techn9e Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Er det verdt å avbestille og kjøpe med gtx 580 da? Kan man be Multicom å sette SSD i slot 0? Det blir jo opp til deg, men det kan jo virke som om HD 6970 er litt ekstra sjansespill, for tiden. Og du kan selvfølgelig be Multicom legge SSD'en der du vil. Det er jo hoved-"disken", tross alt - det er på den at OS og programmer skal ligge. Hvis ikke Multicom gjør det, så gjør det selv når du får maskinen. Da må man bare endre boot-rekkefølgen i BIOS etterpå. Det beste er selvfølgelig om man kjøper Win 7 separat, og legger den inn selv når man får maskinen, for å unngå mest mulig klabb og babb. Jeg kjøpte 6990 ikke 6970, tror du det er forsatt verdt? Hva hadde du gjort? Endret 31. juli 2011 av techn9e Lenke til kommentar
thomit Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Jeg hadde nok gått for et Nvidia-kort uansett, av andre årsaker. Men man kan jo håpe på at AMD har tatt til seg tilbakemeldingene angående HD 6970M, og sørger for at HD 6990M blir bedre ... men i så fall må man vel regne med at lanseringen vil bli utsatt enda mer... Det som føles tryggest akkurat nå, er vel å gå for enten GTX 560M eller GTX 580M. Da blir det jo i høyeste grad et spørsmål om penger. Dessuten, det er jo som Protest er inne på; hvis kortet ditt ryker innen garantiperioden, så vil du jo få et nytt. Det er bare aberet med å sende maskinen inn til rep da. Endret 31. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
thomit Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Da har jeg snart min P150HM En kompis i USA kjøpte den der og tok den med til meg. Han fikk den etter 2 dager. Clevo P150HM. Skjerm: 15.6" Matt FullHD 95% Color Gamut. CPU: Intel i7-2720QM med 8MB cache. (Kjøpt billig på ebay) Kjølepasta: IC7 Diamond 7 Carat Thermal Compound (ebay) GPU: Nvidia GTX560M. RAM: 8GB Kingston HyperX 1600mhz. (Kjøpt billig på ebay) Systemdisk: Intel 320 SSD 120GB. Disk 2 (optiske er tatt ut): Samsung Spinpoint M8 1TB. Wi-Fi: Intel 6230 a/b/g/n + blåtann Venter på kobberblokkene som skal festes på kjølingen til cpu, gpu og rambrikkene. Fikk med ei bæreveske på kjøpet Gleder meg til å starte den opp Rene julekvelden Bruker dere de offisielle driverne fra Clevo & Multicom sine nettsider? Hva med nvidi.com intel.com ? BIG1; Jeg håper du vet hva du gjør, når du bestiller en 95% Colour gamut skjerm? Du trenger tilgang til profesjonellt kalibreringsverktøy med slike skjermer, og du trenger å lage to separate farveprofiler; en for software som faktisk har støtte for slike skjermer, dvs, profesjonellt eller semi-profesjonellt bilde- og video-software, og en profil for all annen "normal" software, samt Windows. Fordi kalibrerer du bare for den ene, vil farvene se unaturlige ut i den andre. Og omvendt. Slike skjermer vil ikke gi bedre farver i all slags "normal" software, som spill, nettlesere .... ja, i alt, bortsett fra profft bilde- eller videoredigeringssoftware. Tvert imot; de vil gjerne gi svært oversaturerte farver, med f.eks sterkt rød- eller gulstikk. Disse skjermene er beregnet på folk som i all hovedsak skal bruke dem til profesjonell bilde og videoredigering. Du kan selvsagt stille på farvene slik at det ser best mulig ut, i Windows, nettleseren, spill osv - men hele poenget med en slik skjerm er da borte. Og erfaringsmessig er det temmelig tricky å få til å justere farvene på slike skjermer tilfredstillende, uten bruk av kalibreringsverktøy. Windows-farvejusteringen duger ikke - og heller ikke den som finnes i softwaren til skjermkortet, som regel. Nvidia sin har ganske mange parametre å stille på, men heller ikke med den er det enkelt. Og som sagt, har du stilt inn farvene slik at det ser brukbart ut i Windows, spill og nettleser, så vil det se helt på trynet ut hvis du bruker software som faktisk har støtte for, og er beregnet på 95% colour gamut skjerm. Endret 31. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
Doctor_Hellsturm Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Apropos kjøler så har jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623856 Billig, veldig grei og fint at man flytte viftene dit de trengs istedenfor å kjøle ned på midten. Lenke til kommentar
JonGro Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Har ingen hast, men begynner å bli lei av pcen jeg har nå.. Flere som venter på levering? Hvis ja, hva slags specs har dere valgt? Sitter og venter ja... Og venter og venter... Fikk mail fra multicom i dag, da sa de at kortet var ventet inn i slutten av august. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro jeg. Bestilte dagen etter deg! Har bestilt med matt skjerm, 8 Gb ram, 2720, 6990, 80 Gb SSD og 500 Gb 7200 som sekundærdisk:) gleder meg som en unge! Endret 1. august 2011 av JonGro Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Skal avbestille min P150 med 6990 og kjøpe en med gtx 580, vurderer virkerlig å kjøpe P170 nå. Skal brukes til skole så derfor er jeg ikke sikker om den blir for stor.. Vanskelig valg. Noen innspill? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Skal avbestille min P150 med 6990 og kjøpe en med gtx 580, vurderer virkerlig å kjøpe P170 nå. Skal brukes til skole så derfor er jeg ikke sikker om den blir for stor.. Vanskelig valg. Noen innspill? Skal du drasse den med deg er 15" max.. hjemme bruker du ekstern skjerm. Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Skal avbestille min P150 med 6990 og kjøpe en med gtx 580, vurderer virkerlig å kjøpe P170 nå. Skal brukes til skole så derfor er jeg ikke sikker om den blir for stor.. Vanskelig valg. Noen innspill? Skal du drasse den med deg er 15" max.. hjemme bruker du ekstern skjerm. Ganske bra poeng faktisk, men tenker forsatt på at jeg ikke vil legge stor forskjell på vekten og størrelen til 17" når den er i sekken.. Vet ikke helt. Vet noen vektforskjell mellom P150 og P170? Endret 1. august 2011 av techn9e Lenke til kommentar
Illus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Vet noen vektforskjell mellom P150 og P170? Står på multicom sine sider.. ca. 3,1 kg vs. ca. 3,9 kg Med tanke på at du sier at du skal ha den med på skole/lesesal o.l. så er jeg svært skeptisk til folk (uten å peke finger til deg) som skal drasse med seg spillbærbare på lesesalen. De bråker uansett hvordan du vrir og vender på det. Spillbærbare skal være hjemme. På lesesalen og skolen har man ikke behov for noe annet enn en lydløs mini-pc eller nettbrett. (Da tenker jeg ikke på unntakene som spesiallinjer innen grafisk design o.l. men vanlige folk som kun skal surfe og lese/skrive notater). Det er nå min mening Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Tror ikke den kommer til å bråke noe spesielt mer enn vanlige bærbare.. Jeg skal kjøpe nå en bærbar som jeg skal bruke hjemme og på skole og vil ha en ordentlig bærbar når jeg kjøper en. Har bestemt meg for å kjøpe P170 (17") Endret 1. august 2011 av techn9e Lenke til kommentar
Protest Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Se på denne tråden; https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#Hva_er_.22un.C3.B8dvendig_quoting.22.3F Den går rett og slett på; Hva er "unødvendig quoting"? Endret 1. august 2011 av Protest Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Da har jeg snart min P150HM En kompis i USA kjøpte den der og tok den med til meg. Han fikk den etter 2 dager. Clevo P150HM. Skjerm: 15.6" Matt FullHD 95% Color Gamut. CPU: Intel i7-2720QM med 8MB cache. (Kjøpt billig på ebay) Kjølepasta: IC7 Diamond 7 Carat Thermal Compound (ebay) GPU: Nvidia GTX560M. RAM: 8GB Kingston HyperX 1600mhz. (Kjøpt billig på ebay) Systemdisk: Intel 320 SSD 120GB. Disk 2 (optiske er tatt ut): Samsung Spinpoint M8 1TB. Wi-Fi: Intel 6230 a/b/g/n + blåtann Venter på kobberblokkene som skal festes på kjølingen til cpu, gpu og rambrikkene. Fikk med ei bæreveske på kjøpet Gleder meg til å starte den opp Rene julekvelden Bruker dere de offisielle driverne fra Clevo & Multicom sine nettsider? Hva med nvidi.com intel.com ? BIG1; Jeg håper du vet hva du gjør, når du bestiller en 95% Colour gamut skjerm? Du trenger tilgang til profesjonellt kalibreringsverktøy med slike skjermer, og du trenger å lage to separate farveprofiler; en for software som faktisk har støtte for slike skjermer, dvs, profesjonellt eller semi-profesjonellt bilde- og video-software, og en profil for all annen "normal" software, samt Windows. Fordi kalibrerer du bare for den ene, vil farvene se unaturlige ut i den andre. Og omvendt. Slike skjermer vil ikke gi bedre farver i all slags "normal" software, som spill, nettlesere .... ja, i alt, bortsett fra profft bilde- eller videoredigeringssoftware. Tvert imot; de vil gjerne gi svært oversaturerte farver, med f.eks sterkt rød- eller gulstikk. Disse skjermene er beregnet på folk som i all hovedsak skal bruke dem til profesjonell bilde og videoredigering. Du kan selvsagt stille på farvene slik at det ser best mulig ut, i Windows, nettleseren, spill osv - men hele poenget med en slik skjerm er da borte. Og erfaringsmessig er det temmelig tricky å få til å justere farvene på slike skjermer tilfredstillende, uten bruk av kalibreringsverktøy. Windows-farvejusteringen duger ikke - og heller ikke den som finnes i softwaren til skjermkortet, som regel. Nvidia sin har ganske mange parametre å stille på, men heller ikke med den er det enkelt. Og som sagt, har du stilt inn farvene slik at det ser brukbart ut i Windows, spill og nettleser, så vil det se helt på trynet ut hvis du bruker software som faktisk har støtte for, og er beregnet på 95% colour gamut skjerm. Takk for info! Har spurt leverandør, de sa at skjermen ble kalibrert fra fabrikk. Jeg skal få en kompis til å komme innom med spyder3, så får vi se hva forskjellen blir. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 2. august 2011 Forfatter Del Skrevet 2. august 2011 (endret) For de av dere som har bestilt maskinen med OS ferdig installert, men savner DVD plate av OS og gjerne vil ha en helt ren installasjon. Kanskje det er noen som vil ha OS DVD i bakhand, om det noe som skjærer seg. Hjelpen finnes. http://forums.mydigitallife.info/threads/14709-Windows-7-Digital-River-direct-links-Multiple-Languages-X86-amp-X64/page60?p=470600&viewfull=1#post470600 Her er Win 7 i forskjellige versjoner. Home Premium 32/64 er ikke der med norsk språkpakke, men den finner du her, men oppskriften hvordan du får den inn. http://samfunn.myhken.com/windows-7-hvordan-bytte-sprak-pa-w7-pro Til de som er i tvil. Alle vet hvilken policy HW og diskusjon.no har til piratvarer. Dette er ikke pirat, men helt lovlige kopier som det er lov å bruke med den kjøpte lisensen. Lisens nummeret står under maskinen. Kan legge til at lisensen virker også på engelsk versjon, eller andre språk for den saks skyld. Endret 2. august 2011 av Protest Lenke til kommentar
trollhaugen Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det skrives en del i Clevo-forumet hos Notebookreview, at noen Clevoforhandlere vurderer å slutte å selge maskinene med AMD HD 6970 kortet, pga. unormalt høy feilrate. Kobalt i England har visstnok allerede sluttet. Skepsisen er stor angående HD 6990 også, ser det ut som. Detter er i beste fall grunnløs spekulasjon. Det er bare Kobalt, et relativt lite firma, som har meldt om høy feilrate. INGEN av de store amerikanske leverandørene melder noe lignende. Heller ikke alienware eller apple som også bruker dette kortet. Å så tvil om et kort som ikke er lansert enda er latterlig. Mange i den tråden som ser på deg som en slags "guru" virker det som, så misvisende poster som denne bør du holde deg for god for, thomit! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Oj .... det var da voldsomt da, trollhaugen. Jeg bare raporterer slikt jeg ser rører seg i andre forum eller tråder, og som kan ha betydning for folk i denne tråden. Mulig at bekymringene ang. AMD-kortet er sterkt overdrevet, vi får i alle fall håpe det .... og alt kommer nok for en dag, en dag. Hvis ingen store amerikanske leverandører ikke melder fra om stor feilrate ved et produkt de fører, er vel heller ikke det helt unaturlig - disse bekymringene oppstår gjennom at forumbrukere snakker med hverandre, og hvis det er mistenkelig mange som sier at de er nødt til å returnere sitt HD 6970M, så har vi det gående. Alienware eller andre kommer ikke til å si at de vurderer å slutte med dette kortet - det blir bare gjort en dag, hvis problemet er reellt nok. Det er dessuten et par representanter fra noen av disse amerikanske forhandlerene, som også frekventerer nevnte forum hyppig, som har uttalt seg på en måte som kan tolkes som: "Vi avventer og ser", "Vi får se hva Sager gjør", "Vi venter på beskjed fra Clevo" .... dette tolker jeg som om de faktisk er klar over saken, og at de selv enten har merket seg unormalt hyppige reklamasjoner på dette kortet, eller at de bare har merket seg bekymringen/ryktene, men at de ikke helt vet hvordan de best skal hanskes med det ennå. Det hele er, hvis det er noe hold i det, heller ikke en helt unormal hendelse i skjermkortverdenen. Nvidia hadde lignende problemer med sin 8800-serie bærbarkort for noen år tilbake. Det førte til at Nvidia etterhvert lot berørte kunder få en kompensasjon, eller alle omkostninger dekket ved reparasjon/bytte .... jeg husker ikke helt hvordan det foregikk. Det er vel heller ikke rart da, at det er en viss skepsis til HD 6990M, selv om det ikke er helt klart ennå - det er jo 99 % helt likt HD 6970M. Men det er noe jeg lurer på; du sier at Apple også bruker dette kortet (med "dette" antar jeg at du mener HD 6790M) - hvilken Apple er det som har såpass sterke skjermkort? Det har jeg aldri sett før. Meg bekjent er det bare Clevo og Alienware som i det hele tatt har maskiner med disse toppklasse-kortene. Endret 5. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
trollhaugen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Som du selv sier oppstår disse spekulasjonene på forum hvor brukere med problemer samles. Dette er også mye av grunnen til at det fort kan oppstå hysteri uten særlig grunn. Gruppetenking bidrar enda sterkere. Men men. Ville bare påpeke at du videreformidler spekulasjoner som ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten. Det finnes ingen god grunn til å ikke velge AMD hvis en kun er ute etter spillkraft. 6790m og 6990m er også to forskjellige kort, og er nok mer forskjellige fra hverandre enn du tror. 6970m finner du i Apples iMac. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Ah, iMac ... jeg hadde glemt at den bruker bærbarkort. Men ellers, helt greit. Jeg har da heller aldri sagt at HD 6970M har en alvorlig feil - jeg har bare referert til en debatt som går på et annet forum. Og, dersom noen lurer, jeg ville ha gjort akkurat det samme dersom det hadde vært et Nvidia-kort det gjaldt. Jeg er ingen "fanboy" av noe som helst merke. Endret 5. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Armador Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 @Protest og EivindS Hvordan er inntrykket av clevoen nå? Dere har jo hatt den en stund, og burde merke ting som irriterer, og ting som virker utmerket. Kan dere ikke si litt om hvordan maskinen oppleves nå? Mvh Håk Lenke til kommentar
Protest Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 Hehe, jeg har den nå som reservemaskin/leketøy/lånemaskin Er nok sikker på at andre har større erfaring med maskinen enn meg, men av det lille jeg har opplevd, så er jeg fornøyd. Gjenstår å se når BF3 kommer, om jeg er like forhøyd da. Den kommer nok mer i bruk utover nå, og kanskje jeg da har noe mer å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå