uki Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Hei Jeg har tatt på meg oppdrag på jobb og se om jeg kan automatisere utskrift av noe vi kaller for utkoblingsinstruks. Instruksen blir brukt i forbindelse med utkobling av deler av et anlegg, eller hele anlegget. Versjonen som eksiterer i dag er skrevet i Word. Vi må her hente frem den utkoblingsinstruksen vi skal bruke for så å skrive dette med penn på et sikkerhetskort. Dette mener jeg er en tungvint måte og løse dette på med dagens teknologi. Problemet her er at det blir ofte ført feil på kortene, som igjen skal henges på det området, eks en pumpe for så å låse av. Om det blir feil skrevet på, kan dette videre føre til feil avlåsning av anlegg noe som går på sikkerhet. Så det jeg har lyst til å prøve er å automatisere dette, slik at vi får muligheten til å skrive direkte ut på plastkortene ved å ”hake” av den teksten som skal bli med. Hensikten med dette er jo å unngå feil skrevet kort, og feil avlåste områder. Utkoblingsinstruksen er til enhver tid oppdatert. Håper det var litt forståelse i hva jeg skrev over. Jeg har sett for meg at dette best kan gjøres i Excel. Slik jeg ser det for meg er at man får en avmerkningsboks foran hvert punkt (se vedlagt doc) Ved å merke de punktene man vil ha , for så å trykke skriv ut blir disse skrevet ut på slike plastkort som vi bruker. Jeg har allerede fått tilgang på skrivere for denne jobben. Men så til problemet, jeg er ingen ekspert i Excel og trenger derfor litt hjelp til hvor jeg skal starte for å få dette til å fungere. Jeg har lett litt rundt og funnet ut hvordan jeg lager boksene. Men hvordan kan jeg definere at om jeg haker av en boks, så blir teksten jeg vil ha skrevet ut på kortet overført til rett posisjoner på kortet. Kanskje litt vanskelig forklart, men håper noen forstår. Det skal også være muligheter for å merke av flere bokser samtidig, men alle skal bli skrevet ut på forskjellige kort. Det som er ønskelig som skal være med på kortet er arbeidssted og teknisk plass, pos-nr og anmerkning. Arbeidsted/teknisk plass Anlegg Pos.nr - Pos-nr Anmerkning Teknisk plass. Legger ved 2 dokument slik at dette blir lettere og forstå. Planen er ikke å få hjelp til å lage dette, kanskje mer sette meg på riktig spor da det kan være en grei måte å lære meg noe nytt på. Jeg ser for meg at det greieste er og bruke Excel, evnt Word da dette skal kunne åpnes på alle PC-ene på jobb. Jeg har lagt ved et lite udrag fra en instruks, hele instruksen er på noen hundre sider. Håper på at det er noen der ute som er hakke flinkere på Excel enn hva jeg er og har tid og mulighet for å få meg på rett vei. Ser ikke ut som jeg får til å laste opp en Excel fil, får filtype ikke tillat. Lastet opp en word fil, ble ikke helt det samme men håper dere forstår hva planen er. uki kort.pdf UKI.doc Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Du kan prøve å legge Excel-filen i en zip-fil, så laster du opp denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå