thomit Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) (Eneste er når jeg kjører 3D mark test osv så får jeg beskjed om at jeg får lavere gjennomsnittsscore enn min hardware skulle tilsi. Men det har kanskje noe med at flesteparten av de som er opptatt av å teste slikt er også opptatt av overklokking. Når jeg ikke gjør det så er det vel ikke så rart at jeg ikke får like høy score som gjennomsnittet?) 3DMark 11? Det skulle vel ikke være reklamen for PC Health Check som forteller deg at du har lavere score enn sammenlignbare systemer? Glem den. Den reklamen er noe jævla møkk som Futuremark burde holdt seg for god til å tillate. Mange som har gått på den, faktisk. Endret 21. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Matriac_ Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (Eneste er når jeg kjører 3D mark test osv så får jeg beskjed om at jeg får lavere gjennomsnittsscore enn min hardware skulle tilsi. Men det har kanskje noe med at flesteparten av de som er opptatt av å teste slikt er også opptatt av overklokking. Når jeg ikke gjør det så er det vel ikke så rart at jeg ikke får like høy score som gjennomsnittet?) 3DMark 11? Det skulle vel ikke være reklamen for PC Health Check som forteller deg at du har lavere score enn sammenlignbare systemer? Glem den. Den reklamen er noe jævla møkk som Futuremark burde holdt seg for god til å tillate. Mange som har gått på den, faktisk. Det var nok det ja.. Kjørte nettopp testen en gang til og da sa den faktisk at resultatene var "comparable to similar systems" og at "your pc seems to be functioning normally".. Sammenlignet den resultatet mot forrige gang jeg testet kanskje? Anyway fikk P2217 i 3dmark11 score. Vet ikke om det er noe særlig dårligere enn andre.. (560m gtx kortet, 8gb 1333mhz ram og 2720QM cpu.. fant ut at det ikke var verdt for meg å oppgradere veldig mye, bruker heller pengene på en stasjonær litt senere.) Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (Eneste er når jeg kjører 3D mark test osv så får jeg beskjed om at jeg får lavere gjennomsnittsscore enn min hardware skulle tilsi. Men det har kanskje noe med at flesteparten av de som er opptatt av å teste slikt er også opptatt av overklokking. Når jeg ikke gjør det så er det vel ikke så rart at jeg ikke får like høy score som gjennomsnittet?) 3DMark 11? Det skulle vel ikke være reklamen for PC Health Check som forteller deg at du har lavere score enn sammenlignbare systemer? Glem den. Den reklamen er noe jævla møkk som Futuremark burde holdt seg for god til å tillate. Mange som har gått på den, faktisk. Det var nok det ja.. Kjørte nettopp testen en gang til og da sa den faktisk at resultatene var "comparable to similar systems" og at "your pc seems to be functioning normally".. Sammenlignet den resultatet mot forrige gang jeg testet kanskje? Anyway fikk P2217 i 3dmark11 score. Vet ikke om det er noe særlig dårligere enn andre.. (560m gtx kortet, 8gb 1333mhz ram og 2720QM cpu.. fant ut at det ikke var verdt for meg å oppgradere veldig mye, bruker heller pengene på en stasjonær litt senere.) Får du og opp dette i 3dmark 11?: Your result has the following problem(s) and will not be shown for example on leaderboards:: Graphics driver is not approved._ ? Bruker nyeste driver fra nvidia.com Lenke til kommentar
Capless Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har lyst til å kjøpe en bærbar pc istedet for en ny stasjonær pc. Er bærbare gode nokk? Hvordan er Kunshan P150/P170 for spilling? Lenke til kommentar
Matriac_ Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Får du og opp dette i 3dmark 11?: Your result has the following problem(s) and will not be shown for example on leaderboards:: Graphics driver is not approved._ ? Bruker nyeste driver fra nvidia.com Jupp... Futuremark har ikke godkjent den nyeste driveren til NVIDIA.. Kan jo hende at de skulle "jukse" ved å lage en bra driver liksom.. Lenke til kommentar
Arwenshade Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har lyst til å kjøpe en bærbar pc istedet for en ny stasjonær pc. Er bærbare gode nokk? Hvordan er Kunshan P150/P170 for spilling? Etter å ha fulgt med på denne tråden her i noen måneder, pluss lest tester på både skjermkort og prosessorer skulle jeg tro at P150/P170 holder i massevis til å kjøre de fleste av dagens spill på maks isåfall.. Hva kommende spill angår er det vel vanskelig å si, men jeg for min del regner Hvertfall med at en godt speccet P150 vil komme til å henge godt med en god stund. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg har lyst til å kjøpe en bærbar pc istedet for en ny stasjonær pc. Er bærbare gode nokk? Hvordan er Kunshan P150/P170 for spilling? Etter å ha fulgt med på denne tråden her i noen måneder, pluss lest tester på både skjermkort og prosessorer skulle jeg tro at P150/P170 holder i massevis til å kjøre de fleste av dagens spill på maks isåfall.. Hva kommende spill angår er det vel vanskelig å si, men jeg for min del regner Hvertfall med at en godt speccet P150 vil komme til å henge godt med en god stund. Hva med temperatur? Kan man f.eks spille noen timer uten problemer? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) @ Whisky1: De beste skjermkortene til bærbare, som Nvidia GTX 580M eller AMD HD 6990M, tilsvarer omtrentlig bærbarskjermkort som GTX 460 eller HD 5850, og er for eksempel litt svakere enn GTX 560 Ti, som er et populært stasjonærskjermkort akkurat nå. Så du får selv finne ut om dette er godt nok for deg, og også ta med i betraktningen at du ikke skal regne med å kunne oppgradere skjermkortet på laptopen senere, ved behov. Disse toppkortene til bærbare er det kun Clevo (Multicom Kunshan) og Alienware som tilbyr, så der har du utvalget. Hverken Alienware eller Clevo bygger laptoper som går for varme etter en tids spilling. De er laget for å kunne tåle timer etter timer med gaming. Kjølesystemene i dem er enorme sammenlignet med mer vanlige laptoper. Det er ikke Acer eller HP Pavilion vi snakker om her. Men HD 6990M viser jo temmelig høye temperaturer i Multicom's maskiner, ser det ut som, kanskje du burde vente til noen av dem som har kjøpt dem gir gode tilbakemeldinger på hvordan dette kortet er å leve med, i praksis. Det ser også ut som om Alienware er litt bedre til å kjøle ned HD 6990M, etter hva jeg kan lese meg til på nettforum. GTX 580M ser uproblematisk ut, men er jo også dyrere. Hvis du kan klare deg med mindre spillestyrke enn dette, så er jo fremdeles Alienware og Clevo med i betraktningen, men får da selskap av Asus, MSI og Toshiba Qosmio, som har noen modeller med kraftige nok skjermkort for spilling. I denne klassen skiller Asus seg ut med G53/54 og G73/74-serien, etter min mening. De er gode på støynivå og varme (til spillbærbare å være), og man finner dem ofte til gode priser på nettet. Ett bevis på at f.eks. Clevo kan dette med kjøling, når de vil, er min egen maskin, som er en generasjon (og en halv) eldre enn dagens Multicom Kunshan'er. Den har et GTX 280M skjermkort, som den gangen var det kraftigste man kunne få - men viktigere er at den har stasjonær prosessor og hovedkort, som har 3-4 ganger strømbehovet, og utvikler 3-4 ganger mer varme enn de kraftigste bærbarprosessorene. Likevel har ikke kjølesystemet (som er gedigent) noen problemer med å bli kvitt varmen, og jeg ser aldri høyere temperaturer på prosessorkjerner, grafikkjerner eller hovedkort enn det man ser i en godt kjølt stasjonær maskin. Og det har den gjort nå i to år, uten et eneste problem av noe slag. Den klokker seg aldri ned pga. varme. Ikke bråker den mye heller - ved "vanlig" bruk er det bare en svak susing fra viftene, og ved hard belastning bråker det ikke mer enn jeg egentlig forventer av en maskin som er såpass kraftig, og viftestøyen - selv om den er godt hørbar - er av den behagelige sorten, og blir fort glemt. Avløseren til denne finner du i Multicom Kunshan X7200, men den har i tillegg fått mulighet for å sette 2 skjermkort i SLI/CrossFire. Og de fleste av de som har den, melder om et kjølesystem som ikke har noen problemer i det hele tatt med å ta seg av 2 kraftige skjermkort, stasjonært (X58) hovedkort, + de kraftigste Core i7 stasjonære prosessorer som er å få. Sa du desktop-erstatter? Ingen maskin fortjener vel den merkelappen bedre . Endret 23. august 2011 av thomit 1 Lenke til kommentar
Capless Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Flott å se, da slipper jeg å tenke på varme er det forresten lett å rengjøre disse pc-ene for støv? Jeg trur jeg har bestemt meg for dette: - 17.3" full-HD LED skjerm 1920x1080, matt med 3D panel, briller og lisens (støttes kun av nVidia skjermkort) - Intel Core i7-2820QM firekjernet prosessor, 2.3GHz, 8MB SmartCache - 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB) - INTEL SSD 320 300GB - 750GB SATA 5400RPM - nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5 - BluRay brenner og DVD-brenner - Levert uten operativsystem Men, er litt usikker på CPU og RAM. Er det noe å tjene på det lille hoppet fra 2.3GHz til 2.5GHz og fra 8 GB til 16 GB? Er det forresten Turbo Boost? Hva er dette fn+F1(?) jeg har lest om, er det bare vifte hastighet eller har det med klokke frekvensen? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Virkelig ingen som vet om mulighet for å legge inn catalyst 11.7\11.8? Synes det er håpløst at mobilitydriverne til amd ikke skal fungere, nvidia er totalt overlegen på driversupport. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Det er nettopp derfor jeg bestemte meg for nvidia. Driver problemer gjør egentlig GPU valget veldig enkelt. Men uansett, det er ikke bra :| Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Virkelig ingen som vet om mulighet for å legge inn catalyst 11.7\11.8? Synes det er håpløst at mobilitydriverne til amd ikke skal fungere, nvidia er totalt overlegen på driversupport. Det er derfor jeg valgte NVIDIA På min gamle Dell brukte jeg "mobility modder" som fikset catalyst sånn at jeg kunne installere det smertefritt. Lenke til kommentar
Capless Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Er det noen som spiller cs 1.6 på disse laptopene? På min stasjonære pc fikk jeg problemer, men usikker på om det var pga driver eller CRT skjerm. Lang tid siden sist jeg spilte det Lenke til kommentar
Protest Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Det er evig nok med i5 prosessor til omtrent samtlige spill som er i salg i dag. Noe kraftigere behøves ikke, om man da ikke har andre arbeidsoppgaver. Når det gjelder RAM, så er det 4 GB 1600 mHz RAM som er det ideelle for spill, men som regel har man også andre arbeidsoppgaver som igjen vil har mer RAM og som kanskje aldri får nok av det. Da blir det en avveining av det som må bestemme. De fleste her har havnet på 8 GB RAM. Vi som bare fikk muligheten til å sette inn 1333 mHz brikker, for oss er det ikke regningssvarende å gå opp til 1600 mHz brikker. Så liten er forbedringen, men for de som skal bestille nytt anbefales 1600 mHz brikker da den lille ekstra omkostningen ikke er så stor. Jeg har Blu-Ray spiller til min, men den er skrudd fra en tidlige Multicom maskin. Om jeg skulle kjøpt ny i dag, så ville jeg valgt en ekstenr USB Blu-Ray spiller. En slik får man billigere enn den integrerte, og den vil også gjøre nytten ved fremtidige PC kjøp. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Alle som har kjøpt, eller vurderer kjøp av P150/170 har spilling i tankene, og de fleste av oss venter med spenning på BF3. Her er en video som viser mer av den, og hva som kreves; Som man vil se, så kreves det også en god og stor skjerm for å klare å følge med, og grunnen til at jeg ikke gikk for P170 og 17" skjerm, er at den blir også for liten. Tror også at man er avhengig av IPS panel eller likevedig panel for virkelig å kunne se alt i de mørke og skyggefyllte partiene. Siden jeg allerede er litt off-topic med dette innlegget, så har jeg funnet ut at jeg kanskje trenger et godt headset og da 5+1 eller 7+1 for virkelig å høre de som sniker seg bak meg Noen som har forslag til et rimelig og bra headset? Lenke til kommentar
Armador Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Jeg har 6990 og er nå strålende fornøyd! holder meg faktisk under 90 grader når jeg spiller (bc2,arma2,civ5) i hvertfall 2 timer(har ikke spilt lenger i strekk). Ligger rundt 83-87 grader. Dette er når jeg skrur viftehastigheten på maks dog. Men ettersom jeg bruker G35 headset når jeg spiller, merker jeg ikke noe til viftestøyen (som er høy ved maks) Var til dere som er redde for 6990 og varmeproblemer... Endret 24. august 2011 av E.Zegna Lenke til kommentar
thomit Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Fra i7-2630QM til i7-2720QM, er det 10 til 20% mer fart, avhengig av arbeidsområde; fra i7-2720QM til i7-2820QM er økningen 5 til 10% igjen. Om man behøver dette, får bli opp til hver enkelt, men jeg kan komme på flere typer arbeid og software der enhver økning av prosessorkraft er velkomment. Det er i grunnen bare opp til kunden om man vil betale det det koster. Jeg tipper at flere som f.eks. driver med 3d-grafisk arbeid og rendering av 3d-modeller, vil være villig til å betale det det koster for å få så mye prosessorkraft som mulig. Likeså de som multi-tasker mye, og som ofte vil ha datamaskinen sin til å jobbe med flere ting samtidig. Hvis man betrakter P150/170 som rene spillemaskiner, så er selvsagt slike ting mindre viktig. Ellers er jeg litt uenig med Protest; Core i5 er mer enn bra nok for de fleste spill, særlig de som ikke er helt nye, men allerede er det noen av de nyeste spillene som støtter flere kjerner, og enda fler blir det blant de nye spillene som kommer. For disse vil en i7 prosessor helt klart være et bedre valg - og dessuten så er det vel mange som gjør andre ting på datamaskinen sin enn å bare spille, og da snakker vi om en mengde programmer og nytteområder innen det vi for enkelhets skyld kan kalle multimedia, som støtter flere kjerner. Disse Clevo-maskinene er også veldig gode til all slags mer eller mindre "seriøst" arbeide, og jeg mener derfor at en i7 prosessor er mer hensiktsmessig i en slik maskin. Hvis du bare skal spille, og hvis man ikke bryr seg så mye om de spillene som har kommet eller som kommer med multikjernestøtte, så er en i5 et helt ok valg, selvfølgelig. Endret 24. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
thomit Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Jeg har 6990 og er nå strålende fornøyd! holder meg faktisk under 90 grader når jeg spiller (bc2,arma2,civ5) i hvertfall 2 timer(har ikke spilt lenger i strekk). Ligger rundt 83-87 grader. Dette er når jeg skrur viftehastigheten på maks dog. Men ettersom jeg bruker G35 headset når jeg spiller, merker jeg ikke noe til viftestøyen (som er høy ved maks) Var til dere som er redde for 6990 og varmeproblemer... Godt å høre. Men jeg så også nylig en på Notebookreview sitt forum, som kom opp i 106 grader da han spillte Metro 2033 ... Forøvrig kan det også se ut som AMD har tatt i litt, når de hevdet at HD 6990M skulle være jevnt over raskere enn GTX 580M. Forløpige tilbakemeldinger tyder faktisk på at det jevnt over er noen få prosent tregere. Nå kan dette skyldes driverne selvfølgelig, men de er jo en del av pakka de også, vel? I tilfelle det er slik, så er det jo heller ikke så farlig - prisen for et HD 6990M er jo en god del lavere enn GTX 580M, så det er jo fremdeles et godt kjøp, relativt sett - bare at det nå kan se ut som man ikke får i både pose og sekk lenger, og at man må ta med høye temperaturer som en del av totalen. Jeg sier og understreker kan se ut som - fordi vi venter fremdeles på et god, sammenlignende test fra en seriøs instans. Anandtech har lovet en. Endret 24. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Capless Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 @Protest Vil ikke "17.3" full-HD LED skjerm 1920x1080, matt med 3D panel, briller og lisens (støttes kun av nVidia skjermkort)" vær en god nok skjerm? Hva er IPS panel? Jeg har selv blitt interessert i BF3 selv om jeg aldri har vært glad i BF spillene, men vet ikke helt om jeg blir å spille det om PCen ikke takler det helt, hehe Lenke til kommentar
Protest Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 (endret) For det første, så har jeg aldri sett 3D hverken i spill eller film, men har lest endel om det og konkludert før jeg i det hele har sett det Mine øyne er ikke helt samsynte. Sagt med andre ord. Jeg er skjeløyd, men i så liten grad at du ikke vil se det. Men i et 3D spill så vil jeg se 2 motstandere, mens du kanskje ser en. De to motstandere vil også veklse mellom intensitet, og hvilket av dem skal jeg skyte på? Det er problemet for oss som ikke er helt samsynte. Så rapporteres det at det heller ikke funker for de med et fullgodt syn. De blir også slitne, og etter 2 timer sier de fleste takk og farvel til det. Så det tredje om 3D. Denne teknologien tar så mye ut av piffen til kortet at spillbarheten blir lidende. Da er i hvertfall vitsen helt borte, sjøl om det er flott å skryte på seg at det har man. Jeg har hatt masse teknologi i mine maskiner som jeg aldri har brukt, og vips er det borte vekk. Slik tror jeg det er med 3D spill også. I hvertfall de første årene til teknologien blir mer moden. Når det gjelder spill, og jeg antar BF3 er i den kategorien, at for å øke spillbarheten så bør man ha en stor/større skjerm tilgjengelig. Spillet er i såpass detaljerte omgivelser, at for å få den riktige informasjonen så bør en ha større skjerm - > altså en ekstern skjerm. Tn skjermteknologien er den billigste og derfor den mest utbredte. Det vil også si at flesteparten av bærbare har denne typen skjerm. Det finnes mange andre typer skjermpaneler, der IPS er mest kjent; http://www.tftcentral.co.uk/ Der kan du lese mer om forskjellige paneltyper. Tn panelene har vært de foretrukne til spill etter at CTR skjermen forsvant, da de også har vært raskest. Nå er har dog andre paneltyper kommet etter og er vel så raske som Tn panelet til spill. Dog i BF3, slik man kan se i videoen jeg postet, så foregår spillet i mørke partier osv. Der vil de med IPS panel vinne, da fargedynamikken er en helt annen i den type skjermer. Man er heller ikke avhengig av å sitte i "the sweetspot" for å se hva som skjer da IPS panelet har innsynsvinkel som oftest på 178 grader. Off Topic igjen Så etter at jeg hadde postet innlegget, at det ble innlegg nr 1.000 i denne tråden. Det er altså et lite jubileum, og viser at det er en spennende tråd vi har og ikke minst en god tråd. Endret 24. august 2011 av Protest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå