Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale SSD til denne maskinen da en vanlig harddisk kommer til å bli en stor flaskehals. Jeg tror at 4gb ram gjør en minst like bra jobb som 8gb ram.

Godt å se du er fornøyd med oppgraderingen, og at den ikke bråker så ille som flere skal ha det til.

Vil en kombinert HDD og SSD gjøre mye av samme nytten som en ren SSD?

Én ting til: Er det stor forskjell i praksis om jeg går for 1333mhz eller 1600Mhz RAM?

Jeg bruker SSD som systemdisk (OS, spill, programmer). Alt av musikk, video, bilder etc++ har jeg på den andre harddisken (som er montert der hvor optiske drevet skal være). Og hastigheten mellom SSD og HDD er meget bra :)

Edit: Eller mener du hybriddisk? Jeg tror at det er de mest brukte filene som blir lagt til SSD-delen i en hybriddisk. Så farten blir vel litt varierende...

Angående ram så leste jeg en test på anandtech. De mente at det ikke var så veldig stor forskjell. Men om du planlegger å fylle opp 16gb med ram iløpet av den tiden du skal ha pc'n så kan du jo like godt starte med 1600mhz ram med en gang så du slipper å skifte de ut.

Ja, tenkte hybriddisk. Takk for oppklaringen.

Nå er det slik at jeg må holde investeringen under kr 15.000 dersom enkeltpersonforetaket mitt IKKE er mva-registrert, mens jg har litt mer å gå på om jeg momsregistrerer meg.

Spørsmålet er hva jeg evt kan nedprioritere om det står mellom det rimeligste grafikkortet, mindre ram eller en kjipere harddisk.

Er det noe som like gjerne lar seg kjøpe utenom og som jeg da kan oppgradere PC'en med på egenhånd uten at det medfører betydelige merkostnader?

Prioritering:

1. Harddisk

2. Ram

3. Skjermkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prioritering:

1. Harddisk

2. Ram

3. Skjermkort

Med andre ord vil denne oppstillingen til 14440kr fungere ypperlig for min bruk (Photoshop og enkel videoredigering)?

MULTICOM Kunshan P150 15.6" Full-HD matt LED (Varenr: P150HM-PM1)

INTEL Core i7 i7-2720QM/2.2GHz 6M (Varenr: BX80627I72720QM)

MULTICOM GeForce GTX560M til Kunshan P150 (Varenr: P150HM-GTX560M)

INTEL 6230 WLAN kort (Varenr: 62230AN.HMWWB)

MICROSOFT Windows 7 Home Premium OEM - kun med PC (Varenr: GFC-01051-NO-MULTI)

MULTICOM PC-produksjon (Varenr: MONTERING)

MULTICOM brakett for bytte av DVD til ekstra HDD (Varenr: P150-BRAKETT)

2 X SAMSUNG 4GB DDR3 PC1060 1333MHz SO-DIMM CL9 (Varenr: M471B5273BH1-CH9)

INTEL SSD 320 80GB Solid State Drive 2.5" 3Gbps SATA 25nm MLC (Varenr: SSDSA2CW080G310)

PRODUKSJONSVARE 500GB SATA 7200RPM 2.5" (Varenr: 500GBSATA72002.5)

Evt legge litt mer i RAM og velge 1600 Mhz eller tilogmed doble mengden til 16Gb (ved å kjøpe noen brikker utenom)

Er det mulig å finne ut hvor lang leveringstiden på dette blir, uten å først bestille?

Velger gjerne et noe annet oppsett om jeg sparer en måned i leveringstid.

Lenke til kommentar

Om det ikke er penger det står på, så er det RAM og prosessor som er "medisin" for både Photoshop og videoredigering. Jeg ville altså gått for den raskeste RAM'en og så kraftig prosessor som mulig, altså Intel® Core™ i7-2820QM til kr 1.500 ekstra. Om det er penger det står på, så gå for en W155 om ikke spilling prioritert i høyeste oppløsning osv.

laptoper og nå er to T61'ere modne for bytte, men de blir altså ikke kjøpt fra Multicom.Off topic

Kan nevne at det er lite sannsynlig at jeg kommer til å handle mer med Multicom. De har klart å lage en krangel om en strømforsyning til en Acer som tok kvelden. Rett og slett en ren retur og bytte sak, hvor de har nektet å bytte.

Ja vel, men da er ny innkjøpt fra Mytrendyphone til 2/3 av prisen, og Multicom har mistet en kunde som de siste to og halvt år har handlet der for 45-50K. 5

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Om det ikke er penger det står på, så er det RAM og prosessor som er "medisin" for både Photoshop og videoredigering. Jeg ville altså gått for den raskeste RAM'en og så kraftig prosessor som mulig, altså Intel® Core™ i7-2820QM til kr 1.500 ekstra. Om det er penger det står på, så gå for en W155 om ikke spilling prioritert i høyeste oppløsning osv.

Står det noengang ikke om penger? ;)

Tror jeg har oppskriften på en passende maskin da, ja.

Takk for tips.

Da gjenstår kun byggetiden til Multicom (hater å vente når noe er bestilt)

Lenke til kommentar

Forbred deg på å måtte vente en stund... snart to månder siden jeg la inn min bestilling nå.

Men har vel bare meg selv å takke siden jeg har forandret bestillingen underveis....

Sendte mail til [email protected] og lurte på om enkelte enkeltkomponenter har lengre levringstid enn andre, slik at jeg da kunne tilpasse PC'en for kortest mulig ventetid.

De kunne svare at ja, det er forskjell i leveringstid mellom komponentene, enten pga etterspørselsforhold eller pga at enkelte ting er så nye at de ikke er kommet på lager enda.

Men hva som er inne og hva som ikke er inne, det kunne de ikke svare på.

Generelt sett er det ca 1 måned ventetid på maskinen, uansett konfigurasjon, tolket jeg tilbakemeldingen som.

Det er vel ikke noe verre enn normal leveringstid hos f.eks Dell eller andre som bygger maskinen etter bestilling?

Lenke til kommentar

Forbred deg på å måtte vente en stund... snart to månder siden jeg la inn min bestilling nå.

Men har vel bare meg selv å takke siden jeg har forandret bestillingen underveis....

Sendte mail til [email protected] og lurte på om enkelte enkeltkomponenter har lengre levringstid enn andre, slik at jeg da kunne tilpasse PC'en for kortest mulig ventetid.

De kunne svare at ja, det er forskjell i leveringstid mellom komponentene, enten pga etterspørselsforhold eller pga at enkelte ting er så nye at de ikke er kommet på lager enda.

Men hva som er inne og hva som ikke er inne, det kunne de ikke svare på.

Generelt sett er det ca 1 måned ventetid på maskinen, uansett konfigurasjon, tolket jeg tilbakemeldingen som.

Det er vel ikke noe verre enn normal leveringstid hos f.eks Dell eller andre som bygger maskinen etter bestilling?

Pc'n min som ble bestilt fra usa tok 1 dag å bygge. Da jeg bestilte min Dell for 5 år siden så tok det ca 10 dager. Tviler på at multicom bruker 1 måned på bygging. De har vel mye på fjernlager.

Endret av BIG1
Lenke til kommentar

Fikk ny mail fra multicom i dag. Nå er det tydeligvis grunnmodellen de venter på. Fikk beskjed om at den var regnet på lager 18/8, og at de da ville sette igang å bygge maskinene, og at jeg kunne forvente at den ble sendt fra dem i løpet av uke 34. Samtidig tror jeg folk som bestiller nå må belage seg på å vente lenger en dette siden de har lange køer for øyeblikket..

Lenke til kommentar

Tenker på å kjøpe meg en P150 evt P170 jeg må klargjøre meg til BF3. Er dette pcene å kjøpe eller kan jeg like godt vente 2 mnd før jeg kjøper mtp bedre skjermkort osv?

Og kan det lønne seg å kjøpe ram/hardisk/ssd e.l utenom å sette det inn selv?

Lenke til kommentar

thomit eller andre som har peiling kan dere vær så snill svare om det er stor forskjell mellom Intel 2720QM og Intel 2820QM ? Protest linket dette: http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-2820QM-Notebook-Processor.40112.0.html

Der ser man at 2720QM er litt svakere enn Intel 960. Jeg har 960 som er på stasjonæren min og den er 1 år gammel når.. Jeg skjønner at prossesorene og skjermkortene i stasjonær yter mer, men uansett så virker ikke 2720QM så sterkt. Så lurer jeg på om hvor stor forskjell det er mellom 2720QM og 2820QM og om det er verdt å kjøpe 2820QN, jeg skjønner ikke hvor mye forskjell det er mellom de to ved å se på tallene i notebookcheck.net...

Endret av techn9e
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig i en sammenligning jeg leste for ikke så lenge siden var det i størrelsesorden 5-10% økning i ytelse fra 2720 til 2820 mens økningen fra 26xx til 2720 var omkring 20%, det ble konkludert med at 2720 var prosessoren som ga mest for pengene...

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke stor forskjell. Det er det mest fornuftige svaret jeg har, faktisk, Det er forskjell, men den er ikke stor. Med det mener jeg at folk som ikke har absolutt behov for så stor prosessorkraft som mulig, kan gå etter innholdet i lommeboka. Egentlig savner jeg mulighet for å sette inn en Core i7-2630QM i P150. Det hadde vært prosessor nok for de fleste.

At Core i7-960 som sitter i din stasjonære er kraftigere, er jo ikke så rart - det er forskjell på stasjonære og bærbare prosessorer. Likevel er de nye Sandy Bridge bærbarprosessorene såpass nær sine stasjonære brødre, at det et gedigent stort framskritt, faktisk. På den forrige generasjonen var forskjellen mellom stasjonær og bærbar prosessor temmelig stor. Det var også derfor jeg fant fram til en bærbar med stasjonær prosessor i. Jeg hadde nesten gitt opp håpet om å finne en bærbar maskin med prosessorkraft nok, inntil jeg fant Multicom Kunshan D900-i7.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...