Gå til innhold

Hvilke publiseringsverktøy bruker profesjonelle?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et spørsmål angående publisering: Hvilke verktøy bruker Amobil, ITavisen, DinSide m.m. på å publisere nyhetssaker? Bruker de WordPress, Joomla! o.l., eller er det manuelle HTML-oppdateringer?

 

Jeg har sett litt på WordPress i dag, men det blir litt for standard bloggform. Jeg mener, jeg vil helst ha en forside hvor nyhetene består av et bilde, en overskrift, og et lite innblikk - ikke sånn at alle postene kommer i sin helhet i loddrett rekkefølge. Det jeg vil ha er slik det allerede er på siden min, at noen av nyhetene samles til to/tre nyheter på én spalte, hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

Og er det noen tips til hva jeg kan gjøre for å spare tid? Jeg bruker per dags dato lang tid på å oppdatere siden min manuelt, og jeg bruker Notepad++. Jeg har også tilgang til Dreamweaver, men er det å foretrekke fremfor Notepad++?

 

Hver gang jeg poster en ny artikkel, må jeg sørge for å poste den på forsiden, oppdatere «Siste ti saker» i høyre kolonne, oppdatere «Artikler», og så flytte siste artikkel fra arkivside 1 til å bli første artikkel på arkivside 2 osv. Og jeg grøsser ved tanken på hvor mye tid det tar når jeg for eksempel passerer 10 artikkelsider. Er det en eller annen salgs koding som gjør at jeg slipper å bruke så mye tid på vedlikehold? Et eller annet system som gjør det hele lettere?

 

Takk for forhånd, og jeg håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør på med wodpress med ett theme som passer ditt bruk. Det er det enkleste.

Ja, det frister veldig. Men igjen er jeg fornøyd med utseendet på siden min nå, men er egentlig mest ute etter et system slik at jeg f.eks. kan velge om artikkelen skal plasseres under «Teknologi», «Astronomi», «Vitenskap» eller «Diverse», samt at arkivet oppdateres automatisk. At hvis jeg f.eks. velger å vise 25 saker på hver arkivside, så flytter de gradvis ned automatisk slik at jeg slipper å gjøre det helt selv. Det samme med «Siste ti saker»-spalten til høyre.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål angående publisering: Hvilke verktøy bruker Amobil, ITavisen, DinSide m.m. på å publisere nyhetssaker? Bruker de WordPress, Joomla! o.l., eller er det manuelle HTML-oppdateringer?

 

De har nok garantert kokt sammen sin egen publiseringsløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er forhandler av eRedaktør og Sitecore der jeg jobber. Til den type løsning du beskriver er eRedaktør mer enn nok. Skal du ha det beste som finnes så kjører du Sitecore.

Linker på dette:

http://www.edbtotalpartner.no/

http://www.sitecore.net/

http://www.eredaktor.no/

 

Forøvrig så finnes det mange andre bra gratisløsninger der ute som er bedre til avanserte strukturer enn worpress som f.eks Joomla og Drupal. Det positive med disse er at de er gratis. Det negative er at det ikke er noen å ringe når ting feiler.

http://www.joomla.org/

http://drupal.org/

 

Lykke til videre med TeknoWebben!

Lenke til kommentar

Profesjonelle hva da? Web-utviklere? Bedrifter?

 

Bedrifter bruker stort sett ferdig systemer (CMS), gjerne utenlandske. Kan ikke nevne noen i farten, men du har noen linker til diverse over her :)

Web-utviklere lager nok sitt eget lille profesjonelle system om dem har tid/gidder. Hvis ikke bruker de blogg-tjenester online eller joomla/wordpress.

 

Hvilke verktøy bruker Amobil, ITavisen, DinSide m.m. på å publisere nyhetssaker?

Vil tro det er utviklet av dem selv.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål angående publisering: Hvilke verktøy bruker Amobil, ITavisen, DinSide m.m. på å publisere nyhetssaker? Bruker de WordPress, Joomla! o.l., eller er det manuelle HTML-oppdateringer?

 

De har nok garantert kokt sammen sin egen publiseringsløsning.

 

Med navnet «ne:o», om jeg ikke husker helt feil :)

Lenke til kommentar

Testet typo3 for et par år siden og var ikke videre imponert over brukervennligheten eller gjennomførtheten i måten ting var lagt opp for å løse forskjellige oppgaver i scriptspråket.

 

Wordpress sparer deg for mye tid hvis du klarer deg innenfor det som tilbys.

Lenke til kommentar

Jeg har nå begynt å ta i bruk WordPress, og funnet et tema jeg likte, samt gjort noen endringer på utseendet. Hittil har det vært en drøm å bruke WordPress, spesielt for meg som har vent meg til å kode alt manuelt. Men jeg har akkurat kommet over et problem. Jeg vet ikke om det er et eller annet kodefelt jeg har fjernet, men admin-baren øverst på siden oppfører seg veldig rart nå. Noen som vet hvordan jeg kan få den i normal tilstand igjen, eller om noen til og med har den originale koden jeg bare kan klippe og lime inn?

 

Bilde

 

Dere ser et glimt av admin-baren, og den har blitt delvis usynlig. Kan noen være så snill å hjelpe? :)

 

Edit: Noen som forresten vet hvordan jeg kan få såkalte «excerpt» på postene mine, slik at innblikket på forsiden blir litt mer eksakt? Og helt til slutt: Hvordan kan jeg vise timer og minutter på artiklene mine? Hos meg vises bare «Phuong Nguyen - 11. mars 2011», og jeg vil gjerne ha klokkeslett i tillegg :)

Endret av Bullet in the Head
Lenke til kommentar

Jeg har nå begynt å ta i bruk WordPress, og funnet et tema jeg likte, samt gjort noen endringer på utseendet. Hittil har det vært en drøm å bruke WordPress, spesielt for meg som har vent meg til å kode alt manuelt. Men jeg har akkurat kommet over et problem. Jeg vet ikke om det er et eller annet kodefelt jeg har fjernet, men admin-baren øverst på siden oppfører seg veldig rart nå. Noen som vet hvordan jeg kan få den i normal tilstand igjen, eller om noen til og med har den originale koden jeg bare kan klippe og lime inn?

 

Bilde

 

Dere ser et glimt av admin-baren, og den har blitt delvis usynlig. Kan noen være så snill å hjelpe? :)

 

Edit: Noen som forresten vet hvordan jeg kan få såkalte «excerpt» på postene mine, slik at innblikket på forsiden blir litt mer eksakt? Og helt til slutt: Hvordan kan jeg vise timer og minutter på artiklene mine? Hos meg vises bare «Phuong Nguyen - 11. mars 2011», og jeg vil gjerne ha klokkeslett i tillegg :)

 

Admin-baren lider av noe kluss i CSS. Dette er litt vanskelig å debugge ut i fra et bilde.

 

Når det gjelder excerpt så har du to muligheter avhengig av hvordan temaet er satt opp. Enten plasserer du en «more» linje i hovedteksten (ett av ikonene i skriveverktøyene). Eller så åpner du «screen options» (øverst i høyre hjørne når du er i posten) og huker av Excerpt. Da får du opp et eget felt der du kan plassere ingressen din. Hva som funker kommer helt an på hvordan temaet er satt opp.

 

Når der gjelder det å legge til klokkeslett, så må du inn i temaet og redigere dette. Hvilke filer du må redigere kommer også an på hvordan temaet er bygget, men som regel kan du finne dette i index.php, post-single.php, blog.php, meta.php eller lignende. Det du leter etter er en kodesnutt som ser slik ut:

 

<?php the_time('j. F Y') ?>

 

Denne må endres til

<?php the_time('j. F Y - i:s') ?>

 

Du kan lese mer om formateringene her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hver gang jeg poster en ny artikkel, må jeg sørge for å poste den på forsiden, oppdatere «Siste ti saker» i høyre kolonne, oppdatere «Artikler», og så flytte siste artikkel fra arkivside 1 til å bli første artikkel på arkivside 2 osv. Og jeg grøsser ved tanken på hvor mye tid det tar når jeg for eksempel passerer 10 artikkelsider. Er det en eller annen salgs koding som gjør at jeg slipper å bruke så mye tid på vedlikehold? Et eller annet system som gjør det hele lettere?

Har lest igjennom tråden og ser at du har begynt med Wordpress og det tror jeg var et godt valg, men tenkte å besvare dette uansett :-)

 

De aller fleste nettsider baserer seg på databaser (mySQL o.l), og da er det ofte forskjellige "moduler" på sidene, som f. eks da forsiden, som har en funksjon hvor man henter ut data fra databasen (som er satt inn via "skriv artikkel" el.l), og denne vil da altså være global om det er samme database som benyttes for forside, arkivside osv.

 

Uten å gå veldig teknisk til verks, så er det hovedsakelig altså slik:

 

// hent forsideartikler

<hent info fra database>

<post info hentet til forsiden>

 

Og så blir det noe av det samme på arkivet, bare at det blir forskjellig på <post info>-biten ;-)

Lenke til kommentar

[...]

Forøvrig så finnes det mange andre bra gratisløsninger der ute som er bedre til avanserte strukturer enn worpress som f.eks Joomla og Drupal. Det positive med disse er at de er gratis. Det negative er at det ikke er noen å ringe når ting feiler.

http://www.joomla.org/

http://drupal.org/

 

(min utheving)

 

For å møte nettopp denne kritikken du nevner av åpen kildekodeprosjekter så startet Drupals prosjektleder for noen år tilbake en egen kommersiell supporttjeneste (Acquia). Mange tjenesteleverandører tilbyr også totalpakker med drifting og vedlikehold av Drupal, og det kommer i tillegg til alle de tusener frivillige som flittig svarer på spørsmål i det offisielle forumet, på irc, møter, og andre arenaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...