Iriver Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Hei, Setter opp en aktivitetslogg på en intern bedriftsside - og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette. I tabellen `aktivitslogg` ligger loggen, med ansattID osv. De ansatte skal kunne velge hvem de vil se, og da fra forskjellige avdelinger. Systemet skal tåle et par tusen ansatte og mye data. Ser for meg at det blir en tung jobb å, hver gang siden åpnes, hente ut alle rader i loggen, og med inner join, sjekke om noen av disse matcher de du har valgt. Et alternativ er å gjøre denne sjekken i PHP, men det er vel også ganske mye jobb for maskinene. Kanskje litt rart forklart, men satser på at dere skjønner. Hvordan ville dere gjort dette? Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Tror du har misforstått. Du kan sammenligne det med Facebook-statusoppdateringer. Du får bare statusoppdateringer fra vennene dine. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Er dette et problem eller tror du det kommer til å bli et problem? Fordi 1000 er et lite tall. 1000 er et tall datamaskinen din ler av og spiser til frokost. Dersom det viser seg å være et problem - gi oss alle tabellstrukturene dine, spørringene som ser ut til å være flaskehalsene og en beskrivelse av hva du prøver å hente ut med disse spørringene. Endret 8. mars 2011 av Jonas Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg tror det kan komme til å bli et problem. Det er nok snakk om rundt 1000 brukere, eller mer, og relativt mye i loggen. Kanskje flere tusen oppføringer daglig. Jeg har ikke så veldig god peiling, men tenkte at dette kunne være et problem. Men takk for svar - da gjør jeg det først, prøver og spør heller etterpå Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Er nok ikke noe problem for serveren, men med båndbredden derimot kan det bli værre med. Du burde uansett optimisere mysql. Du kan bruke http://gert.sos.be/en/ for eksempel som en hjelp til det. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Er nok ikke noe problem for serveren, men med båndbredden derimot kan det bli værre med. Du burde uansett optimisere mysql. Du kan bruke http://gert.sos.be/en/ for eksempel som en hjelp til det. Hvordan i alle dager skal båndbredden være et problem? Tror du bør utdype det der litt mer. Med mindre hver bruker skal ha ut ekstreme mengder data, skal det mye trafikk til før man sliter med overføringen. Ellers må jeg bare slenge meg på Jonas her. Dette skal glatt kunne kjøres på en maskin uten noen problemer med ytelse. Riktignok så vil det nok forutsette at man i det minste indekserer feltene man utfører join på, ellers kan man oppleve at systemet har noe forsinkelse, men utover det er det ingen spesielle hensyn man på død og liv må ta. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Er nok ikke noe problem for serveren, men med båndbredden derimot kan det bli værre med. Du burde uansett optimisere mysql. Du kan bruke http://gert.sos.be/en/ for eksempel som en hjelp til det. Hvordan i alle dager skal båndbredden være et problem? Tror du bør utdype det der litt mer. Med mindre hver bruker skal ha ut ekstreme mengder data, skal det mye trafikk til før man sliter med overføringen. Sa ikke at han kom til å garantert slite med overføring, men trur han kommer til det avhengi av linje han har. La oss si du har webhosting med 1000 aktive kunder på en tja, 3/2 mbit linje. Det vil ikke gå noe særlig raskt Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Gjør man dette via spørring så er det overhode ikke snakk om båndbreddebehov her, men ressurser på selve databaseserveren. Databasen utfører selve spørringen, og uansett hva som returneres så ønsker jo trådstater kun 10 treff tilbake. Mao vil båndbreddebehovet ned til bruker være likt enten det er 100, 1000, 10.000 eller 1.000.000 rader i den aktuelle databasen. Kun 10 returneres uansett. Og med disse tallene vil ikke ressurser på serveren være et problem heller, med mindre strukturen er veldig feil og ikke indeksert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå