Gå til innhold

Elektrofag i Buskerud

Anbefalte innlegg

Hei, noen som veit hva jeg minimum burde ha for å ha en sjanse til å komme inn på, Elektrofag, på Tyrifjord videregående skole? Gikk ut 10`ende klasse, med 3,5 i snitt. Hvis jeg kommer inn på Elektrofag så har jeg tenkt å begynne på Flyfag. Noen som veit hvilket snittet jeg burde ha på Elektrofag, for å komme inn på Flyfag? veit att det varierer fra år til ett annet, men sånn ca. Helt til slutt, er det noen som kan forklare litt mer spesifikk om, Flymotormekanikker/flystrukturmekanikker? Er det sant att lønnen ligger på rundt 500 000- 700 000?

Takk til alle som har noe nyttig å komme med! :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Om du vil sjekke cirka-lønnen innen de forskjellige yrkene kan du gå inn på www.jobbfeber.no og finne det yrket du ønsker.

EDIT2: Fjernet det originale innlegget da det var feil.

Endret av Ewie
Lenke til kommentar

Takk for infoen, men det er ikke bare Sola som har linjen, Bardufoss, Bodø og Skedesmo har linjen, også.

Åja, beklager. Har bare hørt om den. Du kan ta en telefon til rådgiver eller noe lignende på en av skolene og høre. Vet at antall søkere og snitt ikke er noe skolene pleier å fortelle, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring innen Flyteknisk fag, som har jobbet innenfor yrket? Er flymekaniker likeens som bilmekaniker, bare att det mekkes på fly kontra biler? Veldig nysgjerrig på dette med flyteknisk fag! :=) Hadde vært med store glede for meg, hvis noen som har erfaring/peiling på dette kunne hjelpe meg.

Takk til alle som gidder å skrive en hjelpende kommentar til meg!

Med vennlig hilsen en som håper att dette er noe for meg! :¤

Lenke til kommentar

:ermm:

Fuckmylife

Jeg regner med du kommer inn på elektro med 3,5 i snitt, det skal ikke være noe problem :)

Den tiden jeg gikk elektronikk så sa rådgiveren på skolen at man trengte minimum 4 i snitt for å komme inn, men dette vil jo variere fra år til år. Innen flyfag har du 2 retninger, avionikk og flytekniske fag. Avionikk dreier seg hovedsakelig om elektronikker om bord på flyet, mens flytekniske fag er mer mekanikkrettet.

Se her:

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?ASP=35731343&Ran=83926&Niva=G&Kurs=G.8620_G.8639_G.8683&Return=WA_KURSBESKRIVELSER&TP=10-03-11

Lenke til kommentar

Flyfag er jo en landslinje. Altså det har de kun i Stavanger og har dermed rimelig høyt snitt vil jeg tro. Skal ikke si noe sikkert, men tror du bør ihvertfall ligge på rundt 4,5 og oppover.

EDIT: Om du vil sjekke cirka-lønnen innen de forskjellige yrkene kan du gå inn på www.jobbfeber.no og finne det yrket du ønsker.

Feil. Det finnes fire skoler med flyfag på. Skedsmo VGS i Lillestrøm, Stavanger, Bodø og Bardufoss. De tre førstnevnte har avionikk. Bardufoss skal starte opp med avionikk neste år. Man kan også velge B1, som betyr mekanikk/struktur eller system.

Begynnerlønn ligger på rundt 380 000 for en fagarbeider. En tekniker 420 000. Dette stiger garantert. Jobber man mye overtid, blir det fort enda mer penger.

Snittet pleier å ligge på rundt 4. Jeg kom inn med 4.7 i snitt fra Elektro. Å komme inn på Elektro med 3.5 i snitt burde ikke være noe problem, men du burde skjerpe deg litt mer dersom du virkelig vil på flyfag. Det er den tyngste utdanninga på VGS, men gir deg samtidig den høyeste utdanningen innenfor videregående utdannelse. Ingen annen VGS-utdanning tilbyr tekniker-utdanning.

Lenke til kommentar

Takk for informasjon rundt flyfag, Quote. Nå har jeg vært på utplassering i et elektro firma, og noen kjedeligere har jeg aldri vært bort før. Det var helt sykt, likte ingen ting. Det går jo stort sett i kabler. Hvis det er det Flyfag yrkene også går ut på, så er dette helt uaktuelt. Noen som veit om det er det samme, eller annerledes?

Lenke til kommentar

Haha, jeg tviler på at jeg hadde trivs som vanlig elektriker. Du må selvsagt kunne en god del om elektronikkteori for å være en god avioniker. Hittil har jeg ikke byttet mange ledninger - jeg BYGGER ikke fly. Dersom det viser seg at en harness (ledningssamling) er ødelagt, så må jo den byttes. Det kommer man ikke utenom.

En avioniker feilsøker elektriske system. Men det er også snakk om å bytte f. eks. generatorer, antenner, instrumenter, datamaskiner osv. osv.

De mekaniske fagene er som navnet tilsier - veldig mye mekanikk. Her kan du f. eks. bytte og vedlikeholde motor, propeller, aktuatorer osv... Et fly er veldig komplekst, du aner ikke.

Lenke til kommentar

Liker du mekanikk? Da kan det være en vits.

Hva gjorde du på utplasseringen som gjorde at du ikke liker elektronikk? Det må gjerne en viss kunnskap til for at det skal bli spennende. Jeg personlig stortrives med å sitte og småkoble. :)

Lenke til kommentar

På utplasseringen var jeg med til forskjellige plasser og installert strøm. Tok først å båret hull i veggen, så tok jeg med ledningen og puttet den igjennom hullet. Deretter stiftet jeg ledningen fast i treverket. Etter det så koblet jeg på ledningen på en boks.

Endret av fantaorange50ore
Lenke til kommentar

Vel, det er kun opp til deg og dine interesser om du ønsker å jobbe med fly. Det er ikke noe boring eller stifting av ledninger fast til treverk eller andre faste konstruksjoner.

Det viktigste er at du er ansvarsbevisst og lærevillig. Dyktighet spiller selvsagt en rolle, men det er selvsagt. Er du dette, og interessert i enten elektronikk eller mekanikk så kan flyfag være noe for deg. Er du ikke interessert så blir skolen unødvendig tung.

Lenke til kommentar

Hvis man går Maritime fag og blir lærling innenfor, Matros eller Motormann. Hva er det arbeidsoppgavene går ut på? Hva kan jeg forvente i lønn som lærling og etter fullført lærlinge tid? Er det lett eller vanskelig å skaffe seg arbeid?

Driver de andre som er på båten å fisker? Eller tar de opp olje?

Lenke til kommentar

Hvis det kun står elektrofag på vilbli.no, så er det rett. Du kan altså IKKE komme inn på flyfag uten VG1 elektro. Hvordan logikken bak den regelen er kan jeg ikke svare på siden jeg aldri har gått flyfag.

Forøvrig har du mulighet til å få jobb i luftforsvaret som tekniker med våpenutrustningen på fly. Men det krever at du går automatisering (som du kan komme inn på med VG1 TIP), du kommer altså fortsatt ikke unna strøm.

Likevel kan det sies at det er noe helt annet å gjøre det på skolen, enn å gjøre det i en bedrift. Som 10. klassing kan man omtrent ingen ting om faget, og dermed får du oppgaver som du lett mestrer uten mye opplæring. På skolen lærer du så utrolig mye mer enn å stifte kabel og bore hull.

@Quote:

Flyfag er forresten ikke en høyere utdanning enn noen andre utdanninger på VGS. Og hvor du får denne "tekniker-utdanningen" i fra skjønner jeg overhodet ikke. Når man har avlagt fagbrev som flystrukturmekaniker eller hva det nå skulle være, så er du en helt vanlig fagarbeider. Skal du ha noe formell kompetanse over dette, så må det være teknisk fagskole eller ingeniør innen samme fag.

Tekniker er bare en (ubeskyttet)tittel, hvem som helst kan kalle seg en tekniker.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...