AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Heisann! Kan like godt opplyse med en gang at jeg har svært liten peiling på de forskjellige uttrykkene her nå, så mulig jeg sier feil. Mulig det er f.eks netthinne jeg mener, istedet for hornhinne. Håper dere likevel forstår hva jeg mener, eller kan spørre om noe er uklart. Grunnen til dette kommer videre nedover. Jeg vil også legge til at dette omhandler min mor, så ønsker ingen useriøse og dumme innlegg. Vær vennlige å tenk over dette når dere poster, takk. Det har seg slik at min mor har slitt med migrene i mange år. Hun er plaget av dette omtrent hver dag som går, og det går ut på kraftig hodepine og svimmelhet. Jeg har selv hatt migrene, men jeg fikk fikset det. Hennes form for migrene er dog litt heftige å bli kvitt enn min. Hun har vært hos leger, nevrologer og alt mulig rart i Norge, og prøvd å finne ut hva hun kan gjøre. Hun var nylig hos en nevrolog og han konstanterte at det sannsynligvis skyltes at hun har en halvveis løs hornhinne på øyet. Jeg veit ikke om dette er på begge øynene, men ihvertfall har hun synsforstyrrelser grunnet denne halvveis løse hornhinnen. Synsforstyrrelsene (eller aura som det også kalles) har hun hele tiden, men enkelte ganger kan de være værre. Disse forstyrrelsene ligner på tråder som beveger seg over øyet hele tiden, og jeg kan forstå at dette kan være rimelig irriterende å ha konstant hele tiden, 24/7. Nevrologen sa at det ikke var noe som kunne gjøres med dette, så hun sitter nå uten håp. Jeg er sikker på at hun ikke er ved enden enda, så jeg prøver å gjøre mitt for å forske videre på hva som eventuelt kan gjøres. Siden forumet kryr av masse folk med totalt enormt mye kunnskap, tenkte jeg at kanskje noen her inne veit om en løsning, eller en lege etc som veit mer om dette. Håper noen her inne kan hjelpe min mors helse, slik at hun slipper å lide med hodepine og synsforstyrrelser 24/7 resten av livet. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Det er nok netthinneløsning du mener. Den kan i de fleste tilfeller kirurgisk behandles med laser og med 90 % sjanse for å forhindre ytterligere synstap. At hun får migrene har sannsynlig mest en indirekte årsak med netthinneløsningen å gjøre der stress er den utløsende faktor. Det hun opplever som synsforstyrrelser vil jeg påstå har med netthinneløsningen å gjøre, ikke nødvendigvis som "aura" i samband med migrene. Halvveis løs netthinne høres for meg ut som noe overdrevent. En halvveis løs netthinne ville gi betraktelig mer synstap enn "tråder" som beveger seg. Min erfaring er at en stor netthinneløsning ofte gir mer en "rullegardin"-effekt på synet. Første stasjon på veien er fastlegen som må rekvirere konsultasjon hos en øyelege. Parallelt med dette bør dere finne en spesialist på migrene for å se om det er en sammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå