Gå til innhold

Elektrofag i Buskerud


Anbefalte innlegg

@Quote:

Flyfag er forresten ikke en høyere utdanning enn noen andre utdanninger på VGS. Og hvor du får denne "tekniker-utdanningen" i fra skjønner jeg overhodet ikke. Når man har avlagt fagbrev som flystrukturmekaniker eller hva det nå skulle være, så er du en helt vanlig fagarbeider. Skal du ha noe formell kompetanse over dette, så må det være teknisk fagskole eller ingeniør innen samme fag.

Tekniker er bare en (ubeskyttet)tittel, hvem som helst kan kalle seg en tekniker.

Litt research kunne du vel gjort selv.

 

En part 147 godkjent skole utdanner teknikere (part 66-personell). For å bli tekniker må man blant annet ha ett visst antall timer. Det er her mange velger å bli lærling for å få tilstrekkelig mange timer slik at man kan bli tekniker. Disse skolene følger internasjonale krav satt av EASA, men har gjort det mulig for folk å ta fagbrev i faget.

 

http://www.flyfag.no/faq/111-easa-part-66-145-og-147.html

 


EASA Part 66

 


EASA Part 66 er den europeiske læreplanen for teknisk grunnopplæring. Den er integrert i de norske læreplanene for flytekniske fag og avionikk, samt for opplæringen i bedrift.

 

EASA Part 147

 

EASA Part 147 er de godkjente opplæringsinstitusjonene som gir opplæring etter Part 66 og ulike typekurs. I Norge er alle de fire videregående skolene godkjente etter EASA Part 147 for den teoretiske grunnopplæringen til AML – Air Maintenance Licence. Forsvarets tekniske skolesenter på Kjevik, samt de fleste sivile opplæringsbedriftene er 147-godkjente for aktuelle typekurs knyttet til hvilke luftfartøy de vedlikeholder, og dermed gir opplæring i.

 

Så det du sier stemmer ikke. Jeg trenger ikke å gå teknisk fagskole. Jeg trenger hovedsaklig bare å bestå alle eksamener med 75%, ha nok timer i praksis, typekurs - og vips jeg kan få CRS. Det er forsåvidt verdt å nevne at eg flyverksted er ubrukelig uten teknikere, da en fagarbeider ikke kan godkjenne alt arbeid som er utført.

 

Mens vi er inne på det - hvilke annen videregående skole kan tilby deg tekniker-utdanning? :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Quote:

Flyfag er forresten ikke en høyere utdanning enn noen andre utdanninger på VGS. Og hvor du får denne "tekniker-utdanningen" i fra skjønner jeg overhodet ikke. Når man har avlagt fagbrev som flystrukturmekaniker eller hva det nå skulle være, så er du en helt vanlig fagarbeider. Skal du ha noe formell kompetanse over dette, så må det være teknisk fagskole eller ingeniør innen samme fag.

Tekniker er bare en (ubeskyttet)tittel, hvem som helst kan kalle seg en tekniker.

Litt research kunne du vel gjort selv.

 

En part 147 godkjent skole utdanner teknikere (part 66-personell). For å bli tekniker må man blant annet ha ett visst antall timer. Det er her mange velger å bli lærling for å få tilstrekkelig mange timer slik at man kan bli tekniker. Disse skolene følger internasjonale krav satt av EASA, men har gjort det mulig for folk å ta fagbrev i faget.

 

 

 

Så det du sier stemmer ikke. Jeg trenger ikke å gå teknisk fagskole. Jeg trenger hovedsaklig bare å bestå alle eksamener med 75%, ha nok timer i praksis, typekurs - og vips jeg kan få CRS. Det er forsåvidt verdt å nevne at eg flyverksted er ubrukelig uten teknikere, da en fagarbeider ikke kan godkjenne alt arbeid som er utført.

 

Mens vi er inne på det - hvilke annen videregående skole kan tilby deg tekniker-utdanning? :)

Jeg kunne kanskje undersøkt litt mere før jeg skrev.

Jeg la litt mer vekt i ordet "tekniker-utdanning" enn du gjorde.

Men som du selv sier, det er ikke noe man får direkte fra VGS uansett. Heller ikke med fagbrevet, men man må ha typekurs. Så det er vel egentlig ingen VGS som tilbyr en såkalt tekniker-utdanning.

 

Utover det så får man utdanningen man trenger for å gå inn i en stilling som tekniker fra bla. TIP, elektrofag og byggfag.

Lenke til kommentar

Jeg kunne kanskje undersøkt litt mere før jeg skrev.

Jeg la litt mer vekt i ordet "tekniker-utdanning" enn du gjorde.

Men som du selv sier, det er ikke noe man får direkte fra VGS uansett. Heller ikke med fagbrevet, men man må ha typekurs. Så det er vel egentlig ingen VGS som tilbyr en såkalt tekniker-utdanning.

 

Utover det så får man utdanningen man trenger for å gå inn i en stilling som tekniker fra bla. TIP, elektrofag og byggfag.

Selve grunnutdanningen en tekniker har, kommer fra en part 147-godkjent skole - altså den utdanningen jeg får på skolen. Dette er den teoretiske grunnutdanningen. Typekurs er ikke grunnutdanning. I EASA-verdenen er det ingenting som heter lærlinger, da dette vil være et "norsk særpreg". Typegodkjenningen er ett kurs hvor man lærer spesifikke detaljer om ett luftfartøy for å få en AML (Air Maintenance License). På samme måte (la oss si) at en ferdig grunnutdannet mekaniker får ett kurs som gjør han til en godkjent Volvo-mekaniker. Grunnutdanningen har han allerede, nå er det snakk om supplerende informasjon. Ala, hvordan fungerer det elektriske systemet akkurat på dette luftfartøyet? Hvordan er cockpit bygd opp på dette spesifikke luftfartøet? osv.

 

Det er mulig å bli tekniker med en gang man forlater VGS så lenge man har riktig antall timer relevant praksis, bestått alle eksamener med 75% og ha ett typekurs slik at man får signeringsrett på f. eks. Boeing 737-400. Det er derimot veldig, veldig få som klarer dette (ingen, etter hva jeg har hørt) - men det er teoretisk mulig.

 

Dette er en linje som følger krav fra EASA - så reglene er, som du sikkert har forstått, helt annerledes enn vanlig norsk praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...