snorrenilsen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Heisann. Jeg lurer litt på om jeg skal prøve å lære meg å drikke vin.. Har ingen anelse i det hele tatt om hvor man begynner. Jeg er veldig glad i øl av de fleste varianter, både lyst og mørkt. Er veldig skeptisk til rødvin spessielt.. Synes det lukter direkte fælt. Har luktet på og så vidt smakt på hvitvin uten noen sånn reaksjon, men da hadde jeg en del innabords fra før.. Det er egentlig det jeg veit. Noen som har noen tips om hvor jeg kan begynne? Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Kjøp en slik kanne med suppe som du lager vin selv av. Billig og funker som bare det Hvis du er ute etter kvalitetsvarer, så kan jeg dessverre ikke anbefale noe ^^ Lenke til kommentar
snorrenilsen Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Er i utgangspunktet ikke ute etter billig og dårlig fyll, så det utgår.. Lenke til kommentar
FleshEater Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=42273 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Tja, smaken er jo som kjent som baken. Av røde viner så synes jeg i alle fall at en god italiensk er et ok sted å starte. Spanske Riojaviner er gode, men kanskje litt tyngre - spesielt uten mat. Hvit? Det er vanskelig å gå feil med Chablis. Det samme gjelder tørre, tyske rieslinger fra de siste årene. Billig og dårlig vin er det i alle fall bare å holde seg unna, det er bare kjipt. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Av hvitvin bør du kjøpe blacktower, det er en søt og lettdrikkelig vin. Av rødvin vil jeg anbefale gato negro. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hvitvin er greit å starte med hvis du vil lære deg å like vin. Anbefaler å sjekke ut Leitz. God og billig tysk Riesling hvitvin. En Riesling Trocken 2009 får du ned til rundt hundrelappen. Meget godt kjøp. Drikkes avkjølt, men ikke for kald - 7 grader, ca. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Av hvitvin bør du kjøpe blacktower, det er en søt og lettdrikkelig vin. Av rødvin vil jeg anbefale gato negro. Det er jo hvertfall nybegynnervin ... Lenke til kommentar
chrisoh Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Prøv deg frem i kombinasjon med mat. Tørre hvitviner som chablis er et greit sted å begynne for hvite viner. Ellers er rødviner fra Italia en slager. Prøv en vin fra Piemonte til en god biff f.eks! Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Nå er ikke jeg en spesielt god vinkjenner, men jeg er glad i rødvin. Det er stor forskjell på de forskjellige rødvinene. For min del så er det den første slurken som er værst. Dess mer jeg smaker, dess bedre blir det - merkelig. :0 Lenke til kommentar
RIP Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Av hvitvin bør du kjøpe blacktower, det er en søt og lettdrikkelig vin. Av rødvin vil jeg anbefale gato negro. Det er jo hvertfall nybegynnervin ... Er ikke det meningen da? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Av hvitvin bør du kjøpe blacktower, det er en søt og lettdrikkelig vin. Av rødvin vil jeg anbefale gato negro. Det er jo hvertfall nybegynnervin ... Er ikke det meningen da? Helt enig, begynn med en søt hvitvin. Det meste av tyske riesling viner skulle gå greit. Black tower, DR. Loosen, Kloster eberbach. Så begynne på litt tørrere hvitviner, kanskje noe fransk. Deretter finner du deg en lett rød en og så er det egentlig bare å begynne å eksperimentere. Lenke til kommentar
chrisoh Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Av hvitvin bør du kjøpe blacktower, det er en søt og lettdrikkelig vin. Av rødvin vil jeg anbefale gato negro. Det er jo hvertfall nybegynnervin ... Er ikke det meningen da? Helt enig, begynn med en søt hvitvin. Det meste av tyske riesling viner skulle gå greit. Black tower, DR. Loosen, Kloster eberbach. Så begynne på litt tørrere hvitviner, kanskje noe fransk. Deretter finner du deg en lett rød en og så er det egentlig bare å begynne å eksperimentere. Helt uenig. Det er i klassisk vranglære å lære seg å like billige søte viner... Med mindre man er en jente på 16 år på grøftefyll så drikker man ikke Black Tower! 2 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Det er fullstendig nytt for meg. Nå kjenner jeg ingen jenter på 16 år. Men kjenner mange voksene mennesker som drikker black tower i ny og ne. Det er på ingen måte en dårlig vin. Ja den er søt. Og det gjør den lettere å like for en del som ikke har drukket noe særlig vin før. Og i noen situasjoner passer det også godt med en søt vin. Poenget er ikke å lære seg å like søte viner. Men å begynne med noe man allerede kan drikke for å bli vandt med smaken på vin. Black tower er uansett ikke en billigvin. Er ikke så veldig mange av de i norge, da vinmonopolet ikke kjøper de inn. Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Jeg skjønner ikke helt fokuset på hvitvin her. Start like gjerne på rødvin først som sist. Hvitvin drikkes helst i utvalgte anledninger, ikke alene (Om du da ikke er ei 16 år gammel jente, som tidligere påpekt). Jacbob's Creek Cabernet Sauvignon er en vin jeg selv tidligere har drukket en del av og ser det går mye av på polet. Faller med andre ord lett i smak for mange. Monastier Sélection Grignon Cabernet Sauvignon er en personlig slager nå for tiden, men er kanskje litt tung å begynne med? Jeg vet ikke Uansett, du kan egentlig bare glemme alle råd herfra, inkludert mine. Ta deg en tur på ditt lokale vinmonopol og fortell dem akkurat det du sier her. Betjeninga der er uten unntak dritflinke. Det er ikke uten grunn til at de hvert år topper kundetilfredshetsliste (hjelper nok at de har et populært produkt og ) Og nok en gang: hold deg unna disse søteste hvitvinene. Det er som å drikke kattemig for å lære seg å drikke øl. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Jeg ville kanskje ha holdt meg unna bestselgerne.. Eller kanskje ikke, husholdningssaft med alkohol kan da ikke være så vanskelig å drikke, så kanskje det nettopp er de du bør starte med? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Det er fullstendig nytt for meg. Nå kjenner jeg ingen jenter på 16 år. Men kjenner mange voksene mennesker som drikker black tower i ny og ne. Det er på ingen måte en dårlig vin. Ja den er søt. Og det gjør den lettere å like for en del som ikke har drukket noe særlig vin før. Og i noen situasjoner passer det også godt med en søt vin. Poenget er ikke å lære seg å like søte viner. Men å begynne med noe man allerede kan drikke for å bli vandt med smaken på vin. Black tower er uansett ikke en billigvin. Er ikke så veldig mange av de i norge, da vinmonopolet ikke kjøper de inn. Black tower er en dårlig vin, og der stopper diskusjonen. Lenke til kommentar
lowkey Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Spør på Vinmonopolet, de ansatte der har naturlig nok god peiling, og er veldig hjelpsomme. Har selv satt meg fore å prøve ut rødvin, etter å ha gjort meg godt kjent med ulike typer øl. Var innom et Vinmonopol forrige helg og rasket med meg ei flaske Zi Raffaele og ei flaske Passitivo Primitivo etter tips fra ansatte der. Førstnevnte falt godt i smak, den andre har jeg ikke åpnet enda. Lenke til kommentar
Eirikvalerenga Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg vil anbefale hjemmelaget vin. Selvtråkket og lagret i gildebakk. Smaker utmerket Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg vil anbefale hjemmelaget vin. Selvtråkket og lagret i gildebakk. Smaker utmerket Eg har vært med på mange nachspiel hvor verten har lokket med eksemplarisk hjemmelaget rødvin. Uten unntak har dette vært en skuffelse og dette skyldes fraværet av smaksløker hos bryggerisjef. Eg kommer aldri til å gå i den fella igjen om målet er å smake på vin eller håpe på å få noe drikkbart. At det finnes god hjemmelaget vin skal eg ikke se bort i fra, men eg har enda til gode å smake på en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå