Doctor_Hellsturm Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Leste et sted at det var helt umulig å oppdrive 6870 om dagen, så det lover vel ikke veldig godt for 6990 heller. Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Noen som vet om når gtx 580 kommer til Multicom? Lenke til kommentar
lappetopp Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ser ut til at jeg like godt kan utsette bestillingen til leveringssituasjonen har stabilisert seg, virker som om det kan ta sin tid foreløpig... tross alt har jeg bare lyst på ny laptop fordi jeg... har lyst på... Hvem vet, kanskje prisen går ned en krone eller to også? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Noen som vet om når gtx 580 kommer til Multicom? Du har jo selv skrevet at Multicom har sagt 1 mnd til deg? Hvorfor i all verden skulle noen av oss andre vite noe bedre? Sitat: "Skrevet 6. august 2011 - 18:23 - Kjøpte P170 fra Multicom med gtx 580, og nå sier de at den ikke er inne og det tar 1 mnd å levere den." Ærlig talt folkens - hvis man vil ha aller nyeste hardware, og spesiellt når det gjelder konfigurerbare laptoper - smør dere med tålmodighet. Hvis man ikke kan vente på godsakene, kjøp noe annet. Endret 9. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Illus Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ærlig talt folkens - hvis man vil ha aller nyeste hardware, og spesiellt når det gjelder konfigurerbare laptoper - smør dere med tålmodighet. Hvis man ikke kan vente på godsakene, kjøp noe annet. Vel.. nå vet både du og jeg at Multicom suger på informasjon til sine kunder. Det hadde kostet dem mindre enn en kalori å oppdatere sidene sine med advarsler om at produktene tar måneder å få i hus samt at man må regne med en 7-8 ytterligere forsinkelser i løpet av ventetiden. Jeg dri..r i at de har en over gjennomsnittet god supporttelefon når det burde være unødvendig å ringe dem for å få denne informasjonen. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Ærlig talt folkens - hvis man vil ha aller nyeste hardware, og spesiellt når det gjelder konfigurerbare laptoper - smør dere med tålmodighet. Hvis man ikke kan vente på godsakene, kjøp noe annet. Vel.. nå vet både du og jeg at Multicom suger på informasjon til sine kunder. Det hadde kostet dem mindre enn en kalori å oppdatere sidene sine med advarsler om at produktene tar måneder å få i hus samt at man må regne med en 7-8 ytterligere forsinkelser i løpet av ventetiden. Jeg dri..r i at de har en over gjennomsnittet god supporttelefon når det burde være unødvendig å ringe dem for å få denne informasjonen. Jeg tror at denne informasjonen du vil ha, blir svært vanskelig annet enn på individuell basis. Dvs. at samtidig eller like før man bestiller en Multicom-maskin, så tar man en telefon til Multicom og spør om de har alle delene som trengs i hus, og hvor lang tid det vil ta. Avhengig av svaret så velger man så om man godtar ventetiden eller ikke, og evt. handler et annet produkt, et annet sted. Hvis det viser seg senere at de ikke kan levere innen den tiden de har oppgitt, så har man igjen valget om å vente ytterligere, eller avblåse hele handelen. Verre er det jo ikke, faktisk. Men generellt kan man jo si det sånn: Hvis du har en bestemt dato du må ha en ny laptop innen, så ikke bestill en konfigurerbar laptop. Dette gjelder like gjerne Dell/Alienware som Multicom. Ingen forhandler kan garantere å ha alle deler som trengs i hus til enhver tid. Og alle er avhengig av sine underleverandører. For de fleste forhandlere så betyr dette at enten har de laptopen man bestiller på lager eller på såkalt "fjernlager", eller så har man det ikke. For Multicom og Dell sine konfigurerbare laptoper så er det ikke fullt så enkelt. Endret 9. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
abadotcom Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg vurderer denne maskinen selv, men da jeg kun er gjennomsnittlig interessert i hardware, så er jeg usikker på om den er det beste valget for meg. Jeg har i dag en Dell Inspiron 6400 med 2Gb RAM, integrert grafikkort og en 2ghz prosessor. Den kostet rundt 10.000kr for 4 år siden og har fungert godt, den er selv i dag brukbar for det meste av mitt behov, men jeg ønsker altså noe kraftigere. Det som setter krav til mine maskiner er hovedsakelig bildebehandling i Photoshop. Dagens maskin mangler RAM for å utføre de mest krevende operasjonene i PS og jeg må også begrense antall bilder jeg har oppe samtidig btraktelig. Det er ikke noe stas. I tillegg ønsker jeg å prøve meg på litt videoredigering. Dette har ikke vært mulig med dagens maskin og full HD-materiale. Videre har jeg nærmest sluttet å spille, hovedsakelig fordi maskinen min er så dårlig. Er greit å ha mulighetene til å spille nyre spill, selv om jeg ikke er den største gameren. Behovene er altså fotoredigering, bittelitt videoredigering (kanskje) og til slutt gaming. Word, epost og internett er en implisitt selvfølge. Stasjonær er dessverre ikke aktuelt pr nå, da jeg skal reise en del det neste året og trenger redigeringskraften med meg på farta. Er denne maskinen det mest passende valget for meg? Hvilke tilpasningsalternativer bør jeg eventuelt velge? Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Jeg vurderer denne maskinen selv, men da jeg kun er gjennomsnittlig interessert i hardware, så er jeg usikker på om den er det beste valget for meg. Jeg har i dag en Dell Inspiron 6400 med 2Gb RAM, integrert grafikkort og en 2ghz prosessor. Den kostet rundt 10.000kr for 4 år siden og har fungert godt, den er selv i dag brukbar for det meste av mitt behov, men jeg ønsker altså noe kraftigere. Det som setter krav til mine maskiner er hovedsakelig bildebehandling i Photoshop. Dagens maskin mangler RAM for å utføre de mest krevende operasjonene i PS og jeg må også begrense antall bilder jeg har oppe samtidig btraktelig. Det er ikke noe stas. I tillegg ønsker jeg å prøve meg på litt videoredigering. Dette har ikke vært mulig med dagens maskin og full HD-materiale. Videre har jeg nærmest sluttet å spille, hovedsakelig fordi maskinen min er så dårlig. Er greit å ha mulighetene til å spille nyre spill, selv om jeg ikke er den største gameren. Behovene er altså fotoredigering, bittelitt videoredigering (kanskje) og til slutt gaming. Word, epost og internett er en implisitt selvfølge. Stasjonær er dessverre ikke aktuelt pr nå, da jeg skal reise en del det neste året og trenger redigeringskraften med meg på farta. Er denne maskinen det mest passende valget for meg? Hvilke tilpasningsalternativer bør jeg eventuelt velge? Jeg gikk selv fra en Inspiron 6000 (2.13ghz, 2gb ram, ati radeon x300, Win 7 ultimate) til P150HM Er VELDIG fornøyd! Specs på den nye maskinen ser du i signaturen. Kan spille Starcraft 2 på Ultra selv om det er det "dårligste" skjermkortet du får til pc'n nå. Om 2 år blir det vel oppgradert cpu, ram og skjermkort som jeg kjøper på ebay. Bruker den nye til spill, bilde- og videoredigering. Alt fungerer ypperlig. Den bråker til og med mindre enn Dell Inspiron 6000. (selv om viftene er på maks). Jeg vil anbefale SSD til denne maskinen da en vanlig harddisk kommer til å bli en stor flaskehals. Jeg tror at 4gb ram gjør en minst like bra jobb som 8gb ram. Endret 9. august 2011 av BIG1 Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Noen som vet om når gtx 580 kommer til Multicom? Du har jo selv skrevet at Multicom har sagt 1 mnd til deg? Hvorfor i all verden skulle noen av oss andre vite noe bedre? Sitat: "Skrevet 6. august 2011 - 18:23 - Kjøpte P170 fra Multicom med gtx 580, og nå sier de at den ikke er inne og det tar 1 mnd å levere den." Ærlig talt folkens - hvis man vil ha aller nyeste hardware, og spesiellt når det gjelder konfigurerbare laptoper - smør dere med tålmodighet. Hvis man ikke kan vente på godsakene, kjøp noe annet. Greit, sjef Ærlig talt folkens - hvis man vil ha aller nyeste hardware, og spesiellt når det gjelder konfigurerbare laptoper - smør dere med tålmodighet. Hvis man ikke kan vente på godsakene, kjøp noe annet. Vel.. nå vet både du og jeg at Multicom suger på informasjon til sine kunder. Det hadde kostet dem mindre enn en kalori å oppdatere sidene sine med advarsler om at produktene tar måneder å få i hus samt at man må regne med en 7-8 ytterligere forsinkelser i løpet av ventetiden. Jeg dri..r i at de har en over gjennomsnittet god supporttelefon når det burde være unødvendig å ringe dem for å få denne informasjonen. Sant det også, alle andre sider har lagerstatus på sidene side. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg vurderer denne maskinen selv, men da jeg kun er gjennomsnittlig interessert i hardware, så er jeg usikker på om den er det beste valget for meg. Jeg har i dag en Dell Inspiron 6400 med 2Gb RAM, integrert grafikkort og en 2ghz prosessor. Den kostet rundt 10.000kr for 4 år siden og har fungert godt, den er selv i dag brukbar for det meste av mitt behov, men jeg ønsker altså noe kraftigere. Det som setter krav til mine maskiner er hovedsakelig bildebehandling i Photoshop. Dagens maskin mangler RAM for å utføre de mest krevende operasjonene i PS og jeg må også begrense antall bilder jeg har oppe samtidig btraktelig. Det er ikke noe stas. I tillegg ønsker jeg å prøve meg på litt videoredigering. Dette har ikke vært mulig med dagens maskin og full HD-materiale. Videre har jeg nærmest sluttet å spille, hovedsakelig fordi maskinen min er så dårlig. Er greit å ha mulighetene til å spille nyre spill, selv om jeg ikke er den største gameren. Behovene er altså fotoredigering, bittelitt videoredigering (kanskje) og til slutt gaming. Word, epost og internett er en implisitt selvfølge. Stasjonær er dessverre ikke aktuelt pr nå, da jeg skal reise en del det neste året og trenger redigeringskraften med meg på farta. Er denne maskinen det mest passende valget for meg? Hvilke tilpasningsalternativer bør jeg eventuelt velge? Hvis du ikke er spesiellt interresert i spilling, men heller er ute etter en god allround bærbar, dvs. en som gjør det bra på alt, ville jeg vel enten se på Multicom Kunshan W155, eller den nye Asus N55SF. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg tror at denne informasjonen du vil ha, blir svært vanskelig annet enn på individuell basis. I min verden er ingenting umulig.. og som regel så er det umulige temmelig simpelt bare man går inn for å løse det. Det minimum jeg hadde forventet av Multicom er: 1) En generell advarsel om at konfigurerbare laptops med bleeding edge hardware tar uker å levere. Multicom nevner ikke med ett ord at de legger ut ny hardware i sine konfigurasjoner lenge før de er bekreftet i hus hos dem. 2) En daglig oppdatert status på hver enkelt komponent. Linket mot ordre/lager-system så burde dette være det enkleste i verden å få til da Multicom jo sitter på denne informasjonen siden de kan fortelle den videre til kunder som ringer og spør. Enkelt og greit. Synest du forsvarer dem litt for mye til tider thomit Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Ok, yes, i en perfekt verden kunne det ha vært greit med slik info på websiden, enig i det ... men det forhindrer da ikke den enkelte kunde å ta personlig initiativ til å spørre etter den informasjonen man trenger. Det er akkurat på samme måte som når man kjøper noe i en fysisk butikk, man spør betjeningen - er varen på lager? Hvis ikke, når kan jeg vente den? Samme med nettbutikker, bare at her kan du ikke prate face to face med betjening, men må ringe eller maile. Såpass forventer jeg faktisk at kunder skal klare sjøl. Ta kontroll over din egen handel, for f... ... større sjanse for at man blir fornøyd da Jeg forsvarer ikke Multicom spesiellt, men jeg prøver å få folk til å forstå at det er en viss forskjell på forhandlere som leverer varer som kunden selv konfigurerer, og forhandlere som slipper å ta slike hensyn. I så måte er Multicom og Dell i samme båt, og Komplett er det når det gjelder sine stasjonære byggesett. I mitt hode er det en selvfølge at det kan bli lengre ventetid og oftere utsettelser på slike varer. Endret 9. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
abadotcom Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg vil anbefale SSD til denne maskinen da en vanlig harddisk kommer til å bli en stor flaskehals. Jeg tror at 4gb ram gjør en minst like bra jobb som 8gb ram. Godt å se du er fornøyd med oppgraderingen, og at den ikke bråker så ille som flere skal ha det til. Vil en kombinert HDD og SSD gjøre mye av samme nytten som en ren SSD? Det er et hav av forskjell på 4Gb RAM og 8Gb RAM ved bruk av Photoshop. Står nok heller mellom 16 og 8. Hvis du ikke er spesiellt interresert i spilling, men heller er ute etter en god allround bærbar, dvs. en som gjør det bra på alt, ville jeg vel enten se på Multicom Kunshan W155, eller den nye Asus N55SF. Ja, spilling er ikke høyest på rangeringsordenen, men vil kun nedprioriteres om jeg kan spare en del penger på det. Skal kikke på de to du nevner. Takk for hjelpen Én ting til: Er det stor forskjell i praksis om jeg går for 1333mhz eller 1600Mhz RAM? Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg vil anbefale SSD til denne maskinen da en vanlig harddisk kommer til å bli en stor flaskehals. Jeg tror at 4gb ram gjør en minst like bra jobb som 8gb ram. Godt å se du er fornøyd med oppgraderingen, og at den ikke bråker så ille som flere skal ha det til. Vil en kombinert HDD og SSD gjøre mye av samme nytten som en ren SSD? Én ting til: Er det stor forskjell i praksis om jeg går for 1333mhz eller 1600Mhz RAM? Jeg bruker SSD som systemdisk (OS, spill, programmer). Alt av musikk, video, bilder etc++ har jeg på den andre harddisken (som er montert der hvor optiske drevet skal være). Og hastigheten mellom SSD og HDD er meget bra Edit: Eller mener du hybriddisk? Jeg tror at det er de mest brukte filene som blir lagt til SSD-delen i en hybriddisk. Så farten blir vel litt varierende... Angående ram så leste jeg en test på anandtech. De mente at det ikke var så veldig stor forskjell. Men om du planlegger å fylle opp 16gb med ram iløpet av den tiden du skal ha pc'n så kan du jo like godt starte med 1600mhz ram med en gang så du slipper å skifte de ut. Lenke til kommentar
lappetopp Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (forbrukerinitiativ etc) Sånn kort oppsummert kan vi kanskje være enige om: 1) at man må forvente både lengre leveringstid og uforutsette forsinkelser på konfigurerbare maskiner med "bleeding edge hardware" (nydelig uttrykk forresten) og 2) at Multicom for å glede sine kunder og uten å forbruke for mange kalorier med fordel kunne innføre oppdatert lagerstatus for komponentene på sine nettsider. Skål! Lenke til kommentar
abadotcom Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg vil anbefale SSD til denne maskinen da en vanlig harddisk kommer til å bli en stor flaskehals. Jeg tror at 4gb ram gjør en minst like bra jobb som 8gb ram. Godt å se du er fornøyd med oppgraderingen, og at den ikke bråker så ille som flere skal ha det til. Vil en kombinert HDD og SSD gjøre mye av samme nytten som en ren SSD? Én ting til: Er det stor forskjell i praksis om jeg går for 1333mhz eller 1600Mhz RAM? Jeg bruker SSD som systemdisk (OS, spill, programmer). Alt av musikk, video, bilder etc++ har jeg på den andre harddisken (som er montert der hvor optiske drevet skal være). Og hastigheten mellom SSD og HDD er meget bra Edit: Eller mener du hybriddisk? Jeg tror at det er de mest brukte filene som blir lagt til SSD-delen i en hybriddisk. Så farten blir vel litt varierende... Angående ram så leste jeg en test på anandtech. De mente at det ikke var så veldig stor forskjell. Men om du planlegger å fylle opp 16gb med ram iløpet av den tiden du skal ha pc'n så kan du jo like godt starte med 1600mhz ram med en gang så du slipper å skifte de ut. Ja, tenkte hybriddisk. Takk for oppklaringen. Nå er det slik at jeg må holde investeringen under kr 15.000 dersom enkeltpersonforetaket mitt IKKE er mva-registrert, mens jg har litt mer å gå på om jeg momsregistrerer meg. Spørsmålet er hva jeg evt kan nedprioritere om det står mellom det rimeligste grafikkortet, mindre ram eller en kjipere harddisk. Er det noe som like gjerne lar seg kjøpe utenom og som jeg da kan oppgradere PC'en med på egenhånd uten at det medfører betydelige merkostnader? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Nå er det slik at jeg må holde investeringen under kr 15.000 dersom enkeltpersonforetaket mitt IKKE er mva-registrert, mens jg har litt mer å gå på om jeg momsregistrerer meg. Regner med at du er klar over at du står svakere mht. forbrukervern (kjøpslov, garanti etc.) når du kjøper via firma kontra som privatperson. Så vinningen kan fort gå opp i spinningen om du er uheldig. Lenke til kommentar
abadotcom Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Nå er det slik at jeg må holde investeringen under kr 15.000 dersom enkeltpersonforetaket mitt IKKE er mva-registrert, mens jg har litt mer å gå på om jeg momsregistrerer meg. Regner med at du er klar over at du står svakere mht. forbrukervern (kjøpslov, garanti etc.) når du kjøper via firma kontra som privatperson. Så vinningen kan fort gå opp i spinningen om du er uheldig. Ja, det er jeg klar over. Med utstyr som dette er allikevel mva-fradraget og kostnadsavskrivningen gull verdt for meg. Lenke til kommentar
lappetopp Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Er det noe som like gjerne lar seg kjøpe utenom og som jeg da kan oppgradere PC'en med på egenhånd uten at det medfører betydelige merkostnader? Hvis det gjør det lettere å holde seg innenfor investeringsgrensen vil jeg tro at både HDD/SSD og RAM fint kan kjøpes utenom uten at totalprisen blir noe høyere, disse krever ikke doktorgrad for å la seg montere riktig. Edit: Prisjakt er din venn Endret 10. august 2011 av lappetopp Lenke til kommentar
abadotcom Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Er det noe som like gjerne lar seg kjøpe utenom og som jeg da kan oppgradere PC'en med på egenhånd uten at det medfører betydelige merkostnader? Hvis det gjør det lettere å holde seg innenfor investeringsgrensen vil jeg tro at både HDD/SSD og RAM fint kan kjøpes utenom uten at totalprisen blir noe høyere, disse krever ikke doktorgrad for å la seg montere riktig. Edit: Prisjakt er din venn thx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå