Gå til innhold

sjangse for å komme inn selv om man er litt under snittet?

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har regnet ut har jeg 41 studiepoeng... (fra vgs, folkehøgskole og alderspoeng)

de fleste studiene jeg vil gå har bl.annet 44, 48, 49, 54, 52... (poenggrenser 2010 altså)

kan jeg bare glemme å i det hele tatt komme inn på de studiene som har poenggrense mellom 44-52?

Jeg har søkt på ca 7 studier, og alle har rundt disse poenggrensene...

nå tenker jeg at jeg kanskje burde søke på noe med lavere poenggrense... men det er lite som interesserer meg der....

edit: har også søkt et studie som er oppført som 'nytt'... hvor mye vil karakterpoengene til folk si der? jeg vet at om du søker på noe som er oppført med 'alle' så har man ganske god sjangs... men ja, 'nytt'... ?

Ellers ang. karakterer har jeg to vitnemål fra siste året/årene på vgs.

Gikk reklame 3 året, der vi ikke hadde allmennfag, så måtte derfor ta påbygg året etter.

Har da karakterene mine fra Reklame noe å si, eller kun det jeg har fra påbygg?

Jeg hadde ikke gym da jeg gikk påbygg fordi jeg fikk fritak for det; fordi jeg hadde det da jeg gikk Reklame... må jeg da ta med den karakteren?

ellers noen tips?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, men jeg har vel egentlig uten høyere utdanning kun kompetanse til å gå på NAV...

er i et friår nå hvor jeg tenkte å skaffe meg jobb, men har bare fått en ekstrahjelpstilling... så nå vil jeg komme meg litt videre.

Lenke til kommentar

har vurdert å ta opp igjen noen fag, men føler jeg 'kaster bort' enda et år da.. vil begynne på studiene fortest mulig :p Vet at jeg kunne ha jobba hardere på vgs.. men men..

er ikke ingeniør, det er vel egentlig tudier innen litt av hvert.. mest språk og kunst..

men lurer vel egentlig mest på om noen har noe erfaring fra å komme inn på et studie selv om de har for lave poeng... har det skjedd med noen egentlig?

hva kommer det an på?

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Det burde ikkje være eit problem sjølv med litt dårlege karakterar, det er mest avhengig av kor mange som søker i år og kor gode karakterer desse søkerane har.

Husk at poenggrensa som er oppført berre viser til kva snitt du måtte hatt i fjor, i år kan det være eit heilt anna snitt. Det er av samme grunn det berre står "nytt" på nokre av studielinjene, dette betyr at det er eit nytt studie og at ein ikkje har statistikk frå fjoråret til å sette opp eit poengsnitt.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har regnet ut har jeg 41 studiepoeng... (fra vgs, folkehøgskole og alderspoeng)

de fleste studiene jeg vil gå har bl.annet 44, 48, 49, 54, 52... (poenggrenser 2010 altså)

kan jeg bare glemme å i det hele tatt komme inn på de studiene som har poenggrense mellom 44-52?

Jeg har søkt på ca 7 studier, og alle har rundt disse poenggrensene...

nå tenker jeg at jeg kanskje burde søke på noe med lavere poenggrense... men det er lite som interesserer meg der....

edit: har også søkt et studie som er oppført som 'nytt'... hvor mye vil karakterpoengene til folk si der? jeg vet at om du søker på noe som er oppført med 'alle' så har man ganske god sjangs... men ja, 'nytt'... ?

Ellers ang. karakterer har jeg to vitnemål fra siste året/årene på vgs.

Gikk reklame 3 året, der vi ikke hadde allmennfag, så måtte derfor ta påbygg året etter.

Har da karakterene mine fra Reklame noe å si, eller kun det jeg har fra påbygg?

Jeg hadde ikke gym da jeg gikk påbygg fordi jeg fikk fritak for det; fordi jeg hadde det da jeg gikk Reklame... må jeg da ta med den karakteren?

ellers noen tips?

Karakterene fra yrkesfag og påbygg teller.

Når det gjelder konkurransepoeng, så holder det seg ganske stabilt fra år til år. F.eks. har det studiet jeg går ligget på rundt 46-50-ish konkurransepoeng de siste årene. Over tid er det nok en del forandring, men sjelden noen voldsomme hopp over kortere perioder som ett år. Uansett, så er det bare å søke, du har jo ingenting å tape.

Et annet tips, er å søke deg inn på en lignende linje og prøve å hoppe over på den linjen du egentlig ville senere, når mange har falt fra. Ingeniørlinjer er f.eks. veldig like første året, med kanskje ett eller to linjefag.

Lenke til kommentar

Svetter litt i rognpåsan selv når det kommer til inntak til sommeren. Har søkt jus i Bergen, hvorav poenggrensen var 50 i fjor, mens jeg har 52,2 i år. Har førstegangsvitnemål, men føler det er så sykt typisk at den skal stige noe vilt. På en annen side skal jeg vel være ganske safe med denne summen?

Lenke til kommentar

Et annet tips, er å søke deg inn på en lignende linje og prøve å hoppe over på den linjen du egentlig ville senere, når mange har falt fra. Ingeniørlinjer er f.eks. veldig like første året, med kanskje ett eller to linjefag.

---

det kan jo være en ide! Har nå søkt på en linje der alle kom inn ifjor, lignende de jeg ønsker mest å gå på.. så får se hvordan det blir da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...