Protest Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Da legger jeg inn en test av en HP EliteBook 8760w; http://www.anandtech.com/show/4673/hp-elitebook-8760w-color-so-dreamy Det er ikke maskinen i seg sjøl som er så spennende å lese test av, men den maskinen har den overhodet beste skjermen som noen gang er levert til bærbare og den er sammenlignet med mot flere Clevo maskiner, bl.a. P170. Den har også NVIDIA Quadro 5010M skjermkort, som ikke er et skjermkort som er beregnet for spill. Likevel er den sammenlignet i spill de samme Clevo maskinen i forskjellig utførelse. Kan legge til at Razor har begynt som laptop produsent, og sikter mot spillbærbare. Spennende maskin, men kanskje dog litt vel svakt skjermkort; http://kotaku.com/5834795/i-cant-believe-it-the-razer-blade-might-not-just-be-the-future-of-pc-gamingit-may-be-the-future-of-pcs Endret 26. august 2011 av Protest Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Fn +1 svitsjer mellom auto og full styrke. Hvis du står i full, og svitsjer til auto, er det altså ikke så rart at viftene etter noen sekunder regulerer seg selv opp igjen, hvis du spiller eller belaster maskinen hardt. Det betyr jo at auto-funksjonen virker. Men hos meg virker det som om "full" alltid er et hakk opp i hastighet i forhold til det som er max på auto. Mulig at dette har blitt forandret på i de nyeste Clevo'ene, ikke vet jeg. Jeg bruker CPUID's HWMonitor, i likhet med flere av de seriøse nettsidene. cpuid.com Oppdatert og pålitelig software. Gratisversjonen er helt ok. Men vanligvis har jeg et par såkalte sidebar gadgets oppe på skjermen, som konstant viser meg alt jeg trenger å vite om bruk og temperaturer på prosessor og skjermkort. Jeg bruker denne og denne. Samt et par andre for å holde øye med diskene og wi-fi. Ikke tenk så mye på at det er tysk på nettsidene; innstillingene/instruksjonene er på engelsk, og er temmelig selvforklarende. Takker så mye for tipsene! Nå har jeg full kontroll over temperaturen i systemet.. Foreløpig testing viser at GTX580m kortet holder seg relativt kjølig. Har ikke kjørt det heftigste av spill ennå, men har spillt noen timer Brink, Fallout 3 og Singularity. Alle settings på maks og full HD oppløsning. Høyeste temp så langt har vært 78grader. Viftestøyen blir man for vant til, og ved idle/vanlig bruk er den veldig stille og fin syns jeg. Kona syns den bråka litt mye når jeg satt i soffan og spillte, men pytt pytt.. Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) (Eneste er når jeg kjører 3D mark test osv så får jeg beskjed om at jeg får lavere gjennomsnittsscore enn min hardware skulle tilsi. Men det har kanskje noe med at flesteparten av de som er opptatt av å teste slikt er også opptatt av overklokking. Når jeg ikke gjør det så er det vel ikke så rart at jeg ikke får like høy score som gjennomsnittet?) 3DMark 11? Det skulle vel ikke være reklamen for PC Health Check som forteller deg at du har lavere score enn sammenlignbare systemer? Glem den. Den reklamen er noe jævla møkk som Futuremark burde holdt seg for god til å tillate. Mange som har gått på den, faktisk. Det var nok det ja.. Kjørte nettopp testen en gang til og da sa den faktisk at resultatene var "comparable to similar systems" og at "your pc seems to be functioning normally".. Sammenlignet den resultatet mot forrige gang jeg testet kanskje? Anyway fikk P2217 i 3dmark11 score. Vet ikke om det er noe særlig dårligere enn andre.. (560m gtx kortet, 8gb 1333mhz ram og 2720QM cpu.. fant ut at det ikke var verdt for meg å oppgradere veldig mye, bruker heller pengene på en stasjonær litt senere.) Snakker du om gratis versjonen av 3dmark11 her? Altså performance valget? (eneste som ikke er grået ut) Der får man jo ikke kjørt "extreme" testen for High-End PC's.. Kjørte "performance" testen i basic versjonen av 3dmark11, og fikk score P3133 3DMarks. aner ikke hva dette betyr i forhold til andre? Endret 27. august 2011 av Arwenshade Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Det er ingen som kjører extreme-testen. Kjør med default setting. Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Hvilken nvidia driver er det som er aktuell for øyeblikket? mener å huske at har fått med meg snakk om to forskjellige drivere i forbindelse med GTX580m kortet.. stemmer det? Husker ikke om det var på denne tråden eller annet sted, men tenkte kanskje noe her visste Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Sjekk her. Trur den siste, 180.26, installeres uten problemer på 580M GTX. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) 280.26, mener du. Anbefaler også å laste ned og installere Nvidia System Tools. Dette vil bli integrert i den skjermkortsoftware'n man allerede har, og gir direkte muligheter for overklokking, overvåking og auto-oppdatering. Vær forsiktig med overklokkingen dersom du ikke er sikker på hva du gjør ... svidd skjermkort er ikke gøy. Ellers angående 3DMark 11: Det er kun standard "Performance" som brukes for å sammenligne med andre kort og systemer. @ Arwenshade: 3133 betyr at det er omtrent der det skal være, for et ikke overklokket GTX 580M. I den lenken jeg satte inn her tidligere, til testen av HD 6990M hos Notebookcheck, kan du se at et GTX 580M som sitter i en Alienware M17x R3, med samme prosessor som deg, får 3191 poeng. Små avvik som dette er helt normalt. Endret 27. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 280.26, mener du. Anbefaler også å laste ned og installere Nvidia System Tools. Dette vil bli integrert i den skjermkortsoftware'n man allerede har, og gir direkte muligheter for overklokking, overvåking og auto-oppdatering. Vær forsiktig med overklokkingen dersom du ikke er sikker på hva du gjør ... svidd skjermkort er ikke gøy. Ellers angående 3DMark 11: Det er kun standard "Performance" som brukes for å sammenligne med andre kort og systemer. @ Arwenshade: 3133 betyr at det er omtrent der det skal være, for et ikke overklokket GTX 580M. Oi.. Multicom har installert versjon 268.49 hos meg. Da burde jeg vel oppdatere denne da. Når det gjelder overklokking har jeg null erfaring, så det tror jeg at jeg holder meg unna gitt.. Føler ikke behovet heller egentlig. Takker for kjapt svar. Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Kjørte automatic driver detection på nvidia sine sider, og da fikk jeg denne meldingen: "GeForce GTX 580M Has been detected in your system. Clevo requires that you download the driver for your GPU from their support site." Må jeg forholde meg til Clevo signerte drivere?? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Nei. Clevo oppdaterer sjelden skjermkortdriveren, så last ned siste fra Nvidia.com. Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Nei. Clevo oppdaterer sjelden skjermkortdriveren, så last ned siste fra Nvidia.com. Ok, takker.. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Siste versjon hos Clevo og Multicom er 268.49, og nedlastingen fra Clevo er helt håpløst treg, så glem dem. Driverne du får hos Multicom/Clevo er meg bekjent heller ikke spesial-modifiserte på noen slags måte, slik at du trygt kan bruke Nvidia's standard drivere. Unntaket kan være drivere for f.eks GTX 560M, der det er mulig at Optimus-funksjonen faktisk trenger en spesialmodifisert driver. Men dette gjelder jo forløpig ikke for Clevo's maskiner med dette kortet, da de ikke har Optimus. Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Whoohoo! Oppdaterte til siste driver, og kjørte 3dmark11 på nytt.. Score: P3440 3DMarks Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Prøv gjerne Unigine Heaven DX11 Benchmark også. Default settings. 3440 høres bra ut. Endret 27. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Perkii Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) Så då är datorn på plats! Meget imponert av maskinen. Testat hur varm den blev genom att spille SC2 på ultra og högsta upplösning. Kom upp i 80C på GPU temp. 3550 i 3dMark 11, då kom GPU temp upp i 81C. Har IC diamond kjölepasta hemma. Men vurderar nu att droppa det og ta det om cirka ett år når man endå rekommenderes att setta på ny kjölepasta. Har inte installert något själv på maskinen, kom färdig och klar!. Nu må blizzard få ut fingern og slippe Diablo 3! edit: 40-43C Gpu temp ved surfing / youtube / idle Endret 27. august 2011 av Perkii Lenke til kommentar
Perkii Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Hvilken hardware? p150 Matt skjerm 2720QM 2x4 gb ram 1600 120gb intel 510 SSD 6990M Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Prøv gjerne Unigine Heaven DX11 Benchmark også. Default settings. 3440 høres bra ut. Da har jeg kjørt Unigine Heaven DX11.. Se vedlegg. unigine_20110827_2150.html Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Ah ... Unigine-resultatet så litt dårlig ut, helt til jeg så at du hadde kjørt 1920x1080, og ikke 1280x1024, som er mest vanlig når man skal drive og sammenligne forskjellige maskiner. I 1280x1024 burde du fått 40+ fps. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Hvilken hardware? p150 Matt skjerm 2720QM 2x4 gb ram 1600 120gb intel 510 SSD 6990M Veldig bra resultat, kanskje du har fått en driver fra AMD som er brukbar, for en gangs skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå