Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden

Anbefalte innlegg

Jeg er kjempefornøyd. Skulle ønske den var litt stillere ved idle. Utenom det, har jeg ingenting å klage over. Jeg har byttet ut DVD-romen med en ekstra HDD på 1tb (12,5mm) og det funker fint. Kanten på chassiset ved venstre topphjørnet har noe av gummien blitt skrapt vekk pga transport i sekken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, da har også jeg begynt å sikle på en Kunshan P150. Foreløpige tanker er:

- Matt skjerm (aldri hatt dette, men det virker sterkt anbefalt av de fleste)

- i7-2720QM (pris/ytelse)

- 2Gb RAM (bytte med Kingston HyperX SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, ca 800,- inkl frakt

- AMD Radeon HD 6990M

- Primær HDD: Har en 120GB OCZ Vertex2 fra før

- Sekundær HDD: Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB 8MB 1TB el. Samsung SpinPoint MT2 HM100UI 8MB 1TB, ca 800,- inkl frakt (begge 5400rpm, lik pris, vet ikke hva forskjellen består i)

- Ekstern BD-spiller/DVD-brenner, f.eks. denne, ca 800,- inkl frakt

- Engelsk Win7 Ultimate x64 OEM separat, ca 1500,-

Totalpris skulle bli omkring 13500 + 800 + 800 + 800 + 1500 = 17400

Ekstra intern HDD er forsåvidt ikke et must da det er en 3TB USB3-disk på vei i posten...

Har selvfølgelig et par spørsmål:

1) Er det noen åpenbare dårlige idéer i oppsettet?

2) RAM-byttet ser ut til å gå i null økonomisk, er Kingston HyperX ok/verdt å bytte manuelt?

2b) Vil XMP-støtten til HyperX'en bli brukt i dette oppsettet?

3) Noen som vet om Vertex2 vil fungere i P150 i og med at Vertex3 skal være problematisk?

4) Er det noen som har forsøkt å putte inn en ekstra SSD i sporet Protest nevnte?

Så et lite tillegg. Det virker som om at P150/170 har en ledig mini-pcie plass rett innenfor batteripakken. Lett å komme til, og der burde det være mulig å dytte inn en 80 GB Intel 320 SSD. Noe slikt koster ca. 1200. Har linket alt inn for ikke lenge siden, hvordan, hva og hvor. Gjenstår egentlig å spørre Multicom om det virkelig lar seg gjøre, men jeg mener at det er mulig.

Takknemlig for alle innspill!

Lenke til kommentar

Ang. SSD i mini-PCIe sporet.

Her er størrelsen på den;

http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/intel-310-ssd-80gb/intel-310-ssd-80gb_comparison.jpg

3,5" HDD til venstre, og 2,5" HDD/SSD til høyre og mini-PCIe SSD i midten.

".... is the 80GB 310 Series SSD and although it uses a Mini-PCIe connector as mentioned earlier its form factor is actually mSATA measuring 50.8mmx29.85mm with a thickness of 4.85mm. This combined with a weight of less than 10grams makes for an incredibly compact unit and shown above is a comparison ( 310 in the centre ) with 3.5" desktop and 2.5" laptop drives. "

Hadde først bare sett i manualet da jeg først begynte å granske dette. Maskinen min var ikke her da, men nå har jeg den her. Åpnet batteripakken, og der, rett under batteriet ligger dette sporet (er en dummy 3G der nå) når maskinen er opp ned, slik den er når man løfter av batteriet.

I normaltilstand delvis rett over. Alt tilrettelagt for å legge 3G mudul i den, men det er altså en Mini-PCIe kobling, og da bør altså også en SSD for mini-PCIe gå inn der.

http://thessdreview.com/latest-buzz/intel-310-mini-pcie-80gb-ssd-first-tests/

Her testet på en annen maskin, men da ser man størrelsen på det hele.

I Dell Precision M4500 Mobile Workstation er det mulig å få den fabrikkonfigurert med mini-PCIe. Pr. øyeblikket vet jeg ikke om noen flere.

Titt på denne videoen;

http://www.youtube.com/gosupertalent#p/u/0/AG-ROPk3Weg

Oppstart av Win 7 på litt over 11 sek.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Jada, da har også jeg begynt å sikle på en Kunshan P150. Foreløpige tanker er:

- Matt skjerm (aldri hatt dette, men det virker sterkt anbefalt av de fleste)

- i7-2720QM (pris/ytelse)

- 2Gb RAM (bytte med Kingston HyperX SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, ca 800,- inkl frakt

- AMD Radeon HD 6990M

- Primær HDD: Har en 120GB OCZ Vertex2 fra før

- Sekundær HDD: Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB 8MB 1TB el. Samsung SpinPoint MT2 HM100UI 8MB 1TB, ca 800,- inkl frakt (begge 5400rpm, lik pris, vet ikke hva forskjellen består i)

- Ekstern BD-spiller/DVD-brenner, f.eks. denne, ca 800,- inkl frakt

- Engelsk Win7 Ultimate x64 OEM separat, ca 1500,-

Totalpris skulle bli omkring 13500 + 800 + 800 + 800 + 1500 = 17400

Ekstra intern HDD er forsåvidt ikke et must da det er en 3TB USB3-disk på vei i posten...

Har selvfølgelig et par spørsmål:

1) Er det noen åpenbare dårlige idéer i oppsettet?

2) RAM-byttet ser ut til å gå i null økonomisk, er Kingston HyperX ok/verdt å bytte manuelt?

2b) Vil XMP-støtten til HyperX'en bli brukt i dette oppsettet?

3) Noen som vet om Vertex2 vil fungere i P150 i og med at Vertex3 skal være problematisk?

4) Er det noen som har forsøkt å putte inn en ekstra SSD i sporet Protest nevnte?

Så et lite tillegg. Det virker som om at P150/170 har en ledig mini-pcie plass rett innenfor batteripakken. Lett å komme til, og der burde det være mulig å dytte inn en 80 GB Intel 320 SSD. Noe slikt koster ca. 1200. Har linket alt inn for ikke lenge siden, hvordan, hva og hvor. Gjenstår egentlig å spørre Multicom om det virkelig lar seg gjøre, men jeg mener at det er mulig.

Takknemlig for alle innspill!

Det ligner på oppsettet mitt:-)

Den andre Samsung hdd du nevner er 12.5mm, jeg vet ikke om denne vil passe fysisk.

Lenke til kommentar

Er det mulig å putte inn en sånn i p150??

Du tenker på Intel 310 SSD i mini-PCIe sporet.

Om det støttes i BIOS, så burde det være mulig. Om noen har interesse for dette, så går det ann å spørre Multicom om det faktisk er mulig. Jeg har en konvensjonell SSD, så for meg er det ikke et alternativ i øyeblikket, men kan være en mulighet til min Thinkpad T61.

Det ligger som sagt en dummy 3G kort i det sporet i dag, og den har jo ikke noen annen funksjon enn å fylle hullet i P150. Regner med at det er likedan i P170.

Lenke til kommentar

Dette betyr at jeg i grunn kan ha 3 ssd'er i pcen, dersom det støttes i BIOS?

Ja, om SSD i mini-PCIe støttes i BIOS, så kan du faktisk ha 3 eller flere SSDer i din bærbare. Når jeg sier tre eller flere, så kan man også ha en SSD i ExpressCard og for ikke å glemme den "glemte" porten, nemlig SDXC bare man får opp farta litt.

SSD som lagringsmedium er nå blitt så lite, og de forskjellige portene og busene begynner også å få opp farta, så nå er det vel bare ens hue og BIOS som bestemmer hvor OS skal være.

Endret av Protest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som aner noe om forventet leveringstid på standardmodellen for tiden? (med små endringer.)

P150 med matt skjerm, 2720QM cpu, 8gb 1333mhz ram, gtx560m, seagate 500gb hybrid disk, og uten os da jeg ønsket engelsk installasjon og disk ved siden av.

Det skal forsåvidt nevnes at jeg ringte inn og de sa at de nå har begynt å legge ved installasjonsplata med laptopene isteden for bare image. Men at man burde skrive det som kommentar ved bestilling da det ikke har blitt helt automatikk i å legge ved plata hver gang enda.

Men siden jeg ville ha engelsk språk så måtte jeg bestille ved siden av, siden det ikke var mulig å velge. (Rart igrunn)

Jeg bestillte for en ukes tid siden og har sendt inn spørsmål om forventet leveringstid (forhåpentligvis før skolestart). Men ikke noe svar enda, kommer vel i løpet av noen dager. (Gadd ikke ringe, kunne like greit vente på svar tenkte jeg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...