thomit Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Så lenge den står på utvidet, burde det ikke være noe problem? Du kan jo velge hvilken skjerm som skal være primær-skjerm i Nvidia-software'n. Lenke til kommentar
Larske Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Takk for svar, Thomit. Jeg har innsett at Kunshan er den rette laptopen for meg. En annen ting jegjeg lurer på nå er hva som gjør den så bråkete/støyer mye? Vil f.eks. en oppgradering til SSD-harddisk redusere støyen? I tillegg lurer jeg på om en SSD-harddisk vil øke spillytelsen, eller vil en 5400 rpm- eller 7200 rpm-harddisk gjøre samme nytten? Lenke til kommentar
Protest Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg er ikke den rette orakel her i tråden, men jeg er en dyktig synser - tror jeg. Det er selvfølgelig både den kraftige prosessor arkitekturen og de kraftige skjermkortene som gjør at det utvikles varmen. Denne varmen må ledes bort, med vifter. Det er dog ikke slik irriterende støy, men store vifter som brummer noe. En SSD vil medvirke til at det utvikles mindre varme. Den "støyen" fra viftene er ikke helt slik du vil høre fra billigere maskiner, med vifter som går på et meget høyt turtall. Jeg kan igjen komme med en analogi til biler igjen. En Porsche Turbo S støyer endel, og det er endel av greia med en slik bil. Slik blir det også med en P150. Altså potente greier som brummer litt, men gir du gass så høres det. Når det gjelder SSD til spill, så vil du ikke oppnå mer ytelse kontra en 5400 HDD, men du vil få en fordel i og med at spillet lastes kjappere inn. Lenke til kommentar
trollhaugen Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Takk for svar, Thomit. Jeg har innsett at Kunshan er den rette laptopen for meg. En annen ting jegjeg lurer på nå er hva som gjør den så bråkete/støyer mye? Vil f.eks. en oppgradering til SSD-harddisk redusere støyen? I tillegg lurer jeg på om en SSD-harddisk vil øke spillytelsen, eller vil en 5400 rpm- eller 7200 rpm-harddisk gjøre samme nytten? Du vil ikke få mindre støy med en SSD. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Takk for svar, Thomit. Jeg har innsett at Kunshan er den rette laptopen for meg. En annen ting jegjeg lurer på nå er hva som gjør den så bråkete/støyer mye? Vil f.eks. en oppgradering til SSD-harddisk redusere støyen? I tillegg lurer jeg på om en SSD-harddisk vil øke spillytelsen, eller vil en 5400 rpm- eller 7200 rpm-harddisk gjøre samme nytten? Du vil ikke få mindre støy med en SSD. Jo, faktisk. Snurredisker støyer som regel litt når de jobber fælt. Noen blir til og med svært høylytte. SSD'er er nesten lydløse, bare litt svak elektronisk knitring kan høres, av og til. Men å øke spillytelsen kan de ikke, annet enn at maps og sånt vil lastes inn fortere. Og de vil ikke endre noe på viftestøyen, selvfølgelig. Endret 26. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
Protest Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 SSD blir heller ikke varme, og derav blir det mindre behov for kjøling. Ergo vil det få innvirkning på viftestøyen. Lenke til kommentar
trollhaugen Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg mente å si at SSD ikke vil gi noe mindre viftestøy. Viftene kjøler prosessoren og skjermkortet, og varme fra HDD/SSD vil ikke ha noen innvirkning på disse komponentene. De blir varme nok av seg selv. Lenke til kommentar
Larske Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Okay, takk, men hvis valg av harddisk har lite å si verken på støynivå eller på spillopplevelsen(bare på eventuelle ventetider), så tror jeg at jeg går for en 5400 harddisk med tanke på pris. Hadde uansett ikke penger til mer enn en 80g ssd, så da er det bedre med enten 250 eller 500 gb hdd. Da blir det endelig kunshan på meg også Lenke til kommentar
thomit Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Ja, tar du kun hensyn til det som er gunstig for spilling, så vil ikke en SSD svare seg økonomisk i forhold til det utbyttet man får - men man skal jo huske at en SSD gjør så og si alt det andre, bortsett fra fps i spill altså, raskere og mer responsivt. Lenke til kommentar
Larske Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Joda, det er klart, men vet ikke hvor mange andre tunge oppgaver jeg vil gi pcen utenom spill. Ellers blir det nok for mest surfing på nettet, musikk, film og dokumentbehandling tenker jeg. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Jeg snakker ikke om tunge oppgaver, jeg tenker på alt - opp og ned med vinduer, menyer, flytting av filer, tiden det tar fra du trykker på et ikon til programmet er oppe og kjører, hvor fort wordpad eller notepad kommer opp, tiden det tar fra du åpner dokument-mappa til den faktisk er oppe og klar med alt innholdet, for ikke å snakke om bilde-mappa - alle disse små tingene som skjer mange ganger i døgnet hvis man bruker maskinen like mye som jeg gjør - alt dette går mye raskere, og det er noe jeg blir fullstendig klar over hver gang jeg går over til en maskin uten SSD, og alt jeg gjør virker bare så forbasket tregt og lite responsivt. Det må kanskje oppleves selv for at man skal skjønne hva jeg snakker om - men de som har SSD, og som prøver en maskin uten etterpå, skjønner det. Men ikke fortvil, det er jo ingenting i veien for å kjøpe seg en SSD ved en senere anledning Endret 26. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
Armador Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg snakker ikke om tunge oppgaver, jeg tenker på alt - opp og ned med vinduer, menyer, flytting av filer, tiden det tar fra du trykker på et ikon til programmet er oppe og kjører, hvor fort wordpad eller notepad kommer opp, tiden det tar fra du åpner dokument-mappa til den faktisk er oppe og klar med alt innholdet, for ikke å snakke om bilde-mappa - alle disse små tingene som skjer mange ganger i døgnet hvis man bruker maskinen like mye som jeg gjør - alt dette går mye raskere, og det er noe jeg blir fullstendig klar over hver gang jeg går over til en maskin uten SSD, og alt jeg gjør virker bare så forbasket tregt og lite responsivt. Det må kanskje oppleves selv for at man skal skjønne hva jeg snakker om - men de som har SSD, og som prøver en maskin uten etterpå, skjønner det. Men ikke fortvil, det er jo ingenting i veien for å kjøpe seg en SSD ved en senere anledning Og med dette innlegget gleder jeg meg enda mer til kunshan er på døra! Aldri brukt SSD før, men det blir det denne gangen! Lei av at ting tar tid, dette blir bra! Lenke til kommentar
Larske Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg forstår har ikke god nok innsikt når det kommer datamaskiner, og setter derfor pris på at dere hjelper til. Det ble hdd denne gangen, men kan jo hende at den blir byttet ut ved en senere anledning. Lenke til kommentar
disko_ole Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 DPC latency ligger mellom 200-550 de minuttene jeg lot den stå på. Den hadde en peak på litt over 1000 en gang. Strømadapteren følger med Takk, takk! Ikke helt ideelt egentlig, men ikke sikkert det gjør noe stort utslag. Kjørte Du DPC Latency Check med WiFi aktivert? WiFi er en klassisk synder når det gjelder DPC issues etter hva jeg her forstått. Hadde vært kult om flere med P150 hadde giddet å sjekke ut dette. Skjermkortet i Kunshan-maskinen er seriøst overkill hvis du skal bruke maskinen til noe særlig annet enn spill, så jeg ville sett på Xishan-modellen i stedet. (Jeg er mer eller mindre i samme båt som du, og hvis du blar en del sider bakover i denne tråden, ser du at jeg først kjøpte Kunshan, for så å returnere den og kjøpe en Xishan i stedet, fordi det ble altfor mye støy med Kunshan). Hehe, det er lett å få griller i hodet, og selv om det er Kunshan P150 jeg vil ha så er jeg jo åpen for å se på alternativer. Syns Multicom generelt virker som interessante PCer for meg. Gaming er nok det det blir minst av på PCen jeg ender med, men jeg syns også det er greit å ha litt krutt. :!: Lenke til kommentar
lordeagle Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Er det noen andre som får sånn...laser lyd. sånn type piping når gpuen jobber hardt? eller selve laptopen? kjørte furmark og... den piper som bare det. pluss snart 4 uker har gått og laderen lager den samme høyfrekvente lyden. Burde jeg be dem å ta en titt på laptopen? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Er det noen andre som får sånn...laser lyd. sånn type piping når gpuen jobber hardt? eller selve laptopen? kjørte furmark og... den piper som bare det. pluss snart 4 uker har gått og laderen lager den samme høyfrekvente lyden. Burde jeg be dem å ta en titt på laptopen? Send den tilbake sammen med en grundig beskrivelse av hvor, når, under hvilke omstendigheter du får lyden, slik at de har en sjanse til å reprodusere den på servicebenken. Endret 27. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
Tschudi Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hvis noen som følger tråden er i ferd med å bestille en P150 kan jeg da informere om at de får Geforce GTX485M etter planen inn på lager i uke 23. Satser på kjapp levering etter at de har fått det inn for min egen del Multicom bør forøvrig berømmes for kjapp & ryddig korrespondanse pr. e-mail. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 DPC latency ligger mellom 200-550 de minuttene jeg lot den stå på. Den hadde en peak på litt over 1000 en gang. Strømadapteren følger med Takk, takk! Ikke helt ideelt egentlig, men ikke sikkert det gjør noe stort utslag. Kjørte Du DPC Latency Check med WiFi aktivert? WiFi er en klassisk synder når det gjelder DPC issues etter hva jeg her forstått. Hadde vært kult om flere med P150 hadde giddet å sjekke ut dette. Dette var med WiFi aktivert og vanlig internettsurfing med mange faner oppe. Lenke til kommentar
lordeagle Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Er det noen andre som får sånn...laser lyd. sånn type piping når gpuen jobber hardt? eller selve laptopen? kjørte furmark og... den piper som bare det. pluss snart 4 uker har gått og laderen lager den samme høyfrekvente lyden. Burde jeg be dem å ta en titt på laptopen? Send den tilbake sammen med en grundig beskrivelse av hvor, når, under hvilke omstendigheter du får lyden, slik at de har en sjanse til å reprodusere den på servicebenken. vel. det er vel endel her som har kjennskap til furmark? Den pipingen jeg snakker om kommer når jeg tar på post-fx mens jeg kjører den. Da blir gpuen presset til det ytterst tror jeg, men piping fra pcen under en gputest er ikke normalt? btw. hva får folk som max temp når dere bruker furmark? min er oppe i 93 når post fx er på Endret 27. mai 2011 av lordeagle Lenke til kommentar
thomit Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Furmark belaster prosessor og skjermkort ekstremt, og langt mer enn det noen annen slags software eller spill noengang vil gjøre - så dersom det er bare under stresstesting med programmer som Furmark eller andre stresstester du får denne pipingen, ville jeg ikke vært så bekymret. Jeg kan lett få 100 grader+ med mitt skjermkort hvis Furmark får stå og kjøre i mer en en halv time, men jeg blir chicken og stopper Furmark før den når 90, vanligvis. Ikke nødvendig å forkorte hardware'ns levetid unødig heller, da . Det blir opp til deg om du vil forsøke å få gjort noe med denne ulyden. Hvis det er plagsomt - og nå tenker jeg på lyden fra strømforsyningen også - ville jeg gjort noe med det. Dvs. kontakte Multicom og få den byttet. Endret 27. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå