dannyboy92 Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Heihei. Jeg er en gutt på snart 19år, som begynte å kjøre opp i august 2010. Jeg tok 8kjøretimer da, men fant ut at jeg ikke hadde penger til å fullføre hele lappen. Så jeg ventet til økonomien ble bedre. Nå i slutten av februar har jeg begynt å kjørt igjen. Jeg har bodd på landet i flere år, og både kjørt bil får meg selv på privat vei, og øvelseskjørt mye både i by og på landet. Har også førerkort på moped, så skilt, vikeplikt osv er nett noe problem. MEN, jeg får bare flere og flere kjøretimer av kjørelæreren min, der jeg føler vi gjør ''ikke obligatoriske ting''. Kjørelæreren jeg har har et rykte på seg får å være en dårlig kjørelærer og de fleste skifter med engang når de får han. Jeg er mere av den sjenerte typen så jeg tenkte jeg bare fikk leve med det de få timene jeg trodde jeg skulle få. Men jeg får bare flere og flere kjøretimer hele tiden, og går aldri videre til neste trinn. Er nå på 22 kjøretimer og fler vil det nok bli kan jeg tenke meg. Tok veilednings time etter ca 10timer og det var bare små plukk som var feil. Jeg kjører min mor daglig til butikk og diverse ærend uten noe problem og det har jeg gjort en stund. Spørsmålet mitt er da, hvorfor får jeg så mange kjøretimer? Feks 6kjøretimer bare på rundkjøring når jeg legger meg rett, holder vikeplikten min, blinket når jeg skal. Kan av og til glemme blindsonene mine, men får de med når det er andre biler inærheten. Har prøvd å tatt det opp med han, men får aldri noe konkret svar. Jeg har så langt brukt 15tusen bare på trinn 2 kjøretimer, og dyrere blir det nok, om jeg ikke får slutt på det iløpet av morgendagen. Siden jeg betaler alt selv, uten noe som helst støtte av familie så blir jeg nok nødt til å slutte nok en gang, fordi jeg har ikke 15tusen til liggende som jeg kan bruke. Mvh fortvilet ungdom som kjører opp. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Ja, fyren melker deg åpenbart. Ingen er perfekt selv etter 22 kjøretimer, men jeg vil tro at du har godt av å ta en prat med en konkurrent. Edit: Fantastisk typo Endret 8. mars 2011 av tofagerl Lenke til kommentar
dannyboy92 Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Er det mulig å få trekke tilbake kjøretimene? Siden de bare ble vast bort istedet får å gjøre noe fornuftig ut av pengene mine. Hadde jeg ikke vært så sjenert av meg hadde jeg sakt strengere ifra, men kan tenke meg at han brukte det at jeg stille og forsiktig av meg til å melke meg får alt jeg har. En kamerat av meg som aldri hadde tatt i et bilratt får han kom på kjøreskolen hadde 11-12 kjøretimer. Jeg som har kjørt endel bil har 22+. Dette hører ikke hjemme. PS: Hadde ikke samme kjørelærer. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Kjørelærere har en plikt til å sørge for at det er nok opplæring før førerprøve blir anbefalt. Dette er en plikt, ikke noe de "kan gjøre hvis de vil ha mer penger". Du sier du har kjørt 10 timer, og så fått "småplukk" på veiledningstimen? Isåfall har kjørelærer gjort korrekt, fordi det er meningen at du skal kunne det før veiledningstimen blir utført. Dvs. før du går til steg to (ut i trafikken) etter første veiledningstime SKAL du kunne ting som start, giring, bakkestart, osv. Etter veiledningstime 2 skal du kunne ting som kryss, rundkjøringer, lyskryss, osv. Hvis du ikke kan det har kjørelærer en plikt til å sørge for at du får tilstrekkelig opplæring for det. Det er selvsagt mange kjørelærere som hiver folk rett inn i førerprøven omtrendt fra ingenting. Da er det ikke rart de stryker både èn og flere ganger. Dette vil være "svindel" siden du da i praksis bare betaler for en svært dyr kjøretime med 4 ukers karantene for flere "svært dyre kjøretimer" i etterkant. Det kan selfølgelig være en kjørelærer som ikke kan tingene sine, og ikke klarer å lære dem bort, og da er det isåfall dèt som er problemet, ikke at de forsøker å svindle deg med å ta flere kjøretimer enn nødvendig. De fleste kjørelærere har nok såpass ønske om å lykkes i jobben sin slik at de kan bli anbefalt videre at de forsøker å få elevene sine igjennom føreropplæringen så kjapt som mulig, og med bestått prøve på første forsøk. Det er ikke særlig god reklame for en kjørelærer om alle stryker flere ganger på førerprøven fordi de ikke kan tingene sine. En risiko med å la folk bare gå rett til førerprøve direkte uten at de egentlig kan tingene sine er at de kan være heldig på førerprøven og bestå den, havne ut i trafikken og lage en skikkelig crash. Alle som har bestått førerprøven skal vite nok til å kunne lære seg det som er nødvendig for å kjøre trygt, noe ingen kan direkte ut fra førerprøven som 18-åring, enten de tror det eller ikke. Egentlig er føreropplæringen i Norge ganske fleksibel. Det er ikke slik som med typiske kurs og opplæringer hvor alle og enhver må igjennom et sett med x antall timer. I slike opplegg er det alltid en rekke personer på bånn som ikke får med seg noe som helst, og en rekke på toppen som ikke trenger halvparten av de x antall timene. Endret 8. mars 2011 av gxi 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ja som påpeikt så er det opp til kjøyrelæraren å bedømme om kor mange kjøyretimar du treng utover minimumskravet. Det er desverre vanskelig å argumentere mot dette då dette vil være ei skjønnsvurdering av kjøyrelæraren. Samt at din og kjøyrelæraren din sin oppfattnign av dine kjøyrekunnskaper nok vil være litt forskjellig. Husk også at mykje privatkjøyring kan ha gjort at du har lært deg sjølv uvaner som det tar tid å lære av deg. Dette gjelder spesielt om den som har privatlærekjøyring med deg ikkje har eit bevist forhold til å lære deg gode vaner. Ein grei "huskeregel" er at privat øvelsekjøyring skal brukast til å reint mekanisk lære å ha kontroll på eit kjøyretøy og kjøyreskulen skal brukast til å lære deg korrekt oppførsel i trafikken. Dersom dette blir eit problem så må du finne ein anna kjørelærar som du enten stoler på gir deg gode råd eller som er villig til å ta litt lett på ting for å gi deg lappen fortare. Sjølv om eg personleg vil seie at det er minst like gale dersom du blir anbefalt til oppkjøyring før det er sannsynleg at du vil bestå. Stryk på førerprøven blir fort dyrt det også. Dersom økonomien er eit problem så kan det være ein god idé å ta dette opp med kjørelæraren din for å sjå om det er mulig å lage ein slags plan på kor mange fleire kjøyretimar du treng. Dersom du må ta ei pause i kjøreopplæringa så vil dette være ein ulempe for kjøyrelæraren din også. 1 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Bytt kjørelærer hvis du føler deg utnyttet. Ingen som nekter deg det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 En kamerat av meg som aldri hadde tatt i et bilratt får han kom på kjøreskolen hadde 11-12 kjøretimer. Jeg som har kjørt endel bil har 22+. Dette hører ikke hjemme. Dert kan være du har lagt deg til uvaner som må avlæres. Du sier i ditt første innlegg at "Jeg har bodd på landet i flere år, og både kjørt bil får meg selv på privat vei, og øvelseskjørt mye både i by og på landet. Har også førerkort på moped, så skilt, vikeplikt osv er nett noe problem." Dette viser manglende kjennskap til trafikklregler (kjørt bil for meg selv) og påstand om at "skilt, vikeplikt osv" ikke er problem. Dette kan være her problemet ligger. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Har han førerkortet klasse M skal han kunne grunnleggende trafikkregler, ergo faller påstanden din bort. Jeg sier forøvrig som min kjørelærer ville sagt til din påstand om uvaner: "Vet du hva? Jeg mener uvaner er noe tull. Med en gang du lærer noe som er bedre og lettere erstatter du uvanene dine med det.". Dette var svært gjeldende for meg, og jeg vil gå så langt som å være enig i kjørelærern min i det. Lærer faren din deg bakkestart med håndbrekk, så lærer kjørelæreren din deg bakkestart med å ta kløtsjen ut til punktet og dermed slippe brems og gasse - velger du selvsagt sistnevnte fordi det er bedre og lettere. At han viser manglende modenhet ved å kjøre bil privat uten ledsagere er jeg helt enig i, men dette tviler jeg på kjørelærer eller sensor legger merke til - dessverre. EDIT: Jeg hadde 3 dobbeltimer foruten obligatorisk opplæring. Det betyr dermed ikke at kjørelæreren min ikke var en som ville ha mange kjøretimer på meg - det er flere faktorer som spiller inn. Men jeg tror du blir melket, slik jeg ser mange andre blir - bytt kjørelærer før du bruker flere titalls tusen mer enn nødvendig! Endret 11. mars 2011 av Zodihax Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg sier forøvrig som min kjørelærer ville sagt til din påstand om uvaner: "Vet du hva? Jeg mener uvaner er noe tull. Med en gang du lærer noe som er bedre og lettere erstatter du uvanene dine med det.". Eg er enig med dette, men det er ikkje alt denne tankegangen kan brukast på. Veldig mange må bruke lang tid på å lære seg korleis du sjekker blindsoner, bruker speil regelmessig og holde blikket langt framme. Dette er slikt som det er lettast å ikkje gjer skikkelig sidan det er meir "slitsomt" å sjekke speil heile tida en å ikkje gjere det. Det er mykje som er lettast å gjere feil en å gjere rett. 1 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er mer slitsomt å meie ned en syklist enn å sjekke blindsonen, mer slitsomt å bli kjørt i bakfra enn å sjekke speil osv. Men joda, jeg skjønner poenget ditt. Men med blindsone finnes det ingen uvane, samme med speil. Enten gjør du det, ellers så gjør du det ikke og kjørelæreren vil lære deg det. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det kan høres ut som om du blir melket, men det er også litt merkelig at dette forekommer. Tidligere var dette lønnsomt, men i dag er det venteliste på nesten alle kjøreskoler, så kjøreskolene har nok av elever, og det skal etter hva jeg har hørt være mer lønnsomt å la eleven ha færrest mulig ekstratimer. Det er nemlig mer penger å tjene på å kun ta det obligatoriske for kjøreskolen. Uansett, du kan jo be om en veiledningstime hos en annen kjøreskole, og høre hva de mener. Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 skjønner hva du mener, jeg har hatt 46 kjøretimer nå og jeg føler at det er ganske unormalt, når jeg snakker med andre er det liksom ingen som kjenner noen som har hatt så mange timer, bør jeg også bytte kjørelærer? er det mulig å bytte kjøreskole også eller blir det verre å gjøre? føler at jeg har vært på ganske mange kjøretimer nå hvor jeg ikke lærer noe nytt men får beskjed om at jeg må kjøre veldig mye. Jeg trodde lærerne var for å lære elevene sine, ikke drite penger ut av dem? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 skjønner hva du mener, jeg har hatt 46 kjøretimer nå og jeg føler at det er ganske unormalt, når jeg snakker med andre er det liksom ingen som kjenner noen som har hatt så mange timer, bør jeg også bytte kjørelærer? er det mulig å bytte kjøreskole også eller blir det verre å gjøre? føler at jeg har vært på ganske mange kjøretimer nå hvor jeg ikke lærer noe nytt men får beskjed om at jeg må kjøre veldig mye. Jeg trodde lærerne var for å lære elevene sine, ikke drite penger ut av dem? Vanligvis så har dei fleste såpass stor pågang at dei ofte tjener meir på å ha mange kunder med intensiv kjøyring enn nokre få elevar som betaler mykje. Men dette i seg sjølv er ingen garanti for at du ikkje har truffet ein useriøs aktør. Det at du ikkje lærer noke nytt betyr ikkje nødvendigvis at du ikkje har nytte og behov for timane. Det enklaste er vel å ta kontakt med ein anna kjøyreskule og be om å få ein enslig eller dobbelttime med det formål å vurdere dine kjøyreferdigheiter. Deretter kan du samanlikne korleis dei to kjøyreskulane vurderer deg. Enkelte har behov for fleire timer, grunnane til dette kan være mange. Alt i frå dårlige kjøyreegenskaper til dårlig forståelse av kjøyreteori til avlæring av uvaner. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå