen andre har orden med sine SSDer. For deg som ikke er helt inne på det, hold deg til Intel, så er du sikrest Det ser ut som om alle nå begynner å få orden med sine kontroller, men helt orden er det enda ikke med alle. Det ligger masse penger i dette, og da er det også mange cowboyer som er ute å vil tjene sine grunker. Det har ikke blitt mindre av det etter flommen i Thailand og økt etterspørsel, og for å mette markedet er jeg redd for at noen kan finne kjappe løsninger. Ah, det ante meg. Da blir det OS på DVD! Kostet ca 250,- ekstra hvis jeg ikke så feil. Fikk svar fra Multicom, de kunne helt klart holde igjen bestillingen min til desember. De kunne også gi meg evt priskutt/oppgraderinger som skulle forekomme mellom nå og desember, men da måtte jeg selv holde følge med på sidene deres og sende de en mail hvis jeg ville endre noe. Virker som alt da skal være klart! Bare å tappe sparekontoen og skrive seg opp til nattevakter. Holder det med 80gb SSD til OS? Tips til hvilken (helst rimelig) ekstern DVD-brenner jeg bør kjøpe? multicom: kan jo da opplyse om at det mangler bare INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz til din ordre før den går til produksjonskø. håper de får den raskt Kjedelig. Si ifra hvis du får beskjed om når de får den inn igjen Endret 3. november 2011 av Coffinshaker Lenke til kommentar
Protest Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Kr 250 i merkostnad for OS på DVD, er velanvendte penger. Om det ikke følger med drivere, så kan de lastes ned fra både Multicom sine sider, Clevo sine, samt produsent side. Microsoft update kommer også med noe nytt den veien en sjelden gang. 80 GB systemdisk ville holdt til alt annet enn spill PC. Selv 60 vil holde for de fleste brukere, altså fjesbok generasjonen. Vel og merke om de også hadde en annen større disk ved siden av for de som vil ha masse multimedia filer osv. Dog vil jeg anbefale 120 GB som minimum for spillere. 80 GB vil holde om du holder deg bare til BF3, men om jeg kjenner lusa på gangen, så dyttes mer enn, og da er minimum 120 GB min anbefaling. Problemet er at spillene eser ut, dag for dag, uke for uke. Ja, se der. Multicom sier også nøyaktig det samme som jeg trodde de ville si, så da er det bare lykke til, og håper du har fått gode råd. Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Kr 250 i merkostnad for OS på DVD, er velanvendte penger. Om det ikke følger med drivere, så kan de lastes ned fra både Multicom sine sider, Clevo sine, samt produsent side. Microsoft update kommer også med noe nytt den veien en sjelden gang. 80 GB systemdisk ville holdt til alt annet enn spill PC. Selv 60 vil holde for de fleste brukere, altså fjesbok generasjonen. Vel og merke om de også hadde en annen større disk ved siden av for de som vil ha masse multimedia filer osv. Dog vil jeg anbefale 120 GB som minimum for spillere. 80 GB vil holde om du holder deg bare til BF3, men om jeg kjenner lusa på gangen, så dyttes mer enn, og da er minimum 120 GB min anbefaling. Problemet er at spillene eser ut, dag for dag, uke for uke. Ja, se der. Multicom sier også nøyaktig det samme som jeg trodde de ville si, så da er det bare lykke til, og håper du har fått gode råd. Takker igjen for svar. Absolutt blitt mye klokere! Ett siste (lover) spørsmål: Kan det være en mulighet med 80gb SSD hvis jeg kun har OS på den og bruker SATA til alt annet? Kan vanskelig forestille meg at Windows update alene fyller 80gb over de neste par årene. Og etter det jeg har forstått er det ikke så viktig med spill på SSD siden ting bare laster fortere, mens ytelsen ellers ikke får noe særlig løft Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Grafikkort er også et stort spørsmålstegn i hodet mitt. Aner ingenting om disse kortene, da det er lenge siden jeg kjøpte maskin sist. Hvilke anbefales? I første omgang er det, som hos de fleste andre her, BF3 som skal kjøres, men jeg kjøper ikke maskinen kun til ett spill akkurat. Du kommer langt med 6990M kortet Siden GTX 580M koster en del mere penger så ville jeg valgt 6990M. BF3 og andre spill vil gå bra nok til at du kan kjøre den på high/ultra, spørs hvor mye fps (bilder per sekund) du foretrekker når du spiller. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Selvfølgelig kan du installere nesten hva som helst foruten OS på en annen disk, men problemet er at mye (ofte mesteparten) havner likevel på systemdisken. Ja, om du virkelig går inn for det, og er ellers sparsom og nøysom med plassen, så vil det la seg gjøre. Vær bare obs. på at mye likevel havner på systemdisken, selv om du prøver å styre alt over på den andre disken. Med egen installering fra plate, så har du også mange muligheter for å velge bort det som ikke behøves. Sats på MSE, syns den tar minst plass, og minst ressurser og irriterere minst. Dertil er den gratis. Lenke til kommentar
Morten A Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Er ikke noen som har lyst og legge ut litt bilder av maskinen? evt filme litt under oppstart og litt spill? Ligger ikke særlig mye på youtube. verken når man søker på sager eller clevo Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Er ikke noen som har lyst og legge ut litt bilder av maskinen? evt filme litt under oppstart og litt spill? Ligger ikke særlig mye på youtube. verken når man søker på sager eller clevo Film av oppstart... Lenke til kommentar
Coffinshaker Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Bestilt! Ble ikke SSD denne gangen, ble litt for dyrt. - 15.6" full-HD LED 1920x1080 matt skjerm uten reflekser - INTEL Core i7-2760QM firekjernet prosessor, 2.4GHz, 6MB SmartCache - 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB) - AMD Radeon HD 6990M 2GB GDDR5 - 500GB SATA 7200RPM - DVD-spiller og brenner (standard) - Windows 7 Home Premium Gleder meg! Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Gled deg ja SSD kan du bare kjøpe i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå