Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden

Anbefalte innlegg

Hmmm...Multicom sa de skulle begynne å montere skjermkortet mitt (6990) rundt 8/8 så jeg svarte takk for at dere informerer meg og ps: vær så snill å ta dere litt tid når dere skal legge på kjølepastaen - det blir det første jeg sjekker når jeg får den.

Fikk dette svaret:

Hei,

Grafikkortene kommer ferdig montert med kjøler/ribbe fra produsenten. Vi åpner ikke disse unødvendig, og vil heller ikke anbefale at våre kunder gjør det.

Ha en fortsatt fin sommer!

Jeg tror de må ha misforstått hva jeg sa, eller er jeg helt på jordet selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg skal kjøpe P150 som ser slik ut.

Er i tvil om et par ting...

Jeg ser det har kommet AMD Radeon HD 6990M, som visstnok er bedre og billigere.

I forskningen min er det visst viktig med CUDA teknologi for raskere prosessering, og hvis jeg har forstått riktig er ATI Stream noe av det samme. Hvordan sammenliknes skjermkortene på det området?

Jeg kommer til å bruke linux, mest sannsynlig Ubuntu, og det er dermed viktig at skjermkortene fungerer optimalt der ift. driver ol.

Lenke til kommentar
Åpner du så må du legge nytt da det blir ujevnt.

Virker som om de får pc levert fra produsent med skjermkortet ferdig montert.

Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt å rive opp skjermkortet, skulle bare sjekke temperaturene når pcen er i gang, men det var sikkert der misforståelsen oppstod.

Spesielt at de får ferdigmontert skjermkort, lurer på om det er Clevo som gjør det for dem.

Lenke til kommentar
Åpner du så må du legge nytt da det blir ujevnt.

Virker som om de får pc levert fra produsent med skjermkortet ferdig montert.

Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt å rive opp skjermkortet, skulle bare sjekke temperaturene når pcen er i gang, men det var sikkert der misforståelsen oppstod.

Spesielt at de får ferdigmontert skjermkort, lurer på om det er Clevo som gjør det for dem.

Tror det er Clevo ja. Jeg kjøpte barebone, og der kunne jeg ikke kjøpe uten skjermkort. Det er fordi det er forskjellig barebone til nvidia og ati.

Lenke til kommentar

Det er nok fordi AMD og Nvidia kortene er litt forskjellige rent fysisk. Det vil bety at kjøleribbene vil måtte være litt forskjellig konstruert, for å passe kortene. Ikke noe av dette er jo standardisert i bærbarverdenen.

Det betyr også at det ikke er bare bare å bytte skjermkort (fra AMD til Nvidia eller omvendt) i disse laptopene - man må bytte kjøleribbe også.

Jeg tror ikke chassisene kommer ferdig montert med skjermkort fra Clevo. Jeg tror at de blir levert sammen med ulike type kjøleribber, avhengig av hvilket skjermkort som skal sitte i. Men jeg kan jo ta feil. Noen burde kanskje stille Multicom et presist spørsmål om hvordan dette foregår?

Svaret som kom fra Multicom litt lenger opp her, tyder på at de har misforstått - det virker som om de svarer på et spørsmål som omhandler stasjonære skjermkort. Eller, hvis det faktisk er sånn at de får levert to chassis-versjoner, ett for AMD og ett for Nvidia, med ferdig montert skjermkort og kjøleribbe, så er jo svaret helt kurant.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal kjøpe P150 som ser slik ut.

Er i tvil om et par ting...

Jeg ser det har kommet AMD Radeon HD 6990M, som visstnok er bedre og billigere.

I forskningen min er det visst viktig med CUDA teknologi for raskere prosessering, og hvis jeg har forstått riktig er ATI Stream noe av det samme. Hvordan sammenliknes skjermkortene på det området?

Jeg kommer til å bruke linux, mest sannsynlig Ubuntu, og det er dermed viktig at skjermkortene fungerer optimalt der ift. driver ol.

Det er riktig at AMD har en lignende teknologi som Nvidia's CUDA, men med litt blandet resultat. Dessuten, at software kan ta i bruk Cuda, betyr ikke at de like gjerne kan bruke AMD's funksjon, eller omvendt. Hvis du har software der det anbefales at man benytter seg av Cuda, må du nok holde deg til Nvidia for å få det til.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe ny SKOLE bærbar (dataingeniør) nå til max 15000 kr.

Så jeg lurer på om:

1. Hvor mye veier P15 (Skal drasse bærbaren i sekk hverdag.)

2. Tror dere det blir overkill bærbar for meg? Jeg vil helst ha en bærbar som kan dra fleste spill, jeg er ikke hardcore gamer, men kan hende jeg vil spille engang i blant, og da vil det være kjedelig om bærbaren min ikke klarer å dra spillet. Jeg skal også beholde bærbaren i noen år så derfor bør den være kraftig. Jeg er ganske kresen og blir veldig irritert hvis bærbaren har dårlig byggekvalitet (plast som knirker og osv..) Jeg skal investere penger i bærbaren en gang nå og beholde den i noen år utover.

3. Kommer det med bloatware på P15 om man kjøper med OS?

4. Tror dere denne blir bedre for meg?: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630941

Eller noen av Asus seriene? Jeg hater bloatware og vil helst ha en bærbar uten det, selv om jeg må kjøpe OS seperat.

Jeg har satt dette for P15, hva tror dere om dette?: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10600327%3bfl%3a0#2186-3696143-1;2190-10501975-1;2321-3754188-1;2191-10582288-1;2193-10500502-1;2185-10600332-1;2187-10583002-2;2188-10593543-1;2189-10600982-1

Endret av techn9e
Lenke til kommentar

- 1. Vekta er 3,1 kg med batteri + en stor kladd av strømforsyning, og da er den nærmere 4 kg alt i ett. Stømforsyningen er STOR.

- 2. Mulig det er litt overkill, selv om den drar de fleste nåværende spill og fremtidige spill på full pupp. Det er mest vekta og støyen som vil plage deg i en skolesituasjon.

Jeg ville altså sett på noe annet.

- 3. Det er noen bagateller om en bestiller en Multicom maskin, tror det var et program som jeg ser på som bloatware. Om du bestiller maskinen uten OS, men legger det ved bestilligen, så får du hele DVD plata. Ellers er det bare en partisjon på HDD hvor denne befinner seg på.

Det koster noen kroner ekstra, men vel investerte penger, og da er det HELT FRITT FOR BLOATWARE. Det koster deg kr 282 ekstra og vel anvendte penger å ha DVD plata. Tror de tar betalt for å med plata ellers også, men den vil ikke funke til andre maskiner.

- 4. Jeg og sikkert andre får frysninger av Acer.

Når det gjelder din konfigurasjon av P150, så hadde jeg glatt oversteget budsjettet mitt med noen få kroner bare for å få AMD Radeon HD 6990M. Den koster bare kr 300 ekstra i forhold til 6970M, men for de kr 300 blir du kongen på haugen, i stedet for å havne på bronseplass :)

De kr 300 "finansierer" du glatt ved å velge en raskere disk, altså 500/7200 disk i stedet for 750/5400 og vips har du de kr 300 som du trenger til HD 6990M.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

@Protest, tusen takk for svar ;)

Jeg hadde bestilt rett før du svarte, men skal sende mail til Multicom og be dem endre bestillingen som du sa og kjøpe OS seperat. Håper ikke Multicom lager bråk om det.

- Jeg tror og håper at det går greit med strømforsyninga, noen 100 gram skader ikke mye. Hvis den ikke er megastor da. Er det denne strømforsyninga som følger med?: http://www.multicom.no/Ekstra-220V-lader-180W-for-Kunshan-W880,-P150-Multicom/cat-p/c/p10600267

- Hvor mye støy er det? Høres det som et støvsuger når den blir varm og blir den varm ganske fort?

750 GB er en del mer enn 500 GB og 300 kr kan jeg investere mer i bærbaren, men merker man en del forskjell mellom 7200 og 5400 RPM?

- Jeg liker P15 ganske godt bare av å hørt om den. Jeg vurderte å kjøpe Asus spillbærbar før, men de ser ganske tykke og P15 ser bedre ut med specs og byggekvalitet. Men mener du at jeg burde gå for noe annet fordi det vil bli brukt for det meste som skole bærbar? I så fall, kan du gi forslag?

- Hvordan er P15 i forhold til Asus G754SX?: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635230

Endret av techn9e
Lenke til kommentar

Oii, men send de en mail og be de forandre på det, slik at du får OS separat. Altså maskinen levert uten OS.

750 GB er ikke så mye mer enn 500 GB når du har USB 3 :)

Da kan du koble til X antall TB ... !

Ja, du vil nok merke forskjellen mellom 5400 og 7200, men ikke så mye på en såpass kraftig maskin om du ikke jobber med noe spesifikt som krever mye skriving til og fra disk. Når det er sagt, så kan enkelte 5400 disker yte vel så mye som andre 7200 disker. Mener jeg har sett en test på det engang. Jeg personlig har vel nesten ikke hatt noe annet enn 7200 disker da de ble tilgjengelig. Da hadde de fleste bærbare fortsatt 4200 disker, så det var som dag og natt.

Men altså, mangler du kr 300 for å få bedre skjermkort, så er det på diskstørrelsen du tar de pengene.

Når det er sagt, så avgir 7200 disker noe mer varme enn 5400 disker.

Nei, jeg syns egentlig ikke den støyen den avgir er så høy, og under en skolesitasjon har du jo ikke så bruk for kreftene, og støyen er ikke plagsom. Det er omtrent som å sammenligne en 4 syldinders bil, med en maken som har V8 under panseret. Lyden er mer dyp enn slike billig PC'er, da viftene er mye større og lagd for at de skal fungere.

Dog blir støyen kommentert, men husk at det er et råskinn. Ingen forventer at en Ferrari eller en Porsche Turbo S skal være stillegående.

Byggekvaliteten og kvaliteten ellers på min maskin er fremragende, men jeg har ikke noen annen sammenligningsgrunnlag enn Thinkpad og noen billige saker. Tastaturet er vel så bra som de Lenovo Thinkpad jeg har og har hatt. Finnishen også.

Sammenlingninen med Asus må andre ta seg av, da det blir feil av meg å synse på noe jeg hverken har sett og langt fra prøvd. Ei heller lest tester av.

Ja, bildet viser strømforsyningen, men den viser ikke hvor stor den er, ei heller hvor mye den veier. Den er altså mye, mye større enn vanlige strømforsyninger. Den skal dog alt forsyne en meget kraftig bærbar med strøm. Har ikke den her, slik at jeg kunne veid den.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Sendte mail til Multicom igår og de sa at de kunne kansellere orderen så jeg kunne bestille på nytt, og jeg ba dem om å kansellere nå.

300 kr er ikke mye for meg akkurat nå som jeg skal investere så mye i en bærbar. Jeg kan gå +- 1000 kr. Du har rett at det blir ikke så mye forskjell mellom 500 GB og 750 GB når 500 GB er raskere pluss at det er USB 3.

Hvis jeg sitter i rolig forelesning og nesten ikke bruker noen krefter på P150 bare noen lette programmer, kommer P15 til å lage forstyrrende høy lyd? Spørsmålet er da om P150 lager forstyrrende støy når den bare brukes til lette programmer, da tenker jeg på forelesninger eller bibliotek osv..

Jeg ser at Asusen jeg linket til har NVIDIA GeForce GTX 560M, som er endel dårligere enn AMD Radeon HD 6990M (eller er den ikke det?...) Så derfor vil jeg heller ta P150.

Tror at det med forsyninga skal gå greit, men hvis P15 ikke lager for mye støy så kjøper jeg den. Hvor mange HZ har skjermen til P150? Tror du P170 blir for stor for pendlig mellom skole og hjem?

Endret av techn9e
Lenke til kommentar

Da har jeg min P150 her. Jeg vil si at den er nærmest lydløs. Installerer drivere etc.

Den forblir nok lydløs hvis du setter den i sparemodus sånn at den klokker ned cpu og gpu. Trenger jo ikke å bruke 100% på alt om du bare skal bruke den med word og sånne småprogrammer.

Forresten.

Jeg la inn Win7 Ultimate fra en oppgraderings-dvd. Den godtok selvsagt ikke nøkkelen siden det var for oppgradering.

Er det mulig å forandre nøkkelen i regedit til den nøkkelen jeg har? (aldri vært brukt), hvor finner jeg den?

Lenke til kommentar

Nå har bestemt at jeg skal kjøpe P150 eller P170, tror dere at P170 blir for stor for å drasse rundt fra hjem til skole? Hvor mye HZ har skjermen til P150?

Jeg har lagd dette oppsettet for P150, jeg skal ta 120 GB SSD disk og kjøpe eksternt DVD drive: http://www.multicom.no/main/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600327;c:100561;fl:0#2185-10600332-1;2186-3696143-1;2321-3754188-1;2193-10500502-1;2187-10606016-2;2189-10606373-1;2190-3880828-1;2191-10519068-1;2188-3197299-1

Er det verdt å kjøpe nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5 over ATI Radeon 6990M?

Endret av techn9e
Lenke til kommentar

1. Hva anbefaler folk her når det gjelder ram? holder 8 gig eller bør jeg ta 16? og er det stor forskjell mellom 1333mhz og 1600mhz??

2. Matt eller blank skjerm?

3. Er det noe annet negativt med en ekstern dvd drive enn at man må drasse rundt på den?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Angående RAM: AnandTech - Sandy Bridge memory scaling: Choosing the best DDR3

Den matte skjermen har en noe bedre kvalitet, iflg. tester jeg har sett, og iflg. erfaringer fra noen eiere.

Noen ulemper med ekstern HDD utover det du nevner, kan jeg ikke se - annet enn at en sammenkobling med resten av maskinen med eSATA er å foretrekke, etter min mening. eSATA er litt tettere integrert, og Windows og hovedkort vil se en ekstern disk via eSATA som en helt "naturlig" del av maskinen, mens en kobling via USB3, vil bli oppfattet som .... ja, en ekstern enhet, i større grad. Noen praktiske forskjeller trenger det ikke å bety, men det forekommer stadig eksempler på at folk har problemer med å få en USB-enhet til å oppføre seg som en naturlig integrert del av datamaskinen.

Lenke til kommentar

1. Hva anbefaler folk her når det gjelder ram? holder 8 gig eller bør jeg ta 16? og er det stor forskjell mellom 1333mhz og 1600mhz??

3. Er det noe annet negativt med en ekstern dvd drive enn at man må drasse rundt på den?

-> 1. Det er bare du som kan vurdere dine behov. Dog i spill vil du kun ha behov for 4 GB, alt over det bli tregere, dog kun målbart under test. 8 GB er er perfekt som en middelvei, om du da ikke jobber med veldig minnekrevende programmer, slik som PS. Når jeg nevnet PS, så er det ikke hobbyfliking jeg tenker på, men de som jobber intensivt med PS og vet at de trenger masse RAM. Tester viser at 1600 mhz gir litt ekstra, uten at kostnaden blir så store. Nå støttes ikke raskere RAM, men det er dog ikke nødvendig å drømme om enda raskere RAM brikker. Det er bare prisen som øker, uten at det er mulig å måle noe nevneverdig økt ytelse ved enda raskere brikker med Sandy Bridge. Se testen thomit har lagt inn.

-> 2. Matt

-> 3. Det bør ikke være noe negativt med en ekstern DVD, men sats heller på en ekstern DVD/Bluray. Den ekstra kostanden er bare par hundre på en slik hos Multicom og Dustin.

Selve teknologien er gammel, og det er vel ikke alltid du "sleper" rundt på DVD/Bluray.

Så et lite tillegg. Det virker som om at P150/170 har en ledig mini-pcie plass rett innenfor batteripakken. Lett å komme til, og der burde det være mulig å dytte inn en 80 GB Intel 320 SSD. Noe slikt koster ca. 1200. Har linket alt inn for ikke lenge siden, hvordan, hva og hvor. Gjenstår egentlig å spørre Multicom om det virkelig lar seg gjøre, men jeg mener at det er mulig.

Lenke til kommentar

Holder meg til å svare på nr 2:

Jeg vil absolutt anbefale matt. Jeg er *strålende* fornøyd med mitt valg av matt - jeg hadde en 17" Dell XPS med glossy skjerm tidligere, og ser nå hva jeg gikk glipp av. Har mange lyskilder i leiligheten / på jobb osv, og disse merker jeg ikke i det hele tatt kontra hvordan opplevelsen var med glossy skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...