Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden


Anbefalte innlegg

Det var ett eller annet sted her i forumet jeg så hvordan man ved hjelp av egen windowsnøkkel kunne hente ned - fullt legalt - en flunkende fin og fullverdig Windows 7. Husker ikke hvor jeg så det, og det er mulig man kun får engelsk versjon på den måten. Det var ikke Pirate Bay, det var fra Microsoft selv.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik DVD koster 150,- inkl.mva og frakt."

 

Melding fra Multicom. Men, om man bestiller maskinen uten OS, men legger den til handlekurven så koster det kr 200,- ekstra. Løsningen er The Pirate Bay, der man får en lovlig kopi helt gratis + kostnaden for en DVD plate.

 

Multicom prøvde seg på meg også med det der, men jeg satte spørsmålstegn ved "lovligheten" av dette. De fleste andre produsenter legger ved en iso på skjult partisjon som man kan brenne ut selv. Siden Multicom ikke gjør dette og jeg har erfaring med hvor vanskelig det er å hoste opp lovlig windows cd når ting virkelig skjærer seg så sa jeg at jeg kom til å ta dette videre med forbrukerombudet/rådet (eller hva de nå kaller seg).

 

Fikk W7 DVD gratis tilsendt i posten.. og det skulle etter min mening bare mangle.

Lenke til kommentar

Jepp, det burde være slik over hele fjøla, at når man kjøper en maskin og samtidig kjøper OS, så får man med OS på egen DVD. Det kan være veldig kjekt mange ganger å ha OS'et på DVD, for brukeren. Det blir sikkert noen hundrelapper dyrere, men pytt pytt.

Jeg fikk med W7 på DVD sist jeg kjøpte maskin fra Multicom, de har tydeligvis endret praksis. Shame shame.

Lenke til kommentar

En slik DVD koster 150,- inkl.mva og frakt."

 

Melding fra Multicom. Men, om man bestiller maskinen uten OS, men legger den til handlekurven så koster det kr 200,- ekstra. Løsningen er The Pirate Bay, der man får en lovlig kopi helt gratis + kostnaden for en DVD plate.

 

Multicom prøvde seg på meg også med det der, men jeg satte spørsmålstegn ved "lovligheten" av dette. De fleste andre produsenter legger ved en iso på skjult partisjon som man kan brenne ut selv. Siden Multicom ikke gjør dette og jeg har erfaring med hvor vanskelig det er å hoste opp lovlig windows cd når ting virkelig skjærer seg så sa jeg at jeg kom til å ta dette videre med forbrukerombudet/rådet (eller hva de nå kaller seg).

 

Fikk W7 DVD gratis tilsendt i posten.. og det skulle etter min mening bare mangle.

 

Jeg har faktisk bruk for en lovlig versjon når jeg bytter fra den medfølgende HDD og til SSD. Skal lage spetakkel med Multicom NÅ.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt en meget skarp mail til Multicom om dette. :realmad:

Så kan de velge sjøl om jeg virkelig skal bli forbannet.

 

Tjaa.. vet ikke om det er veien å gå.. som regel så kommer man lengst med saklighet i første omgang og hinting om at man ikke gir seg i neste runde. Dersom de fortsatt står på sitt så kan man eventuelt hive på litt mer krutt og/eller gjøre alvor av truslene og ta det videre.

 

Argumentasjonen jeg brukte var at jeg som nevnt har erfaring med at ting har gått til h.. og hp forlangte 600 spenn pluss mva og porto for å sende meg ny oem windows xp. Forklarte at denne situasjonen ville jeg ikke komme bort i igjen. Multicom kontret da med at "det var jo bare å sende pc'en til dem så skulle de ordne det" hvor jeg parerte med å si at jeg anså sannsynligheten for at Multicom eksisterte som selskap den dagen som liten. Fikk etter det tilsendt OEM DVD av W7. Dersom de fortsatt hadde nektet hadde jeg klagd dem inn til ett eller annet ombud. Om jeg har loven på min side eller ikke vet jeg ikke. Men jeg kjøper aldri nytt os uten å ha backup media liggende i skuffen.

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre ikke i humør til å diskutere selvfølgeligheter, og når det er informasjonsmangel fra deres side, så er jeg i berettiget harme. Jeg er faktisk enda i det milde hjørne. Tror ikke de vil ha meg i det vrange hjørne. Det er de ikke tjent med.

Lenke til kommentar

Nå skal det jo til Multicom's forsvar nevnes at de faktisk lar kundene få valget om ikke å kjøpe ferdig innstellert OS på harddisk, slik at man heller kan kjøpe OS separat, enten fra dem, eller fra andre forhandlere - eller om man har fra før. Det er ikke mange forhandlere av bærbare maskiner som lar deg gjøre det.

 

Så moralen her er: Hvis man kjøper en av Multicom's konfigurerbare laptop'er, ikke kjøp ferdig innstallert Windows, kjøp heller fullversjon Windows hos billigste forhandler, og installer selv. Eller la vær, hvis du allerede har Windows DVD.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men her var det ikke informasjon om at det ikke fulgte DVD med, slik det har gjort tidligere. Hadde jeg vist det, så ville jeg selvfølgelig ha bestilt den ved siden av, og gitt F### i den lille HDDen.

 

De hadde god anledning til å informere meg, da jeg var i diskusjon med dem, og de viste MEGET godt at jeg skulle sette inn SSD.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Nå skal det jo til Multicom's forsvar nevnes at de faktisk lar kundene få valget om ikke å kjøpe ferdig innstellert OS på harddisk, slik at man heller kan kjøpe OS separat, enten fra dem, eller fra andre forhandlere - eller om man har fra før. Det er ikke mange forhandlere av bærbare maskiner som lar deg gjøre det.

 

Vel.. nå er det ikke mange som bygger bærbare på denne måten så den kjøper jeg ikke thomit :)

 

OEM er fortsatt hakket billigere enn fullversjon og det er hårreisende at de ikke ser verdien for kunden med å legge iso inn som skjult partisjon eventuelt tar kostnaden (2-3 kroner) og legger ved en fysisk OEM DVD.

Lenke til kommentar

Nå skal det jo til Multicom's forsvar nevnes at de faktisk lar kundene få valget om ikke å kjøpe ferdig innstellert OS på harddisk, slik at man heller kan kjøpe OS separat, enten fra dem, eller fra andre forhandlere - eller om man har fra før. Det er ikke mange forhandlere av bærbare maskiner som lar deg gjøre det.

 

Vel.. nå er det ikke mange som bygger bærbare på denne måten så den kjøper jeg ikke thomit :)

 

OEM er fortsatt hakket billigere enn fullversjon og det er hårreisende at de ikke ser verdien for kunden med å legge iso inn som skjult partisjon eventuelt tar kostnaden (2-3 kroner) og legger ved en fysisk OEM DVD.

 

Ja, jeg er klar over at mitt poeng bare gjelder dersom man kjøper en av Multicom's konfigurerbare laptoper. Man får ikke det samme valget med deres resterende sortiment av bærbare.

Lenke til kommentar

Skal nok se at dette løser seg til alles beste. Er i dialog med en av de som skjønner hva dette dreier seg om.

 

...og det gjorde det :)

 

Har enda ikke fått installert SSD på maskinen, men dyttet inn COD på 250/5400 HDD. Det virket ikke som om det spillet (maks på alt) var noen utfordring for den. I alle fall ikke den korte tiden jeg lekte med den. Lyden var fullt ut akseptabel, og faktisk bedre enn jeg forventet. Skjermens egenskaper er jeg ikke videre imponert over. Var litt vanskelig å skille farger, men det er mulig jeg får den kalibrert noe bedre når den blir tatt i virkelig bruk. Jeg er dog meget kravstor til opplysning, og har en meget god profesjonell ekstern skjerm. Skal sammenligne den mer med skjermen til W760 CU før jeg gir en endelig dom.

Lenke til kommentar

De fleste bærbarskjermer er jo helt håpløst kalibrert i utgangspunktet. Min var også helt forjævlig før jeg fikk kalibrert den skikkelig.

Mange, eller skal vi heller si de fleste brukere bryr seg jo heller ikke et døyt om dette, bare det er nok oversaturerte farger og overdrevet kontrast ;).

 

Særlig var det en helt borti natta overdrevet blåfarge på min, som gjorde at alt fikk et blålig stikk, og farvetemperaturen lå milevis fra 6500K, som jo er målet.

 

Og ... hvordan løste det seg?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Tittet inn på hva som er på harddisken, og der fant jeg en skjult recovery partisjon, men glemte å se nærmere på den, og hvor stor den er. Den tar jo egentlig bare unødvendig med dyr plass for oss med SSD. Fant bare BulletGuard som jeg vil karakterisere som bloatware, men til gjengjeld er den meget irriterende, og den forsvant før jeg gadd å finne noe mer ut om den :)

Skal være både antivirus og brannmur.

Lenke til kommentar

Du trenger jo recoverypartisjonen, hvis den DVD'en du får tilsendt er bare en Recovery-dvd.

Hvis du derimot får tilsendt fullverdig Windows OEM DVD, så er det jo bare å kvitte seg med den. Når du senere får SSD, kan du bruke snurredisken til å legge fullstendig Windows backup på.

Lenke til kommentar

Den 250/5400 disken blir nok bare liggende, slik som mange andre 2,5" disker jeg har. De er dog god å ha, og jeg hadde faktisk en ny 320/7200 disk liggende, så den nye eieren av W760 CU får den. Så recoverypartisjonen blir nok liggende om jeg plutselig får bruk for den.

SSD'en blir tatt i bruk når jeg får overført innholdet til en 3,5" disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...