Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden

Anbefalte innlegg

GTX 570M har jo vært ventet lenge, men det er først nå at det er i ferd med å røre på seg. MSI kommer med et par modeller med kortet om noen uker. Spørsmålet er bare om de blir å få i noen Clevo.

QuadroFX 5000/5010M er "proff"-kort, beregnet på folk som driver med proffe cad og renderingsprogrammer, og annet "seriøst" arbeid/software. Det er i utgangspunktet samme kort som GTX 580M, men er annerledes klokket, og har helt andre drivere, og vil derfor ikke yte som GTX 580M i spill ... men nesten. Det er et svært kraftig kort til spilling det også. Men prismessig er det jo helt uaktuellt for de som ikke har arbeidsgiveren sin til å betale for det ....

Grunnen til at slike kort er så dyre, er:

1. De skal i all hovedsak selges til bedrifter. Bare det gjør at man kan ta seg bedre betalt.

2. Det er grundig gjennomtestet, og særlig alle driverne er gjennomtestet for å være sikre på at kortet fungerer upåklagelig med all tenkbar software det skal brukes til.

3. Supporten man får hos produsenten (Nvidia i dette tilfellet) er betraktelig bedre enn det man kan vente å få med et vanlig "konsument"-kort.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her en test av en maskin med NVIDIA Quadro 5010M. Der kan man se hva den yter mot alle de andre toppspesifiserte spillkort beregnet for bærbare. Det er altså en maskin som kan brukes til nær sagt alt, men så er også prislappen meget drøy siden den maskinen også har et meget godt IPS panel. Faktisk så godt at overskriften på testen er; "Color, So Dreamy"
Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha likt og sett en Clevo med denne byggekvaliteten, og med IPS-skjerm. For, let's face it; der Clevo kommer til kort i forhold til Lenovo ThinkPad W-serie, HP Elitebook, Dell Precision og MacBook Pro, er det solide chassiset disse har. Så ... 15 og 17 tommers Clevo, med chassiset og skjermen til HP EliteBook, men med Clevo's ekspertise på topp skjermkort og kjøling ... drømmemaskinen.

Jeg sier ikke at Clevo's byggekvalitet er dårlig, men de har heller ikke noe mer enn normalt god "consumer" standard ... på linje med Asus, for eksempel.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha likt og sett en Clevo med denne byggekvaliteten, og med IPS-skjerm. For, let's face it; der Clevo kommer til kort i forhold til Lenovo ThinkPad W-serie, HP Elitebook, Dell Precision og MacBook Pro, er det solide chassiset. Så ... 15 og 17 tommers Clevo, med chassiset og skjermen til HP EliteBook, men med Clevo's ekspertise på topp skjermkort og kjøling ... drømmemaskinen.

Jeg sier ikke at Clevo's byggekvalitet er dårlig, men de har heller ikke noe mer enn normalt god "consumer" standard ... på linje med Asus, for eksempel.

som noen kanskje husker så kjøpte jeg og mottok denne herlige P150 for en liten stund tilbake. bestilte uten OS da jeg fikk tak i en oppgraderingsversjon for studenter til kr 296.

Dette har skjedd:

Jeg har en oppgraderings-USB med Windows 7, som skal la det gjøre å oppgradere fra XP eller Vista til W7 Professional.

Med denne så fulgte det med en produktnøkkel.

Har nøkkelen til XP som er installert på min gamle stasjonære også, dette er ikke avinstallert/avregistrert, men heller ikke i bruk.

Jeg installerte så W7 Pro på en nyformatert harddisk og tastet inn min nye produktnøkkel. Fungerer ikke.

Prøvde så med min gamle XP-nøkkel. Fungerer ikke.

Må jeg formatere harddisken min, legge inn XP og oppgradere til W7, eller har jeg mulighet til å legge inn XP parallellt med W7, og få aktivert W7 på et vis på den måten, uten å miste alle drivere, programmer og innstillinger jeg har brukt timesvis på å få på plass?

(må jeg avinstallere XP på min gamle maskin for å få dette til å fungere?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg tror nok at for å kunne bruke en oppgraderingsversjon av W7, så må det allerede ligge en eldre Windowsversjon inne på den maskinen man skal oppgradere. Så jeg tenker meg at du nok må legge inn XP først ja.

Hørt/lest noen rykter om at det går an å legge inn XP, så "reparere" og registrere W7, og deretter avinstallere XP.

Noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar

Skal bare ha sagt at det å først legge inn en "gammel" Windows, og så oppgradere, er helt uproblematisk. Gjorde det selv en gang. Det som skjer, er at gammel-Windows'en blir fullstendig avinstallert, og en helt fullverdig Win 7 legger seg inn der i stedet. Alt som har med det gamle Windows'et å gjøre, blir lagt i en ny mappe som heter Win.old. Denne kan du selv bare slette etterpå.

Dette er selvsagt forutsatt at du har 100% legale kopier av både ny og gammel Windows.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Fungerte med dette:

Tror nok at du bare trenger å følge denne guiden:

http://samfunn.myhken.com/?p=939

Den gjør slik at du får aktivert en oppgraderingsnøkkel på en pc som ikke hadde noe OS installert fra før av.

Nå er alt bare tipp topp! Gleder meg til å ta maskinen fullt i bruk!

Akkurat ja. Jeg tenkte faktisk å be deg ta kontakt med myhken. Det virker som han har full kontroll på alt som har med Windowsinstallering å gjøre.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha likt og sett en Clevo med denne byggekvaliteten, og med IPS-skjerm. For, let's face it; der Clevo kommer til kort i forhold til Lenovo ThinkPad W-serie, HP Elitebook, Dell Precision og MacBook Pro, er det solide chassiset disse har. Så ... 15 og 17 tommers Clevo, med chassiset og skjermen til HP EliteBook, men med Clevo's ekspertise på topp skjermkort og kjøling ... drømmemaskinen.

Du sier noe :)

Men, du glemte batterilevetiden til bl.a. Acer, men nå er de vel forbigått av flere, eller.

Her en test av Sony VAIO S Series der Sony drømmer om å komme inn blant de du nevner, men spørs om kjøperne i den klassen er så villige, når et av overskriftene i testen er; "Good Computer, Too Much Bloat".

Den maskinen du skisserer ville vært en virkelig drømmemaskin, men er vi kjøpere villige til å betale for det som det nødvendigvis vil koste?

IPS panel med et tillegg på $ 650 høres vel mye ut for kjøpegruppen som kjøper P150/P170, men på den annen side ville en ny og mer betalingsdyktig kjøpegruppe komme til. Clevo har jo allerede utrolig gode TN paneler til salgs, men er det 95% NTSC Color Gamut skjermer som bl.a. Sager og Eurocom har mulighet til?

Et magnesium chassi ville nok ha fordyret hele maskinen, og kanskje gjort den mer uselgelig, da Asus og de andre bruker "bloat" og "crapware" til å gjøre maskinene billigere. Ville vært synd om også Clevo gikk i samme fellen.

En annen ting som jeg har grublet litt på, er at f.eks. BF3 er et veldig ressurskrevende spill, og der spillerne helst vil ha høyeste oppløsning og aller helst IPS panel for å se i skyggepartier osv. Eksempel på det;

I konsoll versjonene får spillet;

"Battlefield 3 will use black lines at the top and bottom of the display to maintain a 720p resolution on consoles."http://www.gamerzines.com/xbox-360/news/battlefield-720p.html

Da lurer jeg på om spillerne som har gått over på konsoll kommer tilbake til PC verdenen igjen, og om de hiver seg på P150/170 og bruker den som "konsoll" til TV'n.

Jeg vet ikke, bare tenker høyt, jeg da.

EDIT

"BF3 will run at 30FPS and 1280x704 on both PS3 and 360," http://www.eurogamer.net/articles/2011-09-07-battlefield-3-fills-to-720p-on-console

Les også denne; http://www.eurogamer.net/articles/2011-06-20-why-ps3-battlefield-3-is-720p-and-30fps

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Tror du må forklare AES noe mer, og hvor man finner den BIOS oppdateringen.

AES: http://software.intel.com/en-us/articles/intel-advanced-encryption-standard-aes-instructions-set/

Og på den lenken thomit skrev.

Bios'n kan lastes ned her: ftp://usftp.clevo.com.tw/ALLBIOS/P15xHM/BIOS_114.zip

Men jeg liker best å få bios'n tilsendt fra min leverandør av pc'n, føler at det er sikrest. Jeg har ikke oppgradert enda. Foreløpig har jeg BIOS 1.01.12

Leste og at man nå kan bruke Intel XTU etter å ha oppgradert til nyeste bios på P170HM3 (Kun Sager sin utgave, ikke Clevo).

Intel XTU, for overklokking: http://www.intel.com/design/motherbd/software/xtu/

Lenke til kommentar

Når man leser på nettet om alle problemene med Optimus rundt omkring, med en rekke forskjellige spill, skal eiere av Clevo's kraftigste maskiner være meget fornøyde med å ha en maskin uten Optimus ;).

Vi får håpe at neste generasjon Clevo også blir uten Optimus, eller at det i hvert fall ikke er der som standard ... inntil Intel/Nvidia/AMD får fikset de fleste bug'ene. Er det Fusion det heter, AMD's versjon?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hellu!

Jeg mottok p150 i går og er generelt fornøyd. Men det er en ting jeg lurer på, er lydkortet på maskinen dårlig eller er det bare jeg som er på bærtur? Jeg har oppdatert både THX- og realtek-driver, men lyden er fortsatt like dårlig. Sennheiser-headsetet fungerer utmerket på de andre maskinene, men på p150 er det 0 bass. Hadde satt pris på litt hjelp fra erfarne folk :)

Lenke til kommentar

jeg har i allefall aktivert, kan ikke huske at jeg har registrert. Er det ikke slik at man registrer seg samtidig som man aktiverer den? Har lest manualen, og der står det ingenting om registrering :/ Finner heller ingenting når jeg leter på maskinen...

Endret av biginpants
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...